• BFmars2012

Blev du undersökt på efterkontrollen?

Var på efterkontrollen idag, och var helt inställd på att bm skulle undersöka mig. Men det gjorde hon inte, sa att det gjorde de bara om man hade besvär. Så nu undrar jag om det är lika för alla eller om de har olika rutiner på olika ställen?

• Svar på tråden Blev du undersökt på efterkontrollen?
  • Pickeli
    Mariohn skrev 2012-04-27 13:46:52 följande:
    GAWD Och nej. Det finns inte miljarder saker att kontrollera. Inte ens tusen Det  finns ganska få saker som kontrolleras på rutin. Att muskulaturen fungerar är en av de vanligare. Även om det inte är obligatoriskt
    Jag hade inte ens en tanke på att kräva en undersökning, eftersom det inte görs varken här eller i den andra kommunen jag födde i så har jag helt enkelt förutsatt att det inte är något risk man tar genom att inte göra den.

Finns det några siffror på hur stor risken är för inkontinens vid en normalförlossning utan synliga bristningar och skador? Ska man be BM kolla knipet nästa gång man kommer eller?

Blir ju fan orolig, kan ju inte tänka mig att det är så vanligt eftersom det inte görs på rutin här?! (uppsala och gävle)
    Google it!
  • Mariohn
    Zara10 skrev 2012-04-27 13:52:41 följande:
    Jösses lika som vanligt ! Lämnar nu denna tråd som jag med många andra på grund av denna människa !
    Slå en signal om du har tråkigt! 
  • Mariohn
    Pickeli skrev 2012-04-27 13:54:51 följande:
    Jag hade inte ens en tanke på att kräva en undersökning, eftersom det inte görs varken här eller i den andra kommunen jag födde i så har jag helt enkelt förutsatt att det inte är något risk man tar genom att inte göra den.

Finns det några siffror på hur stor risken är för inkontinens vid en normalförlossning utan synliga bristningar och skador? Ska man be BM kolla knipet nästa gång man kommer eller?

Blir ju fan orolig, kan ju inte tänka mig att det är så vanligt eftersom det inte görs på rutin här?! (uppsala och gävle)
    Nej, jag tror att bm eller läkaren helt enkelt gör det om man haft en svår ruptur eller upplever att man har problem. Poängen är bara att det inte är KONSTIGT att de kollar OM det finns en risk att något gått sönder. Det är liksom märkligt att människor tycker att det verkar vara en onödig undersökning. 
  • Pickeli
    sär skriven skrev 2012-04-27 13:53:51 följande:
    Jag har inte sett några påhopp från Mariohns sida.

Det är dock beklämmande hur folk utgår från sig själv och sin egen situation och drar paralleller som inte är relevanta ö.h.t., som att "kroppen sköter väl saker själv" när man är i en viss ålder eller annat. Vissa drabbas, andra drabbas inte, undersökningar vid behov är viktiga. Oavsett vad Rut eller Kajsa själv upplevt. Och oavsett ålder.
    Men HUR viktig är den på en skala när det inte ens erbjuds här?! Finns det siffror och fakta på det här?

*orolig att jag ska bli en inkontinent gammal kärring*
    Google it!
  • goabarn77

Jag fick frågan om jag ville bli undersökt, vilket jag ville. Då fick jag en stor suck och en undersökning som gjorde ont. Inte alls kul.

• Mariohn
    Pickeli skrev 2012-04-27 13:56:27 följande:
    Men HUR viktig är den på en skala när det inte ens erbjuds här?! Finns det siffror och fakta på det här?

*orolig att jag ska bli en inkontinent gammal kärring*
    Haha det ÄR viktigt att kniiipa! *kör åttiotalsvideo med bikinitrosor och skärp utanpå tightsen* 
  • Pickeli
    Mariohn skrev 2012-04-27 13:56:10 följande:
    Nej, jag tror att bm eller läkaren helt enkelt gör det om man haft en svår ruptur eller upplever att man har problem. Poängen är bara att det inte är KONSTIGT att de kollar OM det finns en risk att något gått sönder. Det är liksom märkligt att människor tycker att det verkar vara en onödig undersökning. 
    Ja men dåså, jag har dock inte upplevt att någon här i tråden tycker det är en onödig undersökning om man skadats svårt eller har problem. Har kanske missat några inlägg då.
    Google it!
  • Mariohn
    goabarn77 skrev 2012-04-27 13:57:11 följande:
    Jag fick frågan om jag ville bli undersökt, vilket jag ville. Då fick jag en stor suck och en undersökning som gjorde ont. Inte alls kul.
    Men vad tusan :-/ Vad var det för otrevlig bm?
  • Pickeli
    Mariohn skrev 2012-04-27 13:57:44 följande:
    Haha det ÄR viktigt att kniiipa! *kör åttiotalsvideo med bikinitrosor och skärp utanpå tightsen* 
    *Springer genast och köper en neonrosa body och lysgula benvärmare*
    Google it!
  • Mariohn
    Pickeli skrev 2012-04-27 13:59:15 följande:
    *Springer genast och köper en neonrosa body och lysgula benvärmare*
    Hahahaha oh jag måste vara gammal som minns det där
Svar på tråden Blev du undersökt på efterkontrollen?