Anonym (Orolig) skrev 2012-05-05 18:08:07 följande:
Pappan kom och väckte oss klockan tre inatt och ville träffa sitt barn. Jag sa att han var välkommen igen dagtid. Umgängessabotage eller hur?
Jag håller med dig, omdömeslöst. Seriöst, det är inte normalt att knacka på tre på natten! Hur fasen sätter man barnet främst då?! Hur resonerar många här i tråden egenltigen. Jag uppfattar det som att mamman är villig att gå med på umgänge dagligen om så vore fallet, men att det är bra med en umgängesplan. Det är även bra för barnet att ha struktur på det hela. TS, ring till familjerätten på måndag och prata med en handläggare där för råd. Sedan kan ni i samma veva boka ett möte. Du får även fråga om råd anonymt om du vill!
Visst ska pappan och barnet knyta an. Men barnet ska också känna sig tryggt i dem situationerna, vilket barnet är med sin anknytningsperson i närheten, till att börja med. Kan väl ses några gånger gemensamt, varannan dag, funkar allt bra kan dem väl ta en promenad. Är väl bättre att dem umgås istället för att barnet ligger i vagn?! Mamman accepterar väl att ses så ofta, rätta mig om jag har fel TS, men pappan sätter ju sitt ego framför barnet genom att kräva ensam tid när det finns risk för att barnet kanske inte känner sig trygg gällandes detta. Ni som kommenterar att mamman är dålig... Läs lite barnpsykologi!