Anonym (Orolig) skrev 2012-05-04 11:19:03 följande:
Mamman anser sig inte vara en bättre förälder än pappan men hon känner barnet bättre då barnet bor tillsammans med henne. Pappan har hittills inte varit intresserad av att träffa barnet oftare och då förblir pappan ju okänd för barnet. Är det verkligen i barnets intresse att bli ivägdragen i barnvagnen en timme i veckan av en okänd person?
Alla personer är ju okända för barnet när det är så litet? Hur ofta träffar t.ex. mormor sitt barnbarn - är hon också främmande? Hur länge då?
Jag ser inget som helst problem i att pappan tar det nymatade barnet och går ut på barnvagnspromenad. Eller så måste man hitta en annan möjlighet.
Sedan kan det nog vara värt att komma ihåg, att som mamma är det nog alltid en process när man ska "släppa taget" om sitt barn, och vara separerad från barnet ett tag. Det sved i mitt hjärta, när jag skulle lämna barnet för att åka och handla. Barnet var då med sin pappa, som jag levde med.
Men det var ju säkert lättare för mig eftersom jag var 100% säker på att barnet skulle bli väl omhändertaget.
Om mamman vänder på det - vad är det värsta som kan hända? (Ok, vi räknar inte med att de ev. blir påkörda av en bil eller så...). Som jag ser det är det att barnet börjar gråta och blir inte tröstad av pappan. Men ju snabbare pappan får möjlighet att umgås såhär med sitt barn, på tuman hand, desto lättare tror jag att det går. Många barn, även om de känner igen mamman, blir mycket bra tröstade av sina pappor också. Av hudkontakten, hjärtslag o.s.v. Och om pappan inte "räcker" för att trösta barnet, så kommer nog barnet hem till mamman så fort det bara går...