• Anonym (Orolig)

Umgänge för nyfödd

Finns det någon som har råd angående ungänge för en nyfödd eller har varit i samma situation själv? Hur löste ni det? Föräldrarna separerade strax innan förlossningen och läget mellan dem är fortfarande känsligt. Bebisen är på sin andra månad, bor med sin mamma och har hittills träffat sin pappa ungefär en gång i veckan. Pappan har sagt att han vill träffa bebisen utan mammans närvaro. Mamman vill helst inte heller träffa pappan men vill egentligen inte släppa iväg bebisen med en för bebisen okänd person.

• Svar på tråden Umgänge för nyfödd
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2012-05-04 11:12:19 följande:
    Är det inte lag på att barnet måste vara hos mamma tills 3 års ålder? För det är för litet att bo vv.
    Rekommendationer om att   växelvist boende inte passar före treårssålder  finns.
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2012-05-04 11:15:26 följande:
    Men om du inte vill träffa pappan hur ska då barnet sluta se på sin pappa som okänd? Det är inte dina känslor som spelar någon roll här, utan barnets rätt till båda sina föräldrar. 
  • Anonym (been there)
    Anonym (Orolig) skrev 2012-05-04 14:28:01 följande:
    Faderskapet är inte fastställt än eftersom pappan önskade ett dna-prov, vilket tar lite längre tid. Ja, pappan får komma och ta barnvagnen för en sväng i närområdet. Men tycker du själv att det är optimalt om pappan bara dyker upp då och då utan att någonting är bestämt och är konflikter lurar runt hörnet hela tiden?
    Optimalt blir det sällan om förädrar till nyfödd baby separerat.     Jag accepterade hugskottsumgänge,   då det inte låg i min makt  (ensam vårdnadshavare var jag)   att styra  allt.
  • Plutteli

Majoriteten av er som svarat i denna tråd kan väll fan inte vara på riktigt? Ni gör ju verkligen precis ALLT för att finna tusen och en fel hos mamman. Som jag uppfattar det:

*Mamman vill att pappan ska träffa barnet och så ofta som möjligt

*I början träffade pappan barnet i princip dagligen

*Pga tjaffs vill varken mamman eller pappan umgås.

*Pappan började jobba och anser sig nu inte ha tid för träff mer än en gång i veckan

*Mamman vill ha ett schema för umgänget, pappan vägrar prata om saken. (Seriöst, hur många av er hade tyckt det var ok att lämna iväg ert barn lite nu och lite då med kanske bara nån timmes förvarning?)

*Pappan vägrar att träffa mamman och vill därför ha tid med barnet ensamt, oavsett hur bebisen kan må av detta.

*Mamman kan träffa pappan så barnet och pappan får knyta an UTAN att barnet skall lämnas helt ensam med någon barnet inte känner. När barn och pappa knytit an kan pappan träffa barnet ensam. Pappan vägrar för pappan vill inte träffa mamman.

*Mamman vill att de ska reda ut hur umgänget skall göras så att det inte blir tjaffs eftersom hon inte orkar med det. Pappan vill inte göra upp om umgänget eftersom han inte vill träffa henne.

Har jag missat något? I detta läser jag om en mamma som vill sitt barns bästa, som vill att barnet ska ha en bra kontakt med pappan, som vill att de ska umgås, som vill få till kontinuerliga möten som ger de rutiner ett litet barn behöver. Ändå är det BARA hon enligt er som gör fel? Let me guess: Hade tråden handlat om en mamma som i princip dumpar sin 3 månaders hemma hos pappan och drar för att komma tillbaka 2-3 timmar senare med motiveringen att pappan behöver knyta an till barnet och hon behöver egentid så hade ni varit där som gamar och gafflat om att hon tvingar på pappan ett faderskap han kanske inte är intresserad av, att hon överger sitt barn och kommer ge barnet skador eftersom barnet ämnas hos någon hen inte känner osv. Hur kvinnor/mammor än gör gör de alltid fel...

• Iryelle
    Plutteli skrev 2012-05-05 10:32:20 följande:
    Majoriteten av er som svarat i denna tråd kan väll fan inte vara på riktigt? Ni gör ju verkligen precis ALLT för att finna tusen och en fel hos mamman. Som jag uppfattar det:

*Mamman vill att pappan ska träffa barnet och så ofta som möjligt

*I början träffade pappan barnet i princip dagligen

*Pga tjaffs vill varken mamman eller pappan umgås.

*Pappan började jobba och anser sig nu inte ha tid för träff mer än en gång i veckan

*Mamman vill ha ett schema för umgänget, pappan vägrar prata om saken. (Seriöst, hur många av er hade tyckt det var ok att lämna iväg ert barn lite nu och lite då med kanske bara nån timmes förvarning?)

*Pappan vägrar att träffa mamman och vill därför ha tid med barnet ensamt, oavsett hur bebisen kan må av detta.

*Mamman kan träffa pappan så barnet och pappan får knyta an UTAN att barnet skall lämnas helt ensam med någon barnet inte känner. När barn och pappa knytit an kan pappan träffa barnet ensam. Pappan vägrar för pappan vill inte träffa mamman.

*Mamman vill att de ska reda ut hur umgänget skall göras så att det inte blir tjaffs eftersom hon inte orkar med det. Pappan vill inte göra upp om umgänget eftersom han inte vill träffa henne.

Har jag missat något? I detta läser jag om en mamma som vill sitt barns bästa, som vill att barnet ska ha en bra kontakt med pappan, som vill att de ska umgås, som vill få till kontinuerliga möten som ger de rutiner ett litet barn behöver. Ändå är det BARA hon enligt er som gör fel? Let me guess: Hade tråden handlat om en mamma som i princip dumpar sin 3 månaders hemma hos pappan och drar för att komma tillbaka 2-3 timmar senare med motiveringen att pappan behöver knyta an till barnet och hon behöver egentid så hade ni varit där som gamar och gafflat om att hon tvingar på pappan ett faderskap han kanske inte är intresserad av, att hon överger sitt barn och kommer ge barnet skador eftersom barnet ämnas hos någon hen inte känner osv. Hur kvinnor/mammor än gör gör de alltid fel...

Så har jag också uppfattat det. För det första måste nog någon tala om för pappan hur små barn fungerar. Min sjumånaders accepterar knappt sin morfar som.hon träffar varje fredag. Pappan får engagera sig lite oftare än en gång i veckan. Jag tycker en lösning är att försöka hitta en tredje part barnet är van vid som kan vara med ibland så minskar kanske konflikterna lite tills barnet blir lite äldre och har hunnit etablera en bättre kontakt med sin pappa.
  • Anonym

Ts har ingen rätt att neka umgänge för att pappan inte gör som hon vill, inte vill träffa henne och diskutera som ts vill.

• Anonym (Orolig)
    Anonym skrev 2012-05-05 11:08:07 följande:
    Ts har ingen rätt att neka umgänge för att pappan inte gör som hon vill, inte vill träffa henne och diskutera som ts vill.

Det har hon visst det. Mamman har enskild vårdnad om barnet vilket innebär en skyldighet att ge barnet god omsorg. Hon har en skyldighet att inte gå med på umgänge som är skadligt för barnet. Mamman nekar inte umgänge men vill ha till stånd ett samarbete.
  • Anonym (Orolig)

Konflikten mellan mamman och pappan är inte så allvarlig. Förmodligen kommer de klara av att samarbeta med familjerättens hjälp.

• Anonym
    Plutteli skrev 2012-05-05 10:32:20 följande:
    Majoriteten av er som svarat i denna tråd kan väll fan inte vara på riktigt? Ni gör ju verkligen precis ALLT för att finna tusen och en fel hos mamman. Som jag uppfattar det: *Mamman vill att pappan ska träffa barnet och så ofta som möjligt *I början träffade pappan barnet i princip dagligen *Pga tjaffs vill varken mamman eller pappan umgås. *Pappan började jobba och anser sig nu inte ha tid för träff mer än en gång i veckan *Mamman vill ha ett schema för umgänget, pappan vägrar prata om saken. (Seriöst, hur många av er hade tyckt det var ok att lämna iväg ert barn lite nu och lite då med kanske bara nån timmes förvarning?) *Pappan vägrar att träffa mamman och vill därför ha tid med barnet ensamt, oavsett hur bebisen kan må av detta.   *Mamman kan träffa pappan så barnet och pappan får knyta an UTAN att barnet skall lämnas helt ensam med någon barnet inte känner. När barn och pappa knytit an kan pappan träffa barnet ensam. Pappan vägrar för pappan vill inte träffa mamman. *Mamman vill att de ska reda ut hur umgänget skall göras så att det inte blir tjaffs eftersom hon inte orkar med det. Pappan vill inte göra upp om umgänget eftersom han inte vill träffa henne. Har jag missat något? I detta läser jag om en mamma som vill sitt barns bästa, som vill att barnet ska ha en bra kontakt med pappan, som vill att de ska umgås, som vill få till kontinuerliga möten som ger de rutiner ett litet barn behöver. Ändå är det BARA hon enligt er som gör fel? Let me guess: Hade tråden handlat om en mamma som i princip dumpar sin 3 månaders hemma hos pappan och drar för att komma tillbaka 2-3 timmar senare med motiveringen att pappan behöver knyta an till barnet och hon behöver egentid så hade ni varit där som gamar och gafflat om att hon tvingar på pappan ett faderskap han kanske inte är intresserad av, att hon överger sitt barn och kommer ge barnet skador eftersom barnet ämnas hos någon hen inte känner osv. Hur kvinnor/mammor än gör gör de alltid fel...

Ts har sagt att pappan vill träffa ungen utan mamman och det har han rätt i att få göra men mamman vill inte det och då försvårar mamman umgänget som ungen har rätt till oavsett hur gaööal den är. Ts må va ensam vårdnadshavare men inte den som sätter regler hur och när annars funkar det inte och då samarbetar du inte. Men nu vet vi inte heller om pappan är pappa och då gör han rätt i att inte träffa ungen mer heller för kan bli jobbigare för ungen och han om han inte är pappan vilket ts som mamma borde förstå
  • Sweet life
    Anonym (Orolig) skrev 2012-05-05 11:21:31 följande:
    Det har hon visst det. Mamman har enskild vårdnad om barnet vilket innebär en skyldighet att ge barnet god omsorg. Hon har en skyldighet att inte gå med på umgänge som är skadligt för barnet. Mamman nekar inte umgänge men vill ha till stånd ett samarbete.
    Nej, hon har INTE rätt att neka umgänge. Om pappan drar det till tingsrätten kan det leda till att tingsrätten ser hennes betende som umgängessabotage...

En förälder har INGA rättigheter till sitt barn, det är enbart barnet som har rättigheter och föräldern skyldigheter!
Svar på tråden Umgänge för nyfödd