• Anonym (Orolig)

Umgänge för nyfödd

Finns det någon som har råd angående ungänge för en nyfödd eller har varit i samma situation själv? Hur löste ni det? Föräldrarna separerade strax innan förlossningen och läget mellan dem är fortfarande känsligt. Bebisen är på sin andra månad, bor med sin mamma och har hittills träffat sin pappa ungefär en gång i veckan. Pappan har sagt att han vill träffa bebisen utan mammans närvaro. Mamman vill helst inte heller träffa pappan men vill egentligen inte släppa iväg bebisen med en för bebisen okänd person.

• Svar på tråden Umgänge för nyfödd
  • mammasgullar

Jag har egentligen inte mycket att tillföra, utan undrar mest, skulle ni verkligen skicka iväg ett spädbarn utan trygghet?

Min dotter är 6 mån och jag har vart ifrån henne högst 20 min vid 3-4 olika tillfällen och jag bor och lever med pappan?
    Detta är inte pågrund av att jag inte vill förstöra deras relation utan att jag helt enkelt är dotterns trygghet..
    (och tro mig vi gör allt för att hon på ett Tryggt sätt ska bli tryggare med sin pappa.)

Vet att alla barn är olika men de gånger hon varit ensam med sin pappa har jag alltid kunnat vara hos henne inom ca 5-10 min Max, och det har varit sen hon var ca 5 mån på dagarna enbart då hon får panik när hon inte ser mig på 2-3 min på kvällarna oavsett om pappa är där..

• Anonym
    mammasgullar skrev 2012-05-04 20:21:10 följande:
    Jag har egentligen inte mycket att tillföra, utan undrar mest, skulle ni verkligen skicka iväg ett spädbarn utan trygghet?

Min dotter är 6 mån och jag har vart ifrån henne högst 20 min vid 3-4 olika tillfällen och jag bor och lever med pappan?
    Detta är inte pågrund av att jag inte vill förstöra deras relation utan att jag helt enkelt är dotterns trygghet..
    (och tro mig vi gör allt för att hon på ett Tryggt sätt ska bli tryggare med sin pappa.)

Vet att alla barn är olika men de gånger hon varit ensam med sin pappa har jag alltid kunnat vara hos henne inom ca 5-10 min Max, och det har varit sen hon var ca 5 mån på dagarna enbart då hon får panik när hon inte ser mig på 2-3 min på kvällarna oavsett om pappa är där..
    Att han går iväg ensam behöver inte gå en halvtimma ifrån där mamman är men han kan få vara utan hennes övervakning och därmed låta farmor/farfar träffa barnet, ha en chans att hålla barnet utan att mamman säger att han gör fel osv. Är barnet nöjd kan han få vara med barnet 1-2 timmar.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym skrev 2012-05-04 18:06:18 följande:
    Hur ska pappan kunna träffa barnet oftare om mamman inte vill/orkar träffa honom men inte låter honom ha umgänge med barnet själv? Vad har mamman konkret erbjudit för umgänge? Du skriver bara att mamman skulle vilja, men mamman orkar inte pga konflikterna.

Mamman kan erbjuda upp till dagligt umgänge om pappan är intresserad och kan tänka sig att diskutera upplägget för umgänget först. Ingen är intresserad av att umgås med den andra för tillfället så enda alternativet är att pappan har ensamumgänge med barnet. Detta är mamman inte helt trygg med då pappan hittills bara varit intresserad av att träffa barnet en gång i veckan. Mamman har inte kunnat diskutera olika alternativ med pappan än då denne inte verkar intresserad av att träffa mamman ens för ett kort möte. Lite märkligt att så många anser att barnet ska en gång i veckan umgås med en för denne okänd person utan sin trygga anknytningsperson.
  • Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2012-05-04 21:04:09 följande:
    Mamman kan erbjuda upp till dagligt umgänge om pappan är intresserad och kan tänka sig att diskutera upplägget för umgänget först. Ingen är intresserad av att umgås med den andra för tillfället så enda alternativet är att pappan har ensamumgänge med barnet. Detta är mamman inte helt trygg med då pappan hittills bara varit intresserad av att träffa barnet en gång i veckan. Mamman har inte kunnat diskutera olika alternativ med pappan än då denne inte verkar intresserad av att träffa mamman ens för ett kort möte. Lite märkligt att så många anser att barnet ska en gång i veckan umgås med en för denne okänd person utan sin trygga anknytningsperson.
    Tja, tar han det via tinget blir det, om du får din vilja igenom, umgänge med kontaktperson som barnet inte är anknuten till. Är det bättre?
  • Anonym (?!)

Tycker att det är märkligt hur många här resonerar... Mamman ska tydligen ge upp allt för stackars pappans skull som bara tänker träffa en gång i veckan utan mamman(!!). Hur fasen är det till barnets bästa? Pappan ska ta minst lika mycket ansvar, och innebär det att han måste vara i samma lägenhet som mamman så får det vara så! Jag tycker att ni gott får finna er i att vara i samma lägenhet/hus med barnet, men att pappan kanske är i rummet bredvid med bebis. När mitt barn var lika gammalt ville barnet ibland ha bröst var 10:e minut, men ibland efter någon timme. Han får ta ansvar och komma oftare och sedan då det funkar bra, så funkar det. Hade samma sits med tjafs med min fd, men han fick komma en gång i veckan och träffa, dock fick vi fokusera på barnet och vara i samma rum. Nu är barnet 8 mån, och eftersom han prioriterat en gång i veckan på grund av att han "måste få leva sitt eget liv", så kan han tyvärr inte ha barnet ensamt då de inte fått en anknytning. Jag har erbjudit att åka till honom oftare, men han ska träffa kompis, städa osv. Men han inser som tur är att det inte funkar på tu man hand, då barnet inte känner igen honom som en person vi träffar oftare. Sen har ju barnet också en mammig period... Nä, pappan får också göra vissa uppoffringar, för BARNETS skull. De borde känna varann innan de får vara ensamma, annars kan ju barnet få en känsla av otrygghet och övergivenhet.

Prata med familjerätten, jag hoppas också att mamman accepterar och väljer att vara i samma rum som pappan. Och det med fadeskapstest, det kan dra ut på tiden ibland.

• Anonym
    Anonym (?!) skrev 2012-05-04 21:39:16 följande:
    Tycker att det är märkligt hur många här resonerar... Mamman ska tydligen ge upp allt för stackars pappans skull som bara tänker träffa en gång i veckan utan mamman(!!). Hur fasen är det till barnets bästa? Pappan ska ta minst lika mycket ansvar, och innebär det att han måste vara i samma lägenhet som mamman så får det vara så! Jag tycker att ni gott får finna er i att vara i samma lägenhet/hus med barnet, men att pappan kanske är i rummet bredvid med bebis. När mitt barn var lika gammalt ville barnet ibland ha bröst var 10:e minut, men ibland efter någon timme. Han får ta ansvar och komma oftare och sedan då det funkar bra, så funkar det. Hade samma sits med tjafs med min fd, men han fick komma en gång i veckan och träffa, dock fick vi fokusera på barnet och vara i samma rum. Nu är barnet 8 mån, och eftersom han prioriterat en gång i veckan på grund av att han "måste få leva sitt eget liv", så kan han tyvärr inte ha barnet ensamt då de inte fått en anknytning. Jag har erbjudit att åka till honom oftare, men han ska träffa kompis, städa osv. Men han inser som tur är att det inte funkar på tu man hand, då barnet inte känner igen honom som en person vi träffar oftare. Sen har ju barnet också en mammig period... Nä, pappan får också göra vissa uppoffringar, för BARNETS skull. De borde känna varann innan de får vara ensamma, annars kan ju barnet få en känsla av otrygghet och övergivenhet.

Prata med familjerätten, jag hoppas också att mamman accepterar och väljer att vara i samma rum som pappan. Och det med fadeskapstest, det kan dra ut på tiden ibland.
    Har du missat att ts inte vill ha pappan i sin närhet? Tycker du barnet ska bli utan umgänge med sin pappa pga det?
  • Anonym

Såhär gjorde vi

Pappan träffade barnet varje kväll två timmar (dagtid på helger). När barnet var 3 mån började barnet vara hos pappan varannan kväll/natt. Varannan dag fortsatte sen när pappan var föräldraledig, och när barnet började på dagis (där hade man tre dagar för inskolning). Då la vi in varanann helg lö/sö (och varannan mån/ti) också. Vid två år gick vi över till 2-2-3-2-2-3- schema och från tre år varannan vecka. Barnet har alltid varit en trygg och glad unge (trots att vi föräldrar är långt ifrån såta vänner men separerat konflikten från barnets relation till sina föräldrar). Barn kan ha fler än en anknytningsförälder förutsatt att föräldrarna vill/får/kan knyta an.

Hoppas allt löser sig till det bästa för barnet! 

• Anonym

Umgänge en gång i veckan är bättre en inget umgänge alls ts sen måste du själv lägga allt bakom ni ska vara föräldrar hela barnets liv så börja väx upp och sätt barnet i första rum inte att du inte vill vara i samma rum som pappan. Sen kanske pappan inte vill ha mer med ungen att göra nu om inte faderskapet är fasställt. Alla inlägg du skriver handlar om var mamman vill vad mamman tycker och återigen vad mamman vill. Jag säger så här att mamman behöver lära sig kompromissa och inse att hon inte gör allt hon kan för ungens bästa just nu. Ungar som får ungar är ingen bra kombo

• Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2012-05-04 21:04:09 följande:
    Mamman har alltså inte erbjudit dagligt, eller ens mer, umgänge ännu, för hon kräver att han ska göra som hon vill först? Alltså, de ska prata, för hon anser att det är det enda rätta och när han avstår så nekar han (enligt henne) att samarbeta och vill (enligt henne) inte ha barnet mer än en gång per vecka.

Är det korrekt uppfattat?

Mamman har ett enormt ansvar att barnet ska få chans att knyta an med sin pappa.
  • Anonym

Hoppas pappan ansöker om vårdnaden för som mamman beter sig lär han garanterat få minst gemensam vårdnad

Svar på tråden Umgänge för nyfödd