• Svar på tråden Juni-barnen
  • Dancia
    UnderbaraPojke skrev 2012-06-19 22:50:50 följande:
    Har ingen kräk-bebis men nu ikväll har han ätit och ätit och ätit sen har han kaskadspytt OCH bajsat rejält och e väldigt skrikig. fast han kräker ska han hela tiden till bröstet??? Ska jag stoppa han eller låta han suga???

Tacksam för alla råd !!

Han kanske har ont i magen? Bebisar förstår inte att de egentligen inte är hungriga och söker tröst vid bröstet när de har ont. Själva sugandet har också en smärtstillande effekt och därför blir det lätt så att de äter för mycket när de har ont. Använder du napp? Annars kanske det kan avlasta ätandet.
  • Dancia

Imorgon ska jag in till sjukhuset igen och ta prover på Minnah. Hon har blivit jättegul bara över en dag och har varit slö hela dagen. Jag har fått hålla koll på tiderna för att hon ska få i sig mat tillräkligt ofta för hon har själv inte skrikit efter mat. Jag har nog inte hört henne skrika en enda gång idag nu när jag tänker efter.

Hoppas verkligen att värdena är ok så vi slipper ligga på sjukhuset mer. Känns som att jag bott där ett tag nu :P. Men om det behövs så får vi göra det för min lilla flicka ska må bra.

• zenoble

Idag har Elias bara ätit HELA dagen, en gång i halvtimmen. Blev så less att han aldrig blev mätt så gav han 60 ersättning för en timme sen innan läggning. Han sover som en stock och jag känner mig såklart som en dålig mamma.. Klart man vill amma men tycket det är så himla jobbigt när han bara vill ligga vid bröstet.

• zenoble

Underbarapojke- tycker också det låter som han har ont i magen. Så brukar de göra vid kolik iaf om jag inte minns fel. Prova som redan skrivet med napp och ha han på axeln så han kanske kan rapa eller lindra magont.

• UnderbaraPojke
    Dancia skrev 2012-06-19 22:59:01 följande:
    Han kanske har ont i magen? Bebisar förstår inte att de egentligen inte är hungriga och söker tröst vid bröstet när de har ont. Själva sugandet har också en smärtstillande effekt och därför blir det lätt så att de äter för mycket när de har ont. Använder du napp? Annars kanske det kan avlasta ätandet.

Tror också det e magont ;/ använder napp men han tar inte den. men mjölken börjar sina i ena bröstet nu så han får suga där nu så får han inte i sig så mkt.
  • Ensortsmamma

Vi fick jättebra hjälp idag. Ska ge ersättning på flaska innan och Efter de gr bröstet.. De funkade jätte bra på eftermiddagen/kvällen men nu gick de sämre igen och han tar inte bröstet. Har pumpar ur de jag kan och gett resten får han i ersättning.. Tycker de är så skönt och blir så glad när de funkar, men blir så ledsen när de inte gör det. :(
    På tor kommer BVC på hembesök, då ska vi väga igen men vikten idag va iaf ok..

• gammelmamma
    Dancia skrev 2012-06-19 22:54:52 följande:
    Gammelmamma: Usch din stackare :(. Jag är livrädd för att få det och känner att det snart är på G då jag varken kan amma eller pumpa ut mjölken ordentligt så jag har fått riktigt hårda knölar på båda brösten.
    Gizmolarson: Jag har inte badat Minnah än och hon är 5 dagar gammal, men det blir nog som jag gjort med de andra barnen. En gång i veckan och vid behov t.ex. nerbajsad rygg etc.

Ja det är inget vidare, Med mitt tredje fick jag flera riktigt svåra så jag är på min vakt, så det är inte så illa ännu. Nu har hon ätit kvällsmålet så jag ska ta en varm dusch och massera.
    Dancia skrev 2012-06-19 23:03:49 följande:
    Imorgon ska jag in till sjukhuset igen och ta prover på Minnah. Hon har blivit jättegul bara över en dag och har varit slö hela dagen. Jag har fått hålla koll på tiderna för att hon ska få i sig mat tillräkligt ofta för hon har själv inte skrikit efter mat. Jag har nog inte hört henne skrika en enda gång idag nu när jag tänker efter.
    Hoppas verkligen att värdena är ok så vi slipper ligga på sjukhuset mer. Känns som att jag bott där ett tag nu :P. Men om det behövs så får vi göra det för min lilla flicka ska må bra.
    Hoppas ni slipper sjukhuset. Både Alva och Vera var väldigt gula men vi fick tipset att lägga dem vid fönstret i solljuset. Men det kanske du redan har gjort.
  • Elvis Mamma

Vi badar Enya varannan dag, tycker det är så mysigt med en ren, go bebis å hon verkar njuta å vi har alltid gjort lika med sonen, och från att han var ca 2 månader så har han duschat eller badat varje dag å gör fortfarande nu 6 år senare, han har aldrig haft ett hud problem så kommer göra lika med Enya

• IdaElinLivia040611

Luca är också lite gul, men i Måndags när dom mätte så låg han ändå en bit under strecket då dom behöver sola. Han ser lite bättre ut nu, ska tillbaka i morgon och väga och mäta gulheten. Hoppas han gått upp lite men det borde han ha gjort eftersom jag ger honom tillägg vid varje mål.

Just det mjölken rann äntligen till på dygn 4....phu så skönt det känns. Nu tar han bröstet direkt jag bara handmjölkar fram lite så att han känner mjölken direkt på läpparna när jag lägger honom till bröstet.

Ensortsmamma: Va skönt att du fick bra med hjälp. typ samma som mig. Jag koppmatade i början men nu har han inga problem att äta på flaska och sen ta bröstet så nu går det så mycket smidigare.

Jag pumpar ur efter varje amning och ger honom det + ersättning. Massor med mjölk som han inte suger ut. Tänker fortsätta pumpa så att produktionen hålls igång och vill gärna kunna frysa ner då svärmor kommer och bor med oss från den 15 Juli och en månad framåt. Då kan hon mata ett mål på dagen så jag hinner gå till gymmet och träna en gång om dagen.

På tal om träning. När kan man börja lite smått???
    Jag tog min första riktiga långpromenad idag på dag 4. Har kännt mig för anfådd och flåsig innan + att jag knappt fått sova alls förrens inatt. Köpte gummiband och en yogamatta idag också. Tänkte börja om en vecka med lite lättare övningar ett par ggr i veckan. Känner att min korsrygg är helt kaputt efter att liggande. Lite magövningar och lite knip förstås.

Oj det blev långt. Godnatt mammisar, hoppas på att få sova lite inatt :) 

Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Luca 120615
  • FiaA87

Inatt har Elbin sovit mellan 22:00 - 04:30. Jag blev helt förvånad när jag vaknade! Skönt att få lite Sammanhängande sömn!!! Sover era bebisar bra? Ha en bra dag !!

Svar på tråden Juni-barnen