• FabulousMom

Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?

Kanske fel forum att fråga, men jag är bara medlem här. Och har ingen i mitt umgänge IRL som jag kan fråga. Jag undrar hur jag vet vilken rikting jag ska vända mig när jag ska be? Jag vill helst lösa det på en gång, inte behöva beställa bönekompass osv. alltså inte dra ut på tiden. Någon som kan hjälpa mig att förklara hur jag ska göra för att veta vilken riktning det är?

Jag undrar även om jag måste ha en bönematta? Och så undrar jag om det finns nån sida på internet där man kan se rörelserna och orden för bönen. Jag tror att jag kan dem, men tyvärr var det ett tag sen, så jag vill helst dubbelkolla att jag inte gör nåt misstag.    

Mycket tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?
  • M C
    J a d e d skrev 2012-06-09 00:14:03 följande:
    Ischlam = tvångstankar Drömmer

Vi kanske ska börja kalla den OCD istället?
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • J   a   d   e   d
    M C skrev 2012-06-09 00:14:51 följande:

Vi kanske ska börja kalla den OCD istället?
    Då blir det övertydligt. ;)
    Jeddan
  • M C
    J a d e d skrev 2012-06-09 00:15:52 följande:
    Då blir det övertydligt. ;)

Med tanke på hur övertydliga alla regler är i Islam så kanske det är på tiden att de får ett övertydligt namn med.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • oOHalalOo
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-06-07 23:45:29 följande:
    Utövandet av islam provocerar islamhatarna. Se det klippet där en muslim ber på gatan och vad andra gör mot honom, varför? bara för att han ber.

">

" target="_blank">

Men vad hemskt! Vilka vidriga människor.

Men masha'Allah när jag ser hur den muslimske mannen struntar i dem och gör långa sujud så blir jag varm i hjärtat. Han visar verkligen vem som är harmonisk och att de som står och skriker runt honom är långt från det.
    Så alhamdulilliah för hans tålamod.
  • oOHalalOo
    M C skrev 2012-06-08 08:02:22 följande:
    Du får exakt samma resultat om du tittar på TVn eller om du ber. 
    Eventuellt får du lite mindre stressigt om du mediterar men då å andra sidan gör en prommis samma sak för dig och då får du lite frisk luft på köpet. 

Intolerans? Jag tycker du använder det lite väl generöst här, jag brukar använda det när vi pratar om AFA eller sådana som ammathulla. Men hey, du får göra som du vill. Räkna bara inte med att folk förstår vad du vill få sagt.  
    Jag får inte det, så jag antar att det snarare är en subjektiv känsla du själv har.

Jag både ber och promenerar, kan faktiskt göra mycket mer än det dessutom. Är rätt flexibel för min del. Allt har sin tid liksom. 

Jag tycker det är intolerant och då skriver jag det. Det är min åsikt.
  • oOHalalOo
    M C skrev 2012-06-08 08:06:15 följande:
    Kompasser förljer den magnetiska nordpolen, men del ligger inte smack i mitten på arktis liksom sydpolen inte ligger mitt i antarktis.
    Om man är i skogen, där avståndet man ska gå är kanske 10 mil kan en kompass fungera, men när vi pratar sträckor över hela jorden är den för basal.

Det är som när du ska sätta upp en hylla, om hyllan är 3 dm spelar inte en milimeters lutning per decimeter så står roll. Men när hyllan är 15 meter blir det en skillnad på 150 milimeter, dvs 15 cm skillnad.
    Det är lite skillnad kanske på att ha en rak hylla och att dyrka Allah (swt). I bönen är man inte hänvisad till ett litet område som en byrå täcker.
  • oOHalalOo
    M C skrev 2012-06-08 08:07:28 följande:
    Buddister mediterar, de ber inte.
    Håll isär begreppen, det är viktigt att använda rätt ord. Man blir lätt missförstådd annars. 
    De mediterar. Jag har även tagit upp yoga.

Och att muslimer ber. I alla dessa ting så måste man kunna fokusera och koncentrera sig. Det är det som de har gemensamt hur mycket du än motsätter dig det.
  • oOHalalOo
    Trekk skrev 2012-06-08 23:44:16 följande:
    Jo alltså, Mekka flyttar sig inte mycket med den kontinentaldriften och för lite för att påverka. 

Dock så flyttar sig den magnetiska nordpolen ca 55km/år  och flygkartor uppdateras var 14 dag för magnetisk variation/deklination.

Skillnaden är inte liten, på bara ett år sker ett skifte på 55km (då den rör sig mot norr med så blir inklinationen inte så skarp dock).

Enkelt omräknat innebär det att om man ber i Stockholm år 2011 och år 2013 så kommer man, om man träffar Mekka år 2011 att missa Arabiska Halvön år 2013. Ibland rör sig polen dock tillbaka och i bland rör den sig inte drastiskt i sidled, så ibland hamnar man i Irak och osv. Dock måste man konstant kompesera för driften och för att träffa nåt så litet som Mecka är allt annat än en geostationär satellit meningslöst. Har sett gps-kabla kompasser dock, kanske värt att investera i. Finns appar till iPhones och Androider med.

www.google.com/search?hl=en&q=qibla+gps&bav=o... 
    Jag tror egentligen att detta med att be mot Mecka verkar vara ett större problem för icke-muslimer än muslimer. Det räknas ut riktning som man ska be mot, och sen är det inget problem med det. Islam är en enkel religion där avsikt och tanke är minst lika viktig som handlandet. Att sitta och bena ut ting och göra dem till ett problem istället, ja då får man nog vända sig någon annanstans tror jag.
  • oOHalalOo
    Trekk skrev 2012-06-09 00:04:19 följande:
    Åter igen är jag faktiskt helt med dig i det du säger.

Utgångsläget behöver dock inte var det samma, du blir det ju lätt en diskussion för inbördes beundran annars.

Alltså det du säger är väldigt logiskt. Problemet som jag ser det är "the leap of faith" alltså acceptansen av själva grundkoceptet. Varför använde du inte vetenskaplig epistemologi när du började studera islam? 
    Ja inbördes beundran är ju vad du och några till försöker att vända tråden till, det kanske ni skulle kunna ta i inboxen istället så att tråden kan förbli något så när a jour istället?

För att vetenskapen inte kan förklara religionens teologi? Kan vara orsaken.
Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?