• FabulousMom

Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?

Kanske fel forum att fråga, men jag är bara medlem här. Och har ingen i mitt umgänge IRL som jag kan fråga. Jag undrar hur jag vet vilken rikting jag ska vända mig när jag ska be? Jag vill helst lösa det på en gång, inte behöva beställa bönekompass osv. alltså inte dra ut på tiden. Någon som kan hjälpa mig att förklara hur jag ska göra för att veta vilken riktning det är?

Jag undrar även om jag måste ha en bönematta? Och så undrar jag om det finns nån sida på internet där man kan se rörelserna och orden för bönen. Jag tror att jag kan dem, men tyvärr var det ett tag sen, så jag vill helst dubbelkolla att jag inte gör nåt misstag.    

Mycket tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?
  • oOHalalOo
    Trekk skrev 2012-06-10 02:41:16 följande:
    Anser du inte att tex Mormonismen, Amish, Jehovas vittnen, Kristendomen och Hinduismen har många problem?

Man kan inte ifrågasätta och tänka till om religion, då fungerar den inte. Ställer man frågor får man svar som förstör tron.

Att någon ljuger för dig och du tror att det är sant betyder inte att svaret är relevant.

Att hinduer tror att guden Ganesha med sitt elefanthuvud är den som tar bort hinder ur livet innebär givetvis inte att det på något viss är sanning eller rationellt att tro på en sådan vanföreställning.

Att Sydamerikanska indianstammar begraver vissa spädbarn levande betyder inte att det är rätt sak att göra eller ens en bra idé.

Det finns en anledning till att ju mer kunskap människor har desto mindre religiösa blir de. 
    Oj det var nåt nytt, du har ju i princip bara tagit upp Islam, men här blev det lite annat.

Du har faktiskt helt fel. Det är så man hittar fram till tron, just för att man ifrågasätter och ställer frågor (eller söker skulle jag hellre kalla det). En tro är inte statisk som många icke-troende verkar ha fått för sig, utan man reflekterar ständigt, vilket är att tron hela tiden hålls up-to-date och frågor får sina svar.

Det vet jag, du har ju t.ex. gjort en del påståenden som du lagt fram som sanning, vilket kan ses som lögn, men poängen är att jag inte köper rakt av vad du påstår utan jag kan istället ta mig djupare in i teologin. Vilket givetvis är positivt. Alla vägar bär inte till Rom enligt mig, men däremot så bär vissa ting till fördjupar kunskap.

Frågan är varför du måste förringa hinduernas tro genom att komma med din subjektiva uppfattning och kalla deras tro för vanföreställning? Det är snarare ett tecken på att inte kunna visa respekt för andra människors uppfattning, när de inte delar ens egen utan man måste ge dem en känga. Vet inte om det är typiskt västerlänskt att göra så, men det känns omodernt på något sätt faktiskt att göra så.

Ifrågasätt då deras handling att begrava spädbarnen och det är en fråga för regeringen i det landet att stifta lagar som förbjuder mord.

Det är din uppfattning, min är att det går alldeles utmärkt att vara både och. Eftersom religiositet inte är något som kan stå allena.
  • Dajo
    oOHalalOo skrev 2012-06-10 09:58:36 följande:
    Jag unrade bara när du skrev att du ber till Jesus, inte att du ber till Gud.

Bra att du trivs med din bön, det är ju det som är det viktigaste för oss.
    Ja, där har vi ju en av de största skillnaderna mellan kristendomen och islam, nämligen att islam inte anser att Jesus är Gud utan "bara" en profet.
  • oOHalalOo

Dajo skrev 2012-06-10 10:19:19 följande:
    Ja,d där har vi ju en av de största skillnaderna mellan kristendomen och islam, nämligen att islam inte anser att Jesus är Gud utan "bara" en profet.
    Absolut. Och inkluderar vi även Judendomen som ni delvis delar Bibeln med, så har väl de inte ens den uppfattningen utan där degraderas väl Jesus (fvmh) till en kättare?  
  • Trekk
    oOHalalOo skrev 2012-06-10 10:08:11 följande:
    Oj det var nåt nytt, du har ju i princip bara tagit upp Islam, men här blev det lite annat.

Du har faktiskt helt fel. Det är så man hittar fram till tron, just för att man ifrågasätter och ställer frågor (eller söker skulle jag hellre kalla det). En tro är inte statisk som många icke-troende verkar ha fått för sig, utan man reflekterar ständigt, vilket är att tron hela tiden hålls up-to-date och frågor får sina svar.

Det vet jag, du har ju t.ex. gjort en del påståenden som du lagt fram som sanning, vilket kan ses som lögn, men poängen är att jag inte köper rakt av vad du påstår utan jag kan istället ta mig djupare in i teologin. Vilket givetvis är positivt. Alla vägar bär inte till Rom enligt mig, men däremot så bär vissa ting till fördjupar kunskap.

Frågan är varför du måste förringa hinduernas tro genom att komma med din subjektiva uppfattning och kalla deras tro för vanföreställning? Det är snarare ett tecken på att inte kunna visa respekt för andra människors uppfattning, när de inte delar ens egen utan man måste ge dem en känga. Vet inte om det är typiskt västerlänskt att göra så, men det känns omodernt på något sätt faktiskt att göra så.

Ifrågasätt då deras handling att begrava spädbarnen och det är en fråga för regeringen i det landet att stifta lagar som förbjuder mord.

Det är din uppfattning, min är att det går alldeles utmärkt att vara både och. Eftersom religiositet inte är något som kan stå allena.
    Du ondgjorde dig ju så mycket att jag inte låter religionen som ligger bakom 97% av terrordåden i väst de senaste 10 åren, vara i fred, så jag drog upp några kollegor istället. =)

Varför ledde mitt frågande till att jag idag är trolös? Varför blev inte jag mer troende?

Respekt? Vad är repsekt? Jag har respekt för människor. Men inte nödvändigtvis för alla deras idéer.

Jag har tilldelats mången spark av hårt snörad 14 håls stålhättad känga av nazisterna, ändå känner jag idag inget hat emot dem och där och då kände jag inte hat mot dem som personer utan mot nazismen som doktrin. Dessa människor hade fortfarande potentialen att bli civiliserade och de var fortfarande människor som jag kan respektera som sådana, som jag bör och måste respektera som sådana.

Däremot har jag inte ens ett milligram av respekt för deras nazism, och varför skulle jag ha det? Varför skulle jag göra annat än att driva med nazismen och pulvrisera deras ihåliga känsloargument?

Några av dem blev vettiga karlar så småningom, andra inte, men ALLA har den potentialen, bara man kan ersätta de dåliga idéerna med bättre.

Alltså har jag repsekt för människor men absolut inte för irrationella vanföreställningar om världen, speciellt inte de som är direkt hälsovådliga.

Att visa "respekt" för en vansinnig illusion som tex nazism är inte respekt, det är att totalt skita i vad andra människor fått för sig för tokigheter och inte vilja hjälpa dem att undvika att skada sig själva och andra.
    Människors välbefinnande och liv är heliga, deras temporära idéer är det inte.

Dessa indianer svarar inte till någon regering och vet inte ens vad en sådan är. Jag fördömer deras dåliga idéer, men inte dem. De kan få bättre idéer inte sant? Det är inte fel att upplysa dom om att det nu finns bättre sätt att skydda sig från sjukdomar på än att gräva ner spädbarn levande, eller har jag fel?

Det är inte en uppfattning, det finns extremt mycket forskning och statistik som sedan länge bevisat att ju högre utbildning man har desto mer sekulär blir man. USA har 90% kristna men 93% av deras vetenskapliga akademi är ateister. 
  • M C

Å GUD, du gör det för enkelt!  *skrattar gott*

Har du inte lärt dig vid det här laget att det går att bevisa det mesta? 

Om man får känslor av olika slag så visar det sig om man mäter hjärnaktiviteten. Det finns områden som lyser upp när man är kär, arg, ledsen, glad, förvirrad - noga dokumeterat sen många många år tillbaka. Några känslor syns väl i ansiktet som ledsen eller arg, tex ansiktet skrynklar ihop sig och tårarna kommer. 
    Kärlek går att mäta det med, hjärtats frekvens, adrenalintillströmningen, pupillens storlek (som alltså vidgar sig vid stora känslostormar). 

Luft är mätbart, den har tyngd och massa. Det kallar lufttryck, enheten är bar(Pa) som står för Pascal som var den som "upptäckte" hur man mäter den. Vi har te x högtryck och lågtryck, normalen är 1013 Pa som alltså är vid havsytan. Det är en atmosfär. För att få en ballong att flyga tar man en gas som har lägre massa som tex helium, som alltså vill flyga uppåt, inte helt olikt en bit frigolit i vatten. 

Du vet, alla ämnen har en massa. Alla. Allting i världen går att mäta. Kanske inte direkt som med radioaktiva ämnen, men hur de påverkar sina omgivning. Man använder en katalysator och får ett resultat som avviker från om det bara hade varit katalysatorn som var där - då vet man.

*sätter in igen*  

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    oOHalalOo skrev 2012-06-09 23:18:45 följande:

Jag skrev om handling och tanke och detta blir din kommentar? Alltså läser du ens vad jag skriver?

Jag konstaterade att när din religion-med-alla-svar inte har svar så räcker det med avse/tänka att det ska vara rätt. Det gäller alltså inte när vi pratar om universums uppbyggnad eller när jorden blev till för där har koranen rätt, bara när ni själva bestämmer att det är så, som med hur man utför ritualerna.

Cherrypicking, mycket fult.  
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    oOHalalOo skrev 2012-06-09 23:34:26 följande:
    Det är så du ser det, medan religion och tro för flertalet av världens befolkning besvarar ting som vetenskapen inte har svar på. Så lite fel ute skulle jag vilja säga att du är.

Exakt vilka frågor är det? Jag vill gärna ha exempel på frågor som inte vetenskapen kan svara på. Då menar jag naturligtvis inte frågor som "hur ser enhörningar ut" utan riktiga frågor som går att besvara utan att fabulera.
  • M C
    oOHalalOo skrev 2012-06-10 10:08:11 följande:

Det där är så jäkla dumt att jag baxnar, varför ska folks idiotiska ideer ha automatisk respekt? Kan du ge mig en enda orsak?
  • M C
    Dajo skrev 2012-06-10 10:19:19 följande:
    Ja, där har vi ju en av de största skillnaderna mellan kristendomen och islam, nämligen att islam inte anser att Jesus är Gud utan "bara" en profet.

Du vet väl att det var på kyrkomötet i Nicea de bestämde att jesus var guds son? Bestämde, som i att några män kom på att det var ett bra sätt att ta makten i Rom och slog till?
    Konstantin var ingen dum människa, han levde och dog som hedning, men han tvingade alla att bli kristna eftersom den religionen innehöll häverten en bra ledare behöver för att bli kung i diktaturen, nämligen hotet om att dö en plågsam död aka skärselden. 
  • Digestive
    M C skrev 2012-06-10 16:24:32 följande:
    Exakt vilka frågor är det? Jag vill gärna ha exempel på frågor som inte vetenskapen kan svara på. Då menar jag naturligtvis inte frågor som "hur ser enhörningar ut" utan riktiga frågor som går att besvara utan att fabulera.
    Världsliga frågor:

- Hur lever man meningsfullt?
    - Vilka relationer bör man ha till andra människor?
    - Vad ska vi göra idag?
    Och så vidare..

Tekniska omöjligheter:

- Vart går gränserna mellan mänsklighet och icke mänsklighet?
    - Hur kan vi föreställa oss saker som inte existerar?
    - Vad händer efter döden?
    Och så vidare..
Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?