• FabulousMom

Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?

Kanske fel forum att fråga, men jag är bara medlem här. Och har ingen i mitt umgänge IRL som jag kan fråga. Jag undrar hur jag vet vilken rikting jag ska vända mig när jag ska be? Jag vill helst lösa det på en gång, inte behöva beställa bönekompass osv. alltså inte dra ut på tiden. Någon som kan hjälpa mig att förklara hur jag ska göra för att veta vilken riktning det är?

Jag undrar även om jag måste ha en bönematta? Och så undrar jag om det finns nån sida på internet där man kan se rörelserna och orden för bönen. Jag tror att jag kan dem, men tyvärr var det ett tag sen, så jag vill helst dubbelkolla att jag inte gör nåt misstag.    

Mycket tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?
  • J   a   d   e   d
    Anghammarad skrev 2012-06-07 20:14:56 följande:
    En gud behöver att någon tror. Annars upphör han att existera.
    Visst är det så. Intressant dock hur en bön går till, om man då tar islam som exempel för att vara on topic. Jag köper rakt av att människor kan finna en stunds avkoppling i den här ritualen då det verkligen är en liten ritual. Något som lockar den som behöver en riktigt stadig och reglerad tillvaro. Det jag undrar över är själva bönens innehåll och varför det är viktigt att man står och sitter och rabblar verser för att börja och avsluta med att smeka guds ego så att hen får höra hur stor och makalös hen är.
    Man kan ju lika gärna gå igenom sin shoppinglista i huvudet istället och avsluta med amen?  
    Jeddan
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    oOHalalOo skrev 2012-06-07 18:38:37 följande:
    Absolut. Jag blir så förvånad att möta detta, jag vill nästan kalla det för förakt, bara för att man försöker förklara bönens syfte och innehåll. Väldigt underligt.. är det provocerande att tala om bön eller vad kan det vara?
    Utövandet av islam provocerar islamhatarna. Se det klippet där en muslim ber på gatan och vad andra gör mot honom, varför? bara för att han ber.

">

• Marlean
    TeeTee skrev 2012-06-07 16:04:14 följande:
    *glad att vara kristen och att min Gud hör bön hur, när och varsomhelst den skickas ut*
    Ja, samtidigt var ju Jesus favoritböneplats uppe på berg. Så han kanske hör lite bättre där uppe?
  • FabulousMom

Om det finns andra forum (för muslimer) där man kan prata ostört så får någon gärna inboxa mig. Aldrig mer kommer jag att starta en sån här tråd på FL. Men jag fick den hjälpen jag behövde innan tråden spårade ur.

• M C
    oOHalalOo skrev 2012-06-07 18:24:32 följande:
    Du menar att det är slöseri med tid? Det är det säkert för er del.

Men om vi ser det i ett annat perspektiv, så tar bönen totalt ca 50 minuter per dygn.

Vad är det som man kan göra dessa 50 minuter per dygn som inte är slöseri med tid? Andra kanske sitter och kollar på ett TV-program som jag då för min del kanske tycker är ointressant, men jag skulle inte säga att den som väljer att titta på det slösar bort sin tid. Allt är ju relativt och olika ting är viktigt för olika personer.

Jag tycker snarare att hela tiden döma andra efter ens eget tyckande är intolerant, speciellt om man kallar andras val för slöseri med tid. Skulle många resonera på det sättet så skulle vår värld vara än mer intolerant än den är idag.

Låt var och en göra vad de vill med sin tid och sluta att fördöma andras val baserat på era egna preferenser. Det tycker då jag.
    Du får exakt samma resultat om du tittar på TVn eller om du ber. 
    Eventuellt får du lite mindre stressigt om du mediterar men då å andra sidan gör en prommis samma sak för dig och då får du lite frisk luft på köpet. 

Intolerans? Jag tycker du använder det lite väl generöst här, jag brukar använda det när vi pratar om AFA eller sådana som ammathulla. Men hey, du får göra som du vill. Räkna bara inte med att folk förstår vad du vill få sagt.  
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    oOHalalOo skrev 2012-06-07 18:27:39 följande:
    Jag vet inte hur kompassens utforming är, men vad jag vet ligger Mecka kvar där det ligger och det är väl rimligtvis det som man utgår från när man använder sitt kompass?

Kompasser förljer den magnetiska nordpolen, men del ligger inte smack i mitten på arktis liksom sydpolen inte ligger mitt i antarktis.
    Om man är i skogen, där avståndet man ska gå är kanske 10 mil kan en kompass fungera, men när vi pratar sträckor över hela jorden är den för basal.

Det är som när du ska sätta upp en hylla, om hyllan är 3 dm spelar inte en milimeters lutning per decimeter så står roll. Men när hyllan är 15 meter blir det en skillnad på 150 milimeter, dvs 15 cm skillnad.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    oOHalalOo skrev 2012-06-07 18:37:18 följande:
    Den buddistiska meditationen är inte modell för varken den muslimska bönen eller den judiska eller kristna. Det finns buddister som inte tror på Gud så det är ju i så fall konstigt om den skulle vara vägledande gällande det.

Vad jag skrev om var däremot att de som utför t.ex. yoga väldigt bra kan identifiera själva bönetekniken, dvs att under bön (meditation/yoga) avskärma sig från de dagliga bestyren och istället fokusera på bön/meditation/yoga. Det är en träningssak att göra det i alla tre fallen, det är därför vi kanske kan förstå varandra vad det handlar om, även om syftet är olika.

Så ja, den muslimska bönen är givetvis till Allah (swt). Finner du det besynnerligt att en religiös person ber till sin Skapare och påminner sig Honom?

Buddister mediterar, de ber inte.
    Håll isär begreppen, det är viktigt att använda rätt ord. Man blir lätt missförstådd annars. 
  • M C
    Anghammarad skrev 2012-06-07 20:14:56 följande:
    En gud behöver att någon tror. Annars upphör han att existera.

OMG, vi har en ny vinnare i one-linerstävlignen!

SkåneP, du har en konkurrent! 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    FabulousMom skrev 2012-06-08 01:34:59 följande:
    Om det finns andra forum (för muslimer) där man kan prata ostört så får någon gärna inboxa mig. Aldrig mer kommer jag att starta en sån här tråd på FL. Men jag fick den hjälpen jag behövde innan tråden spårade ur.
    Det blir tyvärr så i islam-trådar. I så fall är det bara några medlemmar som sabbar trådarna, samma ansikte och samma resonemang. 

Om du har frågor kan du emaila iif@yahoo.com, finns en medlemlista
  • Kaf Ha Ya Ain Sad

M C

Det går visst att mäta men då behöver man labor och apparater för att kunna göra det. Jag talar om synen, kan du bevisa att du har känslor och lokalisera dom i din kropp? Det kan du inte. Kan du visa att luften finns? Du säger kanske ja för att du andas men det är inget bevis på att den finns. Det är så med själen, det går inte att se med ögonen men den finns.

Ja en lögnare ogillar lögnare för att lögnaren VET att lögnare sysslar med samma sak. I mitt fall ogillar jag lögnare för att de är mindre värda i mina ögon. En människa förlorar sitt mänskliga värde om h*n ljuger. Nu vet du skillnaden mellan mig och dig.

Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?