• FabulousMom

Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?

Kanske fel forum att fråga, men jag är bara medlem här. Och har ingen i mitt umgänge IRL som jag kan fråga. Jag undrar hur jag vet vilken rikting jag ska vända mig när jag ska be? Jag vill helst lösa det på en gång, inte behöva beställa bönekompass osv. alltså inte dra ut på tiden. Någon som kan hjälpa mig att förklara hur jag ska göra för att veta vilken riktning det är?

Jag undrar även om jag måste ha en bönematta? Och så undrar jag om det finns nån sida på internet där man kan se rörelserna och orden för bönen. Jag tror att jag kan dem, men tyvärr var det ett tag sen, så jag vill helst dubbelkolla att jag inte gör nåt misstag.    

Mycket tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?
  • M C
    Digestive skrev 2012-06-11 15:47:04 följande:
    1. En fantastisk omväg jämfört med att helt enkelt använda sin intuition. Kan dock hålla med om att det skulle kunna fungera i vissa fall och som initierande fas, dock rätt stagnerande för mänskligheten då metoden utesluter någonting nytt och bygger på att "apa efter". När det kommer till mer ingående meningsfullhet så tror jag inte att modellen skulle fungera lika väl, då vi sällan uppvisar samma individuella behov under luppen.

2. -||-

3.  "[...] ingen annan kan tala om för dig vad du ska spendera ditt liv med att göra." hur går den slutsatsen ihop med ditt svar på överstående punkter och metoden de anbelangar (som mer eller mindre kräver att någon faktiskt kan tala om för någon annan hur den bör spendera sitt liv meningsfullt)? Annars så ser jag inte mycket till vetenskapliga metoder på den här punkten.

Varför blandar du in en gud i det här?

4. För att det hör till ämnet vad vetenskap klarar av att hantera för frågor och det hör även till ett intressant fenomen att vi inte kan definiera mänsklighet utan att behöva ha med en majoritet utav något icke mänskligt med i definitionen - vi kan helt enkelt inte definiera mänsklighet då vi inte vet vad det är eller vad det skulle vara hos oss. Låter du det gro en stund så finner du säkert tanken, iallafall, fascinerande och att den kan påverka vår verklighetsuppfattning rätt rejält på flera områden. 

5. Vi diskuterar inte vad du har och inte har intresse utav. Du finner det inte på något vis knepigt att vi kan föreställa oss saker som universum per se inte kan presentera för oss? Vart sådana föreställningar skulle härstamma ifrån, när universum per se inte kan fylla en sådan uppgift mer än indirekt genom oss, kan vi inte svara på. Att vi kan föreställa oss mer än vad universum faktiskt innehåller borde höra till en omöjlighet men likväl så kan vi göra sådant lekande lätt. Vad det faktumet faktiskt kan betyda gäckar intresset hos en hel del människor.

"Finns ingen orsak att ha problem utan lösning framme till diskussion [...]" den här diskussionen handlar specifikt om sådana problem och som vetenskapen inte kan ge svar på. Den här frågan stod även under rubriken "Tekniska omöjligheter" av en given anledning.

6. Har inte placerat ut någon slags diet någonstans. Vilka bevislagda svar finns det massor utav och som du senare menar att vi inte har hittat?

Självklart blir jag nöjd när vi slutligen kan börja diskutera frågorna med en bättre förståelse för dem. Det enda som jag finner missförstått berör den upprepande inblandningen av gudomligheter.

Men herregud, du frågade efter ur man använder den vetenskapliga modellen och jag svarade. Då kan du inte klämma i med att det känns onödigt, då har du ju själv eliminerat behovet av en gud.

Det som inte kommer från dig kommer från andra människor. Det är de enda du behöver ha i minnet när du "söker".  
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C

Inte diet, deitet. Läs noggrannare.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Digestive
    M C skrev 2012-06-11 16:40:25 följande:
    Men herregud, du frågade efter ur man använder den vetenskapliga modellen och jag svarade. Då kan du inte klämma i med att det känns onödigt, då har du ju själv eliminerat behovet av en gud.

Det som inte kommer från dig kommer från andra människor. Det är de enda du behöver ha i minnet när du "söker".  
    Ska jag läsa noggrannare? Jag gav dig medhåll på de 2 aktuella punkterna men påpekade metodens ineffektivitet samt tveksamma resultat när den totalt individuella och unika faktorn betraktas under lupp (det vill säga en god början och ett gott rättesnöre vid sökandet efter meningsfullhet, att då använda den metoden du presenterar, men högst troligt återspeglar det inte det slutgiltiga resultatet fullständigt).

Jag har aldrig haft som mål att få applicera behovet av en gudomlighet eller ens yrkat på att det finns ett sådant behov.

Din strävan efter fientliga diskussioner sträcker sig bortom all rim och reson.

• Digestive
    M C skrev 2012-06-11 16:41:18 följande:
    Inte diet, deitet. Läs noggrannare.
    Oj, ska vi börja anmärka på uppenbara type-errors nu också? Du har verkligen förmågan att kunna sänka nivån på precis vilken diskussion som helst - till och med diskussioner som du själv ber om ska sänkas så lågt att intresset för dem luckras upp.

• Toboas
    Anghammarad skrev 2012-06-07 20:14:56 följande:
    En gud behöver att någon tror. Annars upphör han att existera.
    Tyvärr inte enligt en auktoritet inom området (Douglas Adams):
    "The central premise of the book is that gods are created by humans' necessity and desire for them, and, once worshipped by man, don't disappear but remain on earth forever. Because nobody worships them, many become destitute, like the tramps whom Dirk witnesses entering Valhalla."

en.wikipedia.org/wiki/The_Long_Dark_Tea-Time_of_the_Soul

Läste förövrigt klart "Going Postal" häromdagen och förstår äntligen din avatar. Solig
  • M C
    Digestive skrev 2012-06-11 17:58:51 följande:
    Oj, ska vi börja anmärka på uppenbara type-errors nu också? Du har verkligen förmågan att kunna sänka nivån på precis vilken diskussion som helst - till och med diskussioner som du själv ber om ska sänkas så lågt att intresset för dem luckras upp.

Endast när det påverkar folks förmåga och uppfatta. Du läste och skrev diet som handlar om matvanor. Jag menade en slags gudomlig enitet - och skrev det. Deitet.

Det är inte jag som inte läste ordentligt.  
  • oOHalalOo
    M C skrev 2012-06-11 20:41:26 följande:
    Endast när det påverkar folks förmåga och uppfatta. Du läste och skrev diet som handlar om matvanor. Jag menade en slags gudomlig enitet - och skrev det. Deitet.
    Men du har skrivit det flera gånger nu, det blir tjatigt. Vem som helst kan göra fel, ja kanske inte du då kanske du själv anser. Men vi andra kan det i alla fall.

Bemöt istället det som Digestive skrev. Men det gjorde du inte, utan hotppade direkt till 'jag vet minsann hur det stavas och vad det betyder!' och struntade i att bemöta punkterna som togs upp.
  • M C
    oOHalalOo skrev 2012-06-11 20:57:25 följande:
    Men du har skrivit det flera gånger nu, det blir tjatigt. Vem som helst kan göra fel, ja kanske inte du då kanske du själv anser. Men vi andra kan det i alla fall.

Bemöt istället det som Digestive skrev. Men det gjorde du inte, utan hotppade direkt till 'jag vet minsann hur det stavas och vad det betyder!' och struntade i att bemöta punkterna som togs upp.

Var fick du luft ifrån?

Jag gör som du och dina, svarar på det jag har lust med.   
  • Trekk
    oOHalalOo skrev 2012-06-10 19:50:37 följande:
    Ondgjorde mig? Nej det måste du ha övertolkat.

Jag vet inte. Däremot så vet jag att man har alla möjligheter att söka och finna, ända tills döden når oss. Så det kanske inte är försent ännu.

Det är alltså jobbigt att skriva Gud istället för vad du nu skrev tidigare? Men för all del är det för jobbigt och för tillmötesgående så skriv vad du vill för alla del. 

Så det är ett mål att sträva efter menar du? Att bli sekulär och inte få känna andlig frid eftersom det behovet inte existerar? Tja det kanske man kan vara oense om. 
    Jag upplever ett missnöje från din sida med att jag just nu har islam under luppen men det är möjligt att jag misstolkat dig.

Jag förklarade ju ingående varför jag respekterar människor men inte deras direkt dåliga ideer, det vore hjärtlös och ansvarslös anarki.

Vill du att jag ska skriva  الله Allah  (Subhanahu wa ta'ala) varje gång jag talar om din deitet? Kan jag också köra med er "respektfulla" (tror han gillar er lathet) förkortning "SWT"?
    Men fine, jag kan kalla honom för något av hans 99 namn hädan efter istället för att larva mig och hitta på namn

Vad säg som:
    Al-Mu'min, den trofaste?
    Rahim, den nåderike?
    Al-Basit, den utvidgande?
    Al-Khafid, förödmjukaren?

Dessa är namn från listan över hans 99 namn och således borde alla dessa vara halal.

Men låt oss lämna detta hårklyveri, du ställer en intressant fråga.

Andlig frid existerar absolut i den sekulära världen. Det värld som Hubble teleskopet visar är för mig helt magisk, lika så kan naturfenomen vara det men även småsaker. Jag kan fascineras av sparvar som slåss om mat i luften, av regnbågar, av molnens flykt över himlen. Av att lära känna nya personer, av att vara kär, av att finna en ny plats eller återvända till en kär gammal sådan. Att påverka människor och världen på ett positivt vis, att drömma, att uppskatta det faktum att allt är och att jag är.

Som Carl Sagan säger. Vi är universum som efter många långa miljarder år blivit medvetet. Genom oss tittar universum på sig självt. Genom oss upplever universum sitt egna väsen.
    Detta är för mig en så stor tanke att jag inte finner ord för att beskriva det.
    Hur kan inte detta räcka? Varför slänga in den nåderike eller Ganesh eller Jahve i mixen? 

Hästhuvudnebulosan är många magnituder häftigare än Profetens (Må den Nåderikes frid och välsignelser vara med honom) flygande häst Al-Buraq

Varför kommenterar du inte på det faktum att 97% av allt terrorvåld i västvärlden de senaste tio åren är islamistiskt?
  • Digestive
    M C skrev 2012-06-11 20:41:26 följande:

Låt mig gissa - det blev ingen sömn för dig?
Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?