• FabulousMom

Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?

Kanske fel forum att fråga, men jag är bara medlem här. Och har ingen i mitt umgänge IRL som jag kan fråga. Jag undrar hur jag vet vilken rikting jag ska vända mig när jag ska be? Jag vill helst lösa det på en gång, inte behöva beställa bönekompass osv. alltså inte dra ut på tiden. Någon som kan hjälpa mig att förklara hur jag ska göra för att veta vilken riktning det är?

Jag undrar även om jag måste ha en bönematta? Och så undrar jag om det finns nån sida på internet där man kan se rörelserna och orden för bönen. Jag tror att jag kan dem, men tyvärr var det ett tag sen, så jag vill helst dubbelkolla att jag inte gör nåt misstag.    

Mycket tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?
  • J   a   d   e   d
    Digestive skrev 2012-06-16 02:16:45 följande:
    Man kan alltid prova och hoppas på det bästa! Tyst
    Förvånad
    Jeddan
  • Digestive
    J a d e d skrev 2012-06-16 02:18:21 följande:
    Förvånad
    Jag drar allt med dig i fallet så stäng munnen din och börja bita ihop! {#emotions_dlg.djavulsk}
  • J   a   d   e   d
    Digestive skrev 2012-06-16 02:31:30 följande:
    Jag drar allt med dig i fallet så stäng munnen din och börja bita ihop! {#emotions_dlg.djavulsk}
    Oh my... FörvånadDrömmerFörvånad
    Jeddan
  • hedersknyffel
    FabulousMom skrev 2012-05-17 01:31:51 följande:
    Kanske fel forum att fråga, men jag är bara medlem här. Och har ingen i mitt umgänge IRL som jag kan fråga. Jag undrar hur jag vet vilken rikting jag ska vända mig när jag ska be? Jag vill helst lösa det på en gång, inte behöva beställa bönekompass osv. alltså inte dra ut på tiden. Någon som kan hjälpa mig att förklara hur jag ska göra för att veta vilken riktning det är?

Jag undrar även om jag måste ha en bönematta? Och så undrar jag om det finns nån sida på internet där man kan se rörelserna och orden för bönen. Jag tror att jag kan dem, men tyvärr var det ett tag sen, så jag vill helst dubbelkolla att jag inte gör nåt misstag.    

Mycket tacksam för snabba svar!

Jag tror inte det viktigaste är att du har den exakta riktningen, inte så länge din tro är så stark som den verkar.
    Tron kan försätta berg säger vissa....

Tror inte att tron rubbas så lätt som en enkel felriktning, eller att någon förlöjligar dig i din tro till Honom. Bara se till att du håller ändalykten avbeslöjad i nord (om du är tveksam hör av dig)  så kommer han känna dig.

Det sista som lämnar kroppen är humorn...
  • Trekk
    Digestive skrev 2012-06-16 02:11:01 följande:
    Hoppar över det rent löjliga.

"Vill inte förminska det på något vis, men jag tycker det är märkligt att du inte blir mer upprörd över stolligheterna om du förstår vad jag menar."

Min intellektuella ställning har ingenting med min emotionella att göra.

"Detta är idealet och absolut möjligt, men ytterst ytterst sällan med organiserad totalitär monoteism."

Det kan jag hålla med om och vi går troligtvis mer isär angående metoderna som ska göra det hela mer möjligt.

"Det är jag dock, en skillnad mellan oss antar jag. Jag är emot fri tillgång till vapen etc av den anledningen."

Även jag ser gränser i saken.

"Jag med, men först när vi är där så att säga"

Håller med dig även här och antar ungefär som ovan att vi snarare går isär i hur utvecklingen ska ske.

"Varför kallar du mig inte för Ior längre? :("

Vissa saker måste man helt enkelt förtjäna och förtjäna på nytt!
    > Hoppar över det rent löjliga.

Det är inte löjligt. Sarkasm indeed, men inte larv.

>Min intellektuella ställning har ingenting med min emotionella att göra.

Det har min, även om jag ofta påstår att så inte är fallet. Jag känner det samma från dig med, även om dina känslor är annorlunda från mina.

>Det kan jag hålla med om och vi går troligtvis mer isär angående metoderna som ska göra det hela mer möjligt.

Jo jag antar det, för mig har monoteistiska religioner förbrukat sitt förtroende för att förvalta mänskligt välmående.

>Även jag ser gränser i saken.

Oki, så vi har båda gränser men olika nivåer då?

>Håller med dig även här och antar ungefär som ovan att vi snarare går isär i hur utvecklingen ska ske.

Jo, jag är helt klart mer restrektiv än dig

Hårda bud angående Ior, en fin åsna men ingen arkitekt...precis som herren skapt honom 
  • Digestive
    Trekk skrev 2012-06-16 02:52:45 följande:
    > Hoppar över det rent löjliga.

Det är inte löjligt. Sarkasm indeed, men inte larv.

>Min intellektuella ställning har ingenting med min emotionella att göra.

Det har min, även om jag ofta påstår att så inte är fallet. Jag känner det samma från dig med, även om dina känslor är annorlunda från mina.

>Det kan jag hålla med om och vi går troligtvis mer isär angående metoderna som ska göra det hela mer möjligt.

Jo jag antar det, för mig har monoteistiska religioner förbrukat sitt förtroende för att förvalta mänskligt välmående.

>Även jag ser gränser i saken.

Oki, så vi har båda gränser men olika nivåer då?

>Håller med dig även här och antar ungefär som ovan att vi snarare går isär i hur utvecklingen ska ske.

Jo, jag är helt klart mer restrektiv än dig

Hårda bud angående Ior, en fin åsna men ingen arkitekt...precis som herren skapt honom 
    Jag finner inte mycket att tillägga.
  • hedersknyffel

J a d e d skrev 2012-06-16 02:35:44 följande:
    Oh my... FörvånadDrömmerFörvånad
    Digestive skrev 2012-06-16 03:05:06 följande:
    Jag finner inte mycket att tillägga.

12:e Suran 9kap: Varefter de högaktat varandra,i många inlägg (klubb för inbördes beundran) och dessutom gjort hån av den obildbare (eller var det han som inte fick avbildas?,  till orimlighetens gräns: Sade han- "äro de som hundar, skall de så behandlas!". 
    Det sista som lämnar koranen är humorn...
  • J   a   d   e   d
    hedersknyffel skrev 2012-06-16 03:23:38 följande:

12:e Suran 9kap: Varefter de högaktat varandra,i många inlägg (klubb för inbördes beundran) och dessutom gjort hån av den obildbare (eller var det han som inte fick avbildas?,  till orimlighetens gräns: Sade han- "äro de som hundar, skall de så behandlas!". 
    Ät skit. Kyss
    Jeddan
  • hedersknyffel
    J a d e d skrev 2012-06-16 03:24:47 följande:
    Ät skit. Kyss

var eviga dagTungan ute
    Det sista som lämnar kroppen är humorn...
  • absalon

Apropå TS fråga om riktningen mot Mecka - vid ett par tillfällen har jag plockat fram min kompass plus världskartan i fickkalendern och pekat ut rätta riktningen åt muslimer, som börjat inrätta sig för bönestunden fast åt fel håll.
    När bönen klarats av och bönemattan rullats ihop, har de i samtliga fall kommit fram och tackat mig för hjälpen. Såväl i Egypten och Sudan som i Sverige har min kursangivelse tagits emot med glad tacksamhet. En frågade om en "kristen" får hjälpa en muslim på det sättet.
    -No problems!Cool

• Kawthar
    absalon skrev 2017-09-10 12:14:55 följande:

Apropå TS fråga om riktningen mot Mecka - vid ett par tillfällen har jag plockat fram min kompass plus världskartan i fickkalendern och pekat ut rätta riktningen åt muslimer, som börjat inrätta sig för bönestunden fast åt fel håll.

När bönen klarats av och bönemattan rullats ihop, har de i samtliga fall kommit fram och tackat mig för hjälpen. Såväl i Egypten och Sudan som i Sverige har min kursangivelse tagits emot med glad tacksamhet. En frågade om en "kristen" får hjälpa en muslim på det sättet.

-No problems!

Då ska jag göra dig besviken i din skadeglädje,

för en muslim är hela jorden en böneplats

"Öst och väst tillhör Gud och vart ni än vänder er [finner ni] Guds anlete. Gud når överallt och Han vet allt." Koranen 2:115

Så hur du än försöker förstöra bönen för en muslim, kommer Gud alltid höra den bedjande.

Jag undrar om du tycker du följer Jesus exempel? Är det så ni kristna tolkar Jesus budskap?
  • absalon
    Kawthar skrev 2017-09-10 22:01:39 följande:
    Då ska jag göra dig besviken i din skadeglädje,

för en muslim är hela jorden en böneplats

"Öst och väst tillhör Gud och vart ni än vänder er [finner ni] Guds anlete. Gud når överallt och Han vet allt." Koranen 2:115

Så hur du än försöker förstöra bönen för en muslim, kommer Gud alltid höra den bedjande.

Jag undrar om du tycker du följer Jesus exempel? Är det så ni kristna tolkar Jesus budskap?
    Förstöra bönen? vad gaggar du om? Jag har vid några tillfällen visat muslimer rätta riktningen mot Mecka och blivit tackad för detta.
    Whats the problem?Cool
  • EmberEyes
    NäktergaI skrev 2017-10-09 11:22:15 följande:
    Fantastiskt, hur kommer det sig att du och inte koranen kan visa riktningen tror du?
    För att koranen inte har en GPS?
  • MarkrWa

160-165 grader är nog en bra gissning

• MarkrWa

Riktning är ett relativt begrep och avser förhållande mellan 2 eller fler punkter. Att veta en Punkt Mekka betyder att du bör veta var du är någonstans. Om vi förutsätter att du bor på Beringv i Husby så är riktningen på kompassen exakt 157.29 grader till Kaba stenen. Alltså 22.71 grader till vänster om den Vita pilen som är söder. AllahubAkbar.

Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?