• FabulousMom

Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?

Kanske fel forum att fråga, men jag är bara medlem här. Och har ingen i mitt umgänge IRL som jag kan fråga. Jag undrar hur jag vet vilken rikting jag ska vända mig när jag ska be? Jag vill helst lösa det på en gång, inte behöva beställa bönekompass osv. alltså inte dra ut på tiden. Någon som kan hjälpa mig att förklara hur jag ska göra för att veta vilken riktning det är?

Jag undrar även om jag måste ha en bönematta? Och så undrar jag om det finns nån sida på internet där man kan se rörelserna och orden för bönen. Jag tror att jag kan dem, men tyvärr var det ett tag sen, så jag vill helst dubbelkolla att jag inte gör nåt misstag.    

Mycket tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?
  • Trekk
    M C skrev 2012-06-06 21:03:40 följande:
    Ja.

Men MCisen då Skäms
  • Trekk
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-06-06 22:09:02 följande:
    Man får iaf träna upp själen med bönen, ett slags yoga. 

Faktiskt bättre än att sitta här och ljuga. 
    Bön som en form av meditation har jag inga problem med, each to his own. Men den dagliga bönen handlar ju inte om nån form av meditation a la buddhismen utan är ju till för Allah.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Trekk skrev 2012-06-07 00:32:09 följande:
    Bön som en form av meditation har jag inga problem med, each to his own. Men den dagliga bönen handlar ju inte om nån form av meditation a la buddhismen utan är ju till för Allah.
    Det är det som är kärnan i en tro, att be till Skaparen. Det ger lugn och harmoni i själen, en paus från livet och all dess stress och begär. 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Trekk skrev 2012-06-07 00:16:55 följande:
    Min kommentar om kompassen är faktiskt helt sann. Hur kompenserar man för poldriften? Det finns speciella gyroskåpskivor man kan använda då man tex vill ta sig till en viss punkt (men inga andra) från punkt A till B. Det tidiga postflyget använde dessa bland annat. En ganska simpel lösning, är det nåt sånt ni har på era kompasser med som gör att ni alltid kan finna Mekka?
    I Ka´ba behöver man tex ingen kompass för att hitta riktningen, därför ser man muslimer be runt omkring den. Sen får man justera riktningen ju längre bort man befinner sig. Om det skiljer sig några mil är det inga problem då avsikten är att ha den riktning som är den man skall vända sig mot. 

[2:115] Öst och väst tillhör Gud och vart ni än vänder er [finner ni] Guds anlete. Gud når överallt och Han vet allt. 
  • M C
    oOHalalOo skrev 2012-06-06 21:15:14 följande:
    Nej det tycker inte jag. De som t.ex. utövar yoga brukar rätt bra förstå vad bön innebär eftersom det påminner om varandra på sätt och vis. Det handlar om yttersta koncentration, att sätta sin vardag åt sidan för en stund och istället fokusera på ting av mer andlig struktur.

Det kallas för just yoga eller möjligtvis meditation.

Böner är per definition något man ber om - det har aldrig hänt och kommer aldrig hända att den besvaras. Och JA; det finns undersökningar i ämnet. Man måste ju få igen glappet på fundisarna på nåt sätt.
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-06-06 22:09:02 följande:
    Man får iaf träna upp själen med bönen, ett slags yoga. 

Faktiskt bättre än att sitta här och ljuga. 
    Ja, du borde prova det någon gång. Att inte ljuga alltså, det är mycket befriande.

Vilka bevis har du för att själen existerar?
    Du vet, vetenskapen visar att hjärnan fungerar som en biologisk dator, försvinner "strömmen" så försvinner minnet med.

Så, var har du bevisen? 
    För tydlighets skull: jag säger att själen är hittepå, du säger att den finns. Bevisbördan är därmed på din sida, exakt samma som när jag säger att jag aldrig ljuger och du påstår motsatsen. Du måste hitta bevisen. Jag kan inte göra det eftersom jag inte har några. Man inte kan bevisa avsaknad av något.

*ser när resonemanget far förbi målet som en raket*           

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Rataxes skrev 2012-06-06 21:31:37 följande:
    M C beskrev det mycket träffande.

Jag insåg efter en stund hur fyndigt det råkade bli, man tackar för att fler såg det.Cool
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Anghammarad skrev 2012-06-06 22:14:36 följande:
    Det kallas matematik.

Dina oneliners är helt fenomenala! Du borde skaffa dig en smiley som kör trum-ba da ding!
  • M C
    Trekk skrev 2012-06-07 00:30:39 följande:
    Men MCisen då Skäms

Hjärta

• Kaf Ha Ya Ain Sad
    M C skrev 2012-06-07 14:37:40 följande:
    Ja, du borde prova det någon gång. Att inte ljuga alltså, det är mycket befriande.

Vilka bevis har du för att själen existerar?
    Du vet, vetenskapen visar att hjärnan fungerar som en biologisk dator, försvinner "strömmen" så försvinner minnet med.

Så, var har du bevisen? 
    För tydlighets skull: jag säger att själen är hittepå, du säger att den finns. Bevisbördan är därmed på din sida, exakt samma som när jag säger att jag aldrig ljuger och du påstår motsatsen. Du måste hitta bevisen. Jag kan inte göra det eftersom jag inte har några. Man inte kan bevisa avsaknad av något.

*ser när resonemanget far förbi målet som en raket*           

Det betyder att du har provat på, dvs ljugit och sen slutat med det för att känna hur befriande det är att inte ljuga. Inte bra att ljuga vet du. 

Det mest älskade uttalandet för mig är det sanna - sa profeten saw. Jag avskyr lögner och ser faktiskt ner på lögnare.

Bevisa att du har känslor, för jag kan inte se dom precis som du inte ser själen. Jag kan inte ens se din hjärna. Jag kan inte se luften men vet ändå att den finns. Eller måste du se med egna ögon för att veta att det finns osynliga saker som existerar? 
  • TeeTee

*glad att vara kristen och att min Gud hör bön hur, när och varsomhelst den skickas ut*

Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?