• FabulousMom

Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?

Kanske fel forum att fråga, men jag är bara medlem här. Och har ingen i mitt umgänge IRL som jag kan fråga. Jag undrar hur jag vet vilken rikting jag ska vända mig när jag ska be? Jag vill helst lösa det på en gång, inte behöva beställa bönekompass osv. alltså inte dra ut på tiden. Någon som kan hjälpa mig att förklara hur jag ska göra för att veta vilken riktning det är?

Jag undrar även om jag måste ha en bönematta? Och så undrar jag om det finns nån sida på internet där man kan se rörelserna och orden för bönen. Jag tror att jag kan dem, men tyvärr var det ett tag sen, så jag vill helst dubbelkolla att jag inte gör nåt misstag.    

Mycket tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?
  • M C
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-06-08 11:15:25 följande:
    M C

Det går visst att mäta men då behöver man labor och apparater för att kunna göra det. Jag talar om synen, kan du bevisa att du har känslor och lokalisera dom i din kropp? Det kan du inte. Kan du visa att luften finns? Du säger kanske ja för att du andas men det är inget bevis på att den finns. Det är så med själen, det går inte att se med ögonen men den finns.

Ja en lögnare ogillar lögnare för att lögnaren VET att lögnare sysslar med samma sak. I mitt fall ogillar jag lögnare för att de är mindre värda i mina ögon. En människa förlorar sitt mänskliga värde om h*n ljuger. Nu vet du skillnaden mellan mig och dig.

Vem har sagt att man inte får använda instrument? Har gud varit framme nu igen? *stampar otåligt med foten*
    Drömmer

Du gillar verkligen läktarkorv du. Det är tur att just min målzon däruppe på billiga platserna har halalkorv.  

Ja, det är skillnad på dig och mig, en väldigt stor skillnad.
    För mig förlorar ingen någonsin sitt mänskliga värde - om man ens ska prata om värde när det är liv det handlar om. Ingen är mindre värd än någon annan, vi är alla djur och växter här på jorden.
    Det jag gör är att bevisa lögnen och sen bara undvika människan i fråga, jag har inte tid nog i mitt liv för att slösa bort den på obehagliga energitjyvar.     
    Det du gör är att gå till personangrepp för att verka bättre än du är, sen upprepar du förtalet du dragit igång tills du tror på det själv. Inte helt olikt hur man faktiskt blir religiös till att börja med.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Boomsan

TS hur går det med bönen?
    Försöker själv lära mig den och går till moskén på fredagarna så ofta jag kan. Men har svårt för arabiskan :(  

• Trekk
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-06-07 10:00:29 följande:
    Det är det som är kärnan i en tro, att be till Skaparen. Det ger lugn och harmoni i själen, en paus från livet och all dess stress och begär. 
    Okej, så det är en bön för den enskilde muslimen skull? Typ meditation och lugn o ro?
  • Trekk
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-06-07 10:05:32 följande:
    I Ka´ba behöver man tex ingen kompass för att hitta riktningen, därför ser man muslimer be runt omkring den. Sen får man justera riktningen ju längre bort man befinner sig. Om det skiljer sig några mil är det inga problem då avsikten är att ha den riktning som är den man skall vända sig mot. 

[2:115] Öst och väst tillhör Gud och vart ni än vänder er [finner ni] Guds anlete. Gud når överallt och Han vet allt. 
    Nej om man rent fysiskt kan se den platsen så borde ju bönen rimligtvis inte missa.

Enligt 2:115 så skulle man alltså kunna vända sig 180 grader bort från Kaba och träffa den från andra hållet så att säga.

Då gud finns överallt, betyder det att man kan be i valfri riktning med om man känner sig manad eller måste det vara mot stenen?

Varför får man inte ta sin bön när man vill som alla andra religioner förresten? 
  • Trekk
    M C skrev 2012-06-07 14:47:54 följande:
    Hjärta

Nawww finaste blomman evvurrr
  • Trekk
    TeeTee skrev 2012-06-07 16:04:14 följande:
    *glad att vara kristen och att min Gud hör bön hur, när och varsomhelst den skickas ut*
    Som flygare gillar jag dessa old school Omnirange-böner, även om precisionsinflygningar blir svårare att konstruera kring ett sådant system.

On a serious note, Jahve hör väl inte böner eller? 
  • Trekk
    oOHalalOo skrev 2012-06-07 18:27:39 följande:
    Jag vet inte hur kompassens utforming är, men vad jag vet ligger Mecka kvar där det ligger och det är väl rimligtvis det som man utgår från när man använder sitt kompass?
    Jo alltså, Mekka flyttar sig inte mycket med den kontinentaldriften och för lite för att påverka. 

Dock så flyttar sig den magnetiska nordpolen ca 55km/år  och flygkartor uppdateras var 14 dag för magnetisk variation/deklination.

Skillnaden är inte liten, på bara ett år sker ett skifte på 55km (då den rör sig mot norr med så blir inklinationen inte så skarp dock).

Enkelt omräknat innebär det att om man ber i Stockholm år 2011 och år 2013 så kommer man, om man träffar Mekka år 2011 att missa Arabiska Halvön år 2013. Ibland rör sig polen dock tillbaka och i bland rör den sig inte drastiskt i sidled, så ibland hamnar man i Irak och osv. Dock måste man konstant kompesera för driften och för att träffa nåt så litet som Mecka är allt annat än en geostationär satellit meningslöst. Har sett gps-kabla kompasser dock, kanske värt att investera i. Finns appar till iPhones och Androider med.

https://www.google.com/search?hl=en&q=qibla+gps&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&biw=1536&bih=764&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=CHLST7KsDO364QTfjtGNAw 
  • Trekk
    oOHalalOo skrev 2012-06-07 18:37:18 följande:
    Den buddistiska meditationen är inte modell för varken den muslimska bönen eller den judiska eller kristna. Det finns buddister som inte tror på Gud så det är ju i så fall konstigt om den skulle vara vägledande gällande det.

Vad jag skrev om var däremot att de som utför t.ex. yoga väldigt bra kan identifiera själva bönetekniken, dvs att under bön (meditation/yoga) avskärma sig från de dagliga bestyren och istället fokusera på bön/meditation/yoga. Det är en träningssak att göra det i alla tre fallen, det är därför vi kanske kan förstå varandra vad det handlar om, även om syftet är olika.

Så ja, den muslimska bönen är givetvis till Allah (swt). Finner du det besynnerligt att en religiös person ber till sin Skapare och påminner sig Honom?
    Nejdå det är jag med på, ville bara ha ett förtydligande men jag är med på detta. Inga konstigheter.

Inget lustigt med att man ber till sin skapare, bara märkligt att tron tar upp så mycket av tiden 
  • Trekk
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-06-07 23:45:29 följande:
    Utövandet av islam provocerar islamhatarna. Se det klippet där en muslim ber på gatan och vad andra gör mot honom, varför? bara för att han ber.

">

" target="_blank">

Öh kristna sjuka fundamentalister jävlas med en muslim som av någon anledning väljer att be i skarpt läge i detta klipp.

Detta beteende är religiöst betingat, inte fan har jag krökt ett hår på en muslims huvud och har vevat mot nazister tillsammans med båda shia o sunni back in the 90-talet. Har försvarat muselmaner mot Sverigedemokrater och hade jag varit på plats i videon hade jag varit pliktskyldig att försvara honom efter förmåga.

Rationella sekulära humanister spöar inte upp folk, fundisar gör det 
Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?