• Anonym

Är det WT att bo i hyesrätt?

Nä precis man får inte tillbaks hela räntan i deklarationen, den som tror det har nog missuppfattat det hela och jag skulle inte ens få en fyra som är så stor och fin med så låg hyra som jag betalar idag, det beror på var i landet man bor.

Låt alla bo som de vill, i koja, husvagn, tält, HR, BR, villa, radhus eller slott, men inte är nån WT ? Snacka om att ni inte kan nåt om människovärde i denna tråd. Jag har valt att bo i HR och vet fördelarna med BR men vill inte ha nån BR trivs där jag bor bra, va och ni andra trivs där ni bor, bra för er.

• Anonym
    Anonym (Är det sant?) skrev 2012-05-18 17:37:18 följande:
    Jag tror inte att det är så mkt du förstår i dessa val och affärer.

Man gör liksom inga klipp idag som det handlade om på t ex 90-talet.

Been there - dont that.

Vi fick köpa vår hyresrätt 1998. Jag sålde den och hade som krav en hyresrätt emellan. Sänkte priset förståss.

Alla vill inte bo i BR. Jag för min del är allergiska mot styrelsesnobbar som sitter och bestämmer om man får hyra ut eller inte. Desstuom äger du en andel i föreningen. Inte lägenheten. Äganderätt är en annan sak. Då skulle jag tänka annorlunda. En BR vill jag inte ha.
    Sista gången jag bodde i BR ruttnade jag totalt. Innegården skulle göras om och gubbarna röstade fram att vinbärsbuskar INTE skulle planteras för "barnen äter bara upp det". Det blev taggiga Berberis istället.
    Nu bor jag i HR och här är det demokratisk omröstning som gäller.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-18 17:37:23 följande:
    Då "glömmer" du att har dyrare avgifter för reparationer, du "glömmer" att du betalar avgifter till föreningen och du "glömmer" en massa andra saker som gör att du teoretiskt alltid eller oftast är lönsamt.

nej det har jag inte glömt
    Anonym (Är det sant?) skrev 2012-05-18 17:37:18 följande:
    Jag tror inte att det är så mkt du förstår i dessa val och affärer.

Man gör liksom inga klipp idag som det handlade om på t ex 90-talet.

Been there - dont that.

Vi fick köpa vår hyresrätt 1998. Jag sålde den och hade som krav en hyresrätt emellan. Sänkte priset förståss.

Alla vill inte bo i BR. Jag för min del är allergiska mot styrelsesnobbar som sitter och bestämmer om man får hyra ut eller inte. Desstuom äger du en andel i föreningen. Inte lägenheten. Äganderätt är en annan sak. Då skulle jag tänka annorlunda. En BR vill jag inte ha.
    hahaha! nej, försök du att ta ifrån mig min utbildning och mitt jobb. men som sagt, det är tack vare er "hobby-ekonomer" som jag har ett jobb och kan tjäna pengar på min utbildning som jag också investerade i. tusen tack! ha en trevlig kväll!
  • Anonym
    Anonym (Är det sant?) skrev 2012-05-18 17:42:02 följande:
    OM du menar att du är ekonomisk rådgivare på banken så tackar jag nej varje gång;) de ringer. Tycker jag klarar mig bra.

nej knappast. det tjänar man inga pengar på att vara.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-18 17:38:25 följande:
    oj oj, du säger att ekonomi är din grej? och du ser fortfarande inte min förklaring till skillnaden mellan att betala en bank eller en hyresvärd??? läs inlägg 275 igen så kanske det går bättre den här gången. och nej, räntekostnader är inte ren vinst. jösses, det är tack vare såna som dig som gör att jag har jobb och tjänar pengar på mina universitetsstudier. tack för det!

lycka till med läsningen och fortsätt du att släng pengarna till en hyresvärd varje månad, det är säkert en ekonomisk vinst för dig. själv ska jag gå och göra middag nu  !
    Jobbar du som fotvårdare eller? (krävs det hp för det)
    Jag frågade om skillnaden mellan räntor och hyresvärd och du babblar bara om lån.
    Rätt så, du lånar pengar och betalar en avgift för det - ränta.
    Sen inser jag att du aldrig kommer att förklara skillnaden eftersom den inte finns.

Jag gör en vinst på 500k på 4 år, hur lång tid tar det för dig att betala tillbaka det?
  • Anonym
    cloudberry79 skrev 2012-05-18 17:42:39 följande:
    Plus avgiften till föreningen, glöm inte den. Det får du som BR-ägare inte tillbaka heller. Det finns gammal statistik från SCB där en genomsnittlig trea har en avgift på 3800 i månaden, en hyrestrea låg då på genomsnitt 4800 i månaden. Om du då lägger till underhåll och räntekostnader hamnar du definitivt över hyresrättens kostnad. Om du bor i en tillväxtregion med garanterad värdeökning som motsvarar mellanskillnaden är det såklart en förtjänst, men då måste du bo i lägenheten och hålla den fräsch till försäljning. Den som har en HR kan flytta när den vill, utan att invänta försäljning. Jag ser det som en klar frihet att hyra i ett bra område jämfört med att ha BR. BR är den absolut sämsta boendeformen i mina ögon, villa är dåligt för att det tar så mycket tid, men då har man iaf inte störningar och liknande som är samma som i HR.
  • Anonym
    Anonym (Är det sant?) skrev 2012-05-18 18:01:42 följande:
    Hahaha, kollar ut genom köksfönstret och vi har vår gård angränsande till 3 BR-gårdar. Ett jäkla städande, putsande och planterande OCH sura miner. Hahaha själva har vi en som sköter allt detta åt oss. Vi behöver bara sätta på grillen och ta en öl i bersån.
    Samma här och så tänker jag på allt som vi stackars WT erbjuds i sommar, som Kolmården för 100kr, olika badresor och annat skoj. Jag tackar visserligen alltid nej eftersom jag har råd att betala själv utan tycker det gott kan gå till de som har det mindre gott ställt.
    Bättre kan man faktiskt inte ha det.
  • Anonym

Jag och min man hyr en lägenhet. Vi ingår båda två i varsitt forskningsprojekt som kommer att pågå några år, sen planerar vi att flytta härifrån, förmodligen bort från Sverige t.o.m. Det känns ganska onödigt att köpa bostad i ett sånt läge.
    Vi är högutbildade, har grymma jobb, tjänar bra och hyr en jättefin lägenhet mitt i stan.
    Om vi är WT så antar jag att nästan alla svenskar är det.

Varför skulle det per automatik vara så himla mycket mer kultiverat att bo i en bostad som banken äger?

• Anonym
    Anonym (s) skrev 2012-05-18 20:02:59 följande:
    Nej, det är inte WT att bo i hyresrätt. Däremot gör många WT det eftersom de inte har råd att köpa sitt boende. 
    Så du menar alltså att om man inte har råd att köpa sitt boende är man WT?
    Det dömer ju ut de flesta människor eftersom de allra flesta tar lån.
  • Anonym

Jag har råd att köpa en BR men vill bo i HR då är jag alltså WT och sämre än andra. H aha det var det mest korkade jag hört. Den som sagt detta, kan mest ha sågspån i sitt huvud, jag trivs jättebra i vår hyresrätt med härligt grönområde och trivsel är viktigare för mig än vinst. Viktigast är att jag trivs med min familj och att vår dotter trivs och vi, och det gör vi.

Svar på tråden Är det WT att bo i hyesrätt?