• Anonym

Är det WT att bo i hyesrätt?

Daludd skrev 2012-05-18 09:09:23 följande:
    Nej men det börjar väl bli kanske. Tillslut lär det ju bara finnas hyresrätter kvar i dåliga områden och det är väl det som är WT.

Många "våningar" i vasastan i alla centrala delar av alla städer i sverige är hyresrätter, billiga, konstigt nog. Jag känner t.ex. en tant med hyra på bara två tusen mer än min far har för en femma i typiskt WT-område och hon har en riktig paradvåning mitt i centrala linköping med fem rum också, matsal och balkonger, spegeldörrar, sekelskifteshus etc.

så nej. inte så rakt av. 
    Haha.
    Nej då om någon gång kommer det inte att vara WT. Hyresrätter har alltid behövts och kommer alltid att behövas. Ju färre det blir desto attraktivare blir det.
  • Anonym

Jag bor i skärholmen och det är säkert wt i folks ögon men vet ni? Jag trivs. Trivs i området och trivs i min hyresrätt. Om folk blir glada och känner sig bättre av att kalla mig wt, so be it. Jag är inte missunsam.

• Anonym
    Anonym (Är det sant?) skrev 2012-05-18 09:19:57 följande:
    Ja, för jag tänkte att det är väl mindre chans att bli stämd av ett ftg än av en privatperson.
    Troligtvis men risken är så liten ändå att det inte spelar så stor roll.
    Man blir inte stämd inför domstol utan det tas via hyresnämnden så det enda som händer att man får betala tillbaka + räntor. Å andra sidan förräntar sig min överhyra så det lönar sig trots eventuellt pålägg.
  • Anonym
    Daludd skrev 2012-05-18 09:24:45 följande:
    Jag hoppas det kommer fler, och det behövs verkligen. Men trenden ser ju tyvärr inte ut så :(
    Jag tror på maktskifte 2013 och det kommer att ge genomslag även på bostadsmarknaden.
  • Anonym
    Anonym (Är det sant?) skrev 2012-05-18 09:25:22 följande:
    Ja, men Skärholmen är väldigt inbott. Samma personer har bott där i många år. Det börjar bli likadant i Tensta. MÅnga som bor där har bott där i 20 år och vill inte flytta.
    De hyresområden i stan som inte är "inbodda" är lätt räknade. Mycket tack vare att kötiden för en lägenhet i yttersta förorten är bortåt 10-15 år. Visst finns det undantag som delar av Söderrtälje och Nynäshamn, men i Rinkeby kan det ta "bara" 3 år om du har tur. Det som hänger kvar är synen på HR som mindre värd men tack vare den bostadspolitik som förts under många år så är läget förändrat. En HR är många gånger mer värd än en BR.
  • Anonym
    Anonym (Är det sant?) skrev 2012-05-18 09:26:50 följande:
    Ja, via hyresnämnden. Jag tycker man läser ngt sådant fall varje gång lokaltidningen dimper ned i brevlådan.

Verkar vara mer regel än undantag för privatpersoner. 
    Att de blir anmälda menar du? Nej, det stämmer inte utan risken är väldigt liten eftersom hyresgästerna sitter i en rävsax. Men anmäls det så drar man på stora trumman och hyresnämnden satsar mycket på att klämma dit 2ahandsuthyrare. Att det skrivs om det ligger i linje med det, man skriver om allt utan urskillning.
  • Anonym
    Anonym (Är det sant?) skrev 2012-05-18 09:37:47 följande:
    Ja i de många fall som jag läst om i t ex "Vi i Vasastan" så är detta redan beslutat i Nämnden dvs att andrahandshyresgästen skall få tillbaka pengar.
    Gissa då hur många som inte anmäls.
  • Anonym

Det är ju bra att det finns hyresrätt för dem som inte får eller vill ta lån. Men jag betalar hellre till mig själv dvs köper mitt boende!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-18 09:29:27 följande:
    De hyresområden i stan som inte är "inbodda" är lätt räknade. Mycket tack vare att kötiden för en lägenhet i yttersta förorten är bortåt 10-15 år. Visst finns det undantag som delar av Söderrtälje och Nynäshamn, men i Rinkeby kan det ta "bara" 3 år om du har tur. Det som hänger kvar är synen på HR som mindre värd men tack vare den bostadspolitik som förts under många år så är läget förändrat. En HR är många gånger mer värd än en BR.

Jag köade tre år och fick en lght i skärholmen, en trea. Helt ok! Är nog för att folk tror att det är superhemskt megaghetto här, vilket är fel men bra för mig ju :)
  • Anonym
    Anonym (anni) skrev 2012-05-18 10:15:47 följande:
    Nej. Den enda skillnaden mellan vårt bostadsrättshus och hyreshuset mittemot är att det är massor av rökare i hyreshuset. Det är ju ganska wt iof.

Min erfarenhet är att det är väldigt vanligt med rökning i
    de "finaste" familjerna i Sverige.
     Det "syns" bara inteGlad  
Svar på tråden Är det WT att bo i hyesrätt?