• Anonym

Är det WT att bo i hyesrätt?

Anonym skrev 2012-05-18 17:21:11 följande:
    vilka HR menar du nu? de som är nybyggda och har en månadshyra på 9000 kr för en trea på 75 kvadrat? de allra flesta HR jag sett är sunkiga med tråkiga kök och badrum. tro fasen det, hyresvärden vill väl inte renovera om det inte är absolut nödvändigt`? det brukar inte direkt vara svårt att få hyresgäster ändå.

ja, det är "bara" att ringa värden. dock betalar man för det. det finns nämligen medräknat i hyran.
    att betala 5 000 i månaden i fem år = 30 000 kr i kostnad. dessa pengar går du garanterat back och får aldrig igen.

bor du i BR i fem år så har du höga odds att göra vinst på låt säga 100 tkr. ingen jag vet har gjort en sämre vinst i alla fall. (bor i göteborg). räkna då av hyran på 30 tkr och du har gjort en vinst på 70 tkr. något som är omöjligt när man bor i HR

Du fick ingen lägenhet i storstan va? Det hörs tydligt.

Vad är skillnaden på att betala 5000 till en hyresvärd och 5000 kr i räntor till banken?
  • Anonym
    mpermper skrev 2012-05-18 17:22:08 följande:
    Det beror ju på var i landet man har sin BR.... Allt är inte storstadsregion.
    Det finns ställen där du riskerar att du går back vid försäljning av såväl hus som BR.
    Storstadsregion är bra dock - jag har gjort flera stora vinster och lever nu gott tack vare det:)
    självklart. storstäder är ju hetare än småstäder givetvis. My bad, jag refererade till göteborg där jag bor.
    Anonym skrev 2012-05-18 17:23:20 följande:
    Inte alls utan tvärtemot smart.
    De folk stirrar sig blinda på är en eventuell vinst en försäljning genererar men "glömmer" att allt annat oftast är mycket dyrare. Och använder man dessutom hyresrätten som inbyte om man köper kan man gå med stor vinst. Det är så helt enkelt för tex vid skilsmässor kan det vara omöjligt att behålla 2 ägandeboende och då har jag som HR-gäst ett guldläge.

Men jag förstår att det svider i tanken att man kan tjäna grova pengar på HR, det hör ju liksom inte ihop med bilden många har. Så nej, man går garanterat inte med förlust men risken är däremot stor för det för den som "äger" sitt boende (eg banken).

ja om ser till de svarta pengarna som man kan få under bordet för ett förstahandskontrakt i göteborg eller stockholm så är det ju givetvis en annan femma.

"glömmer allt annat som oftast är dyrare"? vad syftar du till då?

vi gjorde en vinst om 400 tkr när vi sålde vår lgh. dessa pengar täckte såväl renoveringar som månadshyrorna under de fem år vi bodde där. 
  • Anonym

Då är jag vitt slödder fast jag har jättebra lön och bor i en fräsch hyresrätt med fräscht badrum och kök och betalar faktiskt inte mycket i hyra och har en bra hyresvärd, har nytt i köket och nytapetserat i alla rum och nytt köksgolv. Men slödder är jag inte, vi har gott ställt och kunde gott köpa oss en lägenhet men vi vill inte. Man kanske vill bo i HR får man inte det då ?? Eller skall man vara som alla andra här på familjeliv, och inte gå sin egen väg ?? Vi är så töntiga i Sverige, vi skall alltid göra som alla andra och har man inte annat att göra på dagarna än att kalla folk som bor i HR för WT då är man ett slödder själv och kanske bör skaffa sig ett eget liv.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-18 17:25:33 följande:
    Du fick ingen lägenhet i storstan va? Det hörs tydligt.

Vad är skillnaden på att betala 5000 till en hyresvärd och 5000 kr i räntor till banken?

what? jag fick en lägenhet där jag valde att köpa en... förstår inte vad du menar..

ja, det är ju tydligt att ekonomi inte är din grej. som jag försökt förklara tusen gånger så försvinner dina 5000 kr som du ger din hyresvärd varje månad. dessa ser du inte röken av igen

betalar du 5000 kr till banken så gör du det för att du har ett lån på en investering. dvs du betalar till dig själv. pengar som du med största sannolikhet kommer att få igen en dag när du säljer. räntekostnader är för övrigt avdragsgilla i deklarationen. om du vet vad det innebär?     
  • Anonym
    Anonym (Är det sant?) skrev 2012-05-18 17:29:09 följande:
    Jag bor i Sthlms innerstad, ca 100 kvm och betalar ca 8500. Förhandlingarna är inte klara än för årets hyra men det brukar landa på ca 2,5%. Med det läget som jag har och med den ytan skulle jag behöva slänga upp 6-7 miljoner. Även om jag får ihop till kontantinsatsen så ska jag låna resten. Räntorna kostar en hel del även om jag får dra av en viss %. Sen tillkommer avgift till föreningen.

Om jag nu säljer denna om 5 år så kan jag ev om det är som det är nu (jag är övert om att det är en bubbla som snart spricker) kanske få ett plus på några hundra tusen. Vad ska jag göra då? Var ska jag bo? Jag får inte ens en koja för det i innerstan med närförort. 

förstår inte din fråga..? om du säljer så lär du väl köpa något nytt där du kan bo? väljer du att gå över till HR så har du ju några hundra tusen plus minus skatt då givetvis.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-18 17:31:00 följande:
    what? jag fick en lägenhet där jag valde att köpa en... förstår inte vad du menar..

ja, det är ju tydligt att ekonomi inte är din grej. som jag försökt förklara tusen gånger så försvinner dina 5000 kr som du ger din hyresvärd varje månad. dessa ser du inte röken av igen

betalar du 5000 kr till banken så gör du det för att du har ett lån på en investering. dvs du betalar till dig själv. pengar som du med största sannolikhet kommer att få igen en dag när du säljer. räntekostnader är för övrigt avdragsgilla i deklarationen. om du vet vad det innebär?     
    Det är precis det som är min grej, ekonomi.

Du har fortfarande inte förklarat skillnaden på att betala 5000 kr till hyresvärden och 5000 kr i ränta till banken.
    Du anser att räntan är ren vinst... Det märks att ekonomi inte är din grej.
  • Anonym
    cloudberry79 skrev 2012-05-18 17:32:44 följande:
    Avdragsgillt betyder ju inte att du får tillbaka allt, dessutom har ju BR-föreningar månadsavgifter som kan likställas med hyra. Där jag bor har BR-priserna stått stilla de senaste sex-sju åren och det är inga storvinster man kan göra, kanske 30-40000 på en tioårsperiod.

nej man får inte tillbaka allt, men man får tillbaka 30% vilket är mer än din hyresvärd ger dig tillbaka, det kan jag lova.

visst, jag tar tillbaka att det alltid är lönsamt   med BR. bor man i en mindre stad så kanske trycket är betydligt mindre. jag jämförde med göteborg och närliggande städer där jag vet att utvecklingen går framåt. kanske det är skillnad på mindre orter.
  • Anonym
    Anonym (Är det sant?) skrev 2012-05-18 17:29:09 följande:
    Jag bor i Sthlms innerstad, ca 100 kvm och betalar ca 8500. Förhandlingarna är inte klara än för årets hyra men det brukar landa på ca 2,5%. Med det läget som jag har och med den ytan skulle jag behöva slänga upp 6-7 miljoner. Även om jag får ihop till kontantinsatsen så ska jag låna resten. Räntorna kostar en hel del även om jag får dra av en viss %. Sen tillkommer avgift till föreningen.

Om jag nu säljer denna om 5 år så kan jag ev om det är som det är nu (jag är övert om att det är en bubbla som snart spricker) kanske få ett plus på några hundra tusen. Vad ska jag göra då? Var ska jag bo? Jag får inte ens en koja för det i innerstan med närförort. 
    En tanke som slår mig.
    Om vi låssas att du köper och lånar till den där dyra 6-milleslägenheten kommer du att betala en massa pengar i ränta.
    Säljer du efter några år så kanske du kan räkna med vinst men hur stor blir den egentligen om man jämför med en HR, är det någon som har räknat?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-18 17:34:50 följande:
    nej man får inte tillbaka allt, men man får tillbaka 30% vilket är mer än din hyresvärd ger dig tillbaka, det kan jag lova.

visst, jag tar tillbaka att det alltid är lönsamt   med BR. bor man i en mindre stad så kanske trycket är betydligt mindre. jag jämförde med göteborg och närliggande städer där jag vet att utvecklingen går framåt. kanske det är skillnad på mindre orter.
    Då "glömmer" du att har dyrare avgifter för reparationer, du "glömmer" att du betalar avgifter till föreningen och du "glömmer" en massa andra saker som gör att du teoretiskt alltid eller oftast är lönsamt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-18 17:33:06 följande:
    Det är precis det som är min grej, ekonomi.

Du har fortfarande inte förklarat skillnaden på att betala 5000 kr till hyresvärden och 5000 kr i ränta till banken.
    Du anser att räntan är ren vinst... Det märks att ekonomi inte är din grej.

oj oj, du säger att ekonomi är din grej? och du ser fortfarande inte min förklaring till skillnaden mellan att betala en bank eller en hyresvärd??? läs inlägg 275 igen så kanske det går bättre den här gången. och nej, räntekostnader är inte ren vinst. jösses, det är tack vare såna som dig som gör att jag har jobb och tjänar pengar på mina universitetsstudier. tack för det!

lycka till med läsningen och fortsätt du att släng pengarna till en hyresvärd varje månad, det är säkert en ekonomisk vinst för dig. själv ska jag gå och göra middag nu  !
Svar på tråden Är det WT att bo i hyesrätt?