• Anonym

Är det WT att bo i hyesrätt?

Det är synd att hyresrätten har nedvärderats så mycket att många tycker att bara WT bor där.

Men med att bara ROT-avdrag ges hus och bostadsrätter, fastighetsskatt har sänkts för hus, att det inte är höga räntor i Sverige är viktigt säger många, att höja kontantinsatsen till 15 procent...

Ja, det är många små saker tillsammans som har de senaste åren gjort att hyresrätten nedvärderats mer och mer.

Så en del saker som har gjort att hyresrätten har nedvärderats är politiska. 

Det finns faktiskt kommunala bostadsbolag som satsar på sina bostäder medan andra kommuner endast fokuserar på att sälja ut.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-18 21:47:05 följande:
    Det är synd att hyresrätten har nedvärderats så mycket att många tycker att bara WT bor där.

Men med att bara ROT-avdrag ges hus och bostadsrätter, fastighetsskatt har sänkts för hus, att det inte är höga räntor i Sverige är viktigt säger många, att höja kontantinsatsen till 15 procent...

Ja, det är många små saker tillsammans som har de senaste åren gjort att hyresrätten nedvärderats mer och mer.

Så en del saker som har gjort att hyresrätten har nedvärderats är politiska. 

Det finns faktiskt kommunala bostadsbolag som satsar på sina bostäder medan andra kommuner endast fokuserar på att sälja ut.

Rotavdrag  och allt vad det heter har haft marginell betydelse viktigare är det budskap politikerna trummar in i oss att man ska äääääga sitt boende. Det är det som haft störst betydelse!

Vad kommunala boläg satsar på bestäms av politikerna och inte bolagen i sig.
  • Anonym

Ja och det är alliansen som har gjort en del för att visa att ägande är bäst. Deras politik stödjer ju det. Man får bara ROT om man äger sin bostad. Att underlätta för renoveringar av hyresrätter görs det inte.

Om man äger sin bostad då ska man kunna hyra ut med ett fribelopp som har höjts ett par gånger.

Att hålla räntan låg är ju viktigt för de som äger sin bostad.

Så det pratas och görs inte mycket saker som är bra för hyresgäster. 

• Anonym

I lägenheter bor folk med olika bakgrund, i bostadsrätter och hus likaså. Att den helt medellöse inte kan köpa hus eller delägarskap i en bostadsrättsförening säger sig självt. Men docenten byter inte samhällsgrupp nedåt av att bo i hyresrätt, den med låg socioekonomisk status blir inte medelklass av att köpa en bostadsrätt för tjugofemtusen (japp, det finns på sina håll, även om bostadsrätterna där jag bor drar mot två miljoner och på andra orter/i andra lägen mer än så.... med lika höga hyror som vi har i hyresrätt. Tillräcklig anledning att inte ha bostadsrätt om man kan slippa i mitt tycke.) Pensionärsparen som flyttar in till älvstranden och betalar mer för sina hyrestreor än vad villaförorternas folk har i utgifter blir också sällan misstänkta för att ha sociala problem.

Ska vi gå på mina förutfattade meningar är det mest typiska boendet för den åsyftade samhällsgruppen billigt inköpt eget hus på mindre orter och tre bilvrak på tomten.

• Anonym
    EllenH skrev 2012-05-19 00:03:29 följande:
    Tattare är väl ett begrepp som rör zigernare?
    Nja, tattare är väl en typ av sk resandefolk men inte alls samma som zigenare/romer.
  • Anonym
    EllenH skrev 2012-05-19 09:38:42 följande:

Jaha så jag som bor i en fantastisk hyresätt från 1700 talet med stora fönster, kakelugnar och trägolv i absoluta centrum av Stockholm (förmodat värde 7miljoner) är 41 år, har liksom inte riktigt kommit så långt som jag borde

Ni Stockholmsbor är ju sena på allt så jag skjuter fram åldern till 60 år för er. Vid 60 år så borde ni bo i något ni köpt och inte i något ni hyrt.
  • Anonym
    Hippolyte skrev 2012-05-19 09:42:58 följande:
    Därför att man kastar bort pengar som man istället hade kunna investera i något man äger. Om man inte har anmärkningar och ett fast jobb så får man oftast bolån och den summan man betalar för ett hus eller en br är ofta längre än det man betalar i en hyresrätt.
    Visst man kastar pengar på hyresvärden istället för på banken. Jag ser inte skillnaden mellan räntor och avgifter när det handlar om att "kasta bort". Men visst, det är klart, vill man självförhärliga sig själv så kan jag hålla med dig om att räntepengar inte räknas all, den utgiften finns inte och kommer aldrig att finnas.
    Du är riktigt smart du!
  • Anonym
    Anonym (d) skrev 2012-05-19 09:58:42 följande:
    ts, finns det något WT som inte bor i hyresrätt? Jag tror att det är sällsynt att ett WT bor i br eller hus.
    Att använda begreppet WT är WT i sig eftersom det visar på en extremt låg utbildningsnivå.
    Likaså att man sätter ord på sina fördomar.

WT bor i husvagnar i USA och det finns det rätt många av, i Sverige existerar det öht inte UTOM i huvudet på de som försöker göra sig bättre än vad de är.
  • Anonym

Varför skulle det vara WT att hyra sin bostad?

• Anonym
    knytis skrev 2012-05-19 13:29:30 följande:
    WT alltså White trash alltså Vitt Skräp... känns det överhuvud taget som ett ok sätt att kategorisera människor? Inte för mig, vare sig de bor i bostadsrätt, hyresrätt, villa, husvagn eller tält. Skärp er för fan!!
Svar på tråden Är det WT att bo i hyesrätt?