• Anonym

Är det WT att bo i hyesrätt?

Indianica skrev 2012-05-19 16:07:34 följande:
    Nej, det säger inte mycket om ens ekonomi (mer än att man aldrig kommer ha en chans att göra en vinst på sitt boende förstås). Däremot säger det mycket om ens ekonomi ifall man bor i ett villaområde där villorna kostar 6-7 miljoner eller mer. Det kan gömmas sig mångmiljonärer i hyresrätterna, men oftast är det trots allt troligtvis inte så. Att betala för boendet innebär också viss valfrihet och de flesta(?) föredrar nog valfrihet. Du får t ex välja hur nära havet (sjön?)du ska bo, hur nära barnens skola/dagis och samhällsservice av olika slag. Du får välja hur tomten ser ut och är fri att göra vad du vill med tomt och ditt hus/din BR (inom lagens råmärken förstås). Allt det där är omöjligt i en hyresrätt.

Sedan har jag bott i BR och vet inte vad det är för massa praktiska saker man "måste fixa med" där som folk skriver om här inne. Vi har inte gjort en enda stor reparation i vår förra BR, men det beror väl på hur fräscht hus man bor i antar jag. Allt "kosmetiskt" som att köpa nytt kök och tapetsera mm, väljer man ju själv. Vi gjorde inte ett dugg och enligt mäklaren förlorade vi runt 100 000 på att inte tapetsera och fixa inför försäljning, men det struntade jag i. Vi gick ändå 200 000 kr i vinst på ett år, så det var en ok vinst ändå
    Inget av dem säger speciellt mycket.

Det som visats i tråden är att BR- och villaägare gärna VILL tro att det säger mycket.

Den som har en villa i 6-7 miljonklassen kan ha stora lån, vilket de brukar ha, och därmed också en ganska bedrövlig ekonomi. De har råd med boendet men inte så mycket mer.

Vinst går att göra på HR fastän villaägare inte VILL att det ska vara så.
    Otur för dig. :-P
  • Anonym
    Gumsegumsan skrev 2012-05-19 16:44:57 följande:
    pengarna är INTE lika mycket borta om jag betalar ränta och amortering på ett bostadslån som att betala dem till en hyresvärd. jag betalar på ett lån för en investering som i de allra flesta fall (i alla fall i storstäder) ökar i värde. Som jag tidigare nämnt så har mina bostadsvinster täckt både räntekostnader, avgifter och renoveringar under den tid som jag bott i lägenheten. en sån vinst kan du omöjligt göra med en hyresrätt, såvida du inte får svarta pengar under bordet för ett första handskontrakt. men om vi håller oss till lagliga alternativ så är det omöjligt.

det dyraste som kan hända i en bostadsrätt är väl typ att kylen/frysen går sönder (såvida man inte har haft någon pajas till rördragare eller liknande som utfört jobb). detta löser en vanlig hemförsäkring rätt så bra, vilket jag vet av egen erfarenhet efter att vår kyl och frys pajade. det kostade oss 1500 kr i självrisk att lösa. 
    så jag fattar inte vad folk pratar om som behöver fixas hela tiden i bostadsrätt? och vad är det som är dyrt att fixa?? lite skillnad på hus där det ska målas om, dräneras, läggas nytt tak etc etc 

Synd att du inte fattar att BR är mer än lägenheter. 
  • Anonym
    Anna Paulita skrev 2012-05-19 16:57:55 följande:
    En hyresrätt kan vara ett väldigt dyrt boende.
  • Anonym
    Gumsegumsan skrev 2012-05-19 18:24:23 följande:
    tack för ditt inlägg till debatten! du får försöka idiotförklara någon annan för jag är väl insatt i olika boendeformer!
    Men du vet ju inte vad som ska fixas i ett BR-hus. Borde du inte veta det om du är så insatt? 
  • Anonym

Vi bor i en hyresrätt, men skulle lugnt ha råd att köpa en BR men i denna huvudstad skulle en lgh på 100kvm kosta mig mycket mer i månaden än mina 8500 kr som den gör idag. Med de priserna de har. Jag har fått hela hyresrätten nytapetserat utan att behöva betala nåt alls och den är fräsch, men då är jag ett vitt slödder, WT då ???

Snacka om att döma folk, men det är ni här på FL bra på.

jag trivs med mitt boende och vill inte bo nånannanstans och trivs i vår lgh. Är det fel att trivas i HR ? Vi vill inte lägga de pengar vi har på en svindyr BR  som det kommer att bli om vi köper.

• Anonym
    Gumsegumsan skrev 2012-05-19 16:44:57 följande:
    pengarna är INTE lika mycket borta om jag betalar ränta och amortering på ett bostadslån som att betala dem till en hyresvärd. jag betalar på ett lån för en investering som i de allra flesta fall (i alla fall i storstäder) ökar i värde. Som jag tidigare nämnt så har mina bostadsvinster täckt både räntekostnader, avgifter och renoveringar under den tid som jag bott i lägenheten. en sån vinst kan du omöjligt göra med en hyresrätt, såvida du inte får svarta pengar under bordet för ett första handskontrakt. men om vi håller oss till lagliga alternativ så är det omöjligt.

det dyraste som kan hända i en bostadsrätt är väl typ att kylen/frysen går sönder (såvida man inte har haft någon pajas till rördragare eller liknande som utfört jobb). detta löser en vanlig hemförsäkring rätt så bra, vilket jag vet av egen erfarenhet efter att vår kyl och frys pajade. det kostade oss 1500 kr i självrisk att lösa. 
    så jag fattar inte vad folk pratar om som behöver fixas hela tiden i bostadsrätt? och vad är det som är dyrt att fixa?? lite skillnad på hus där det ska målas om, dräneras, läggas nytt tak etc etc 

Vilket idiotiskt resonemang att pengar på räntor inte är lika "bortkastade" som avgift till en hyresvärd.
    Snarare är det precis tvärtom eftersom hyran betalar service och underhåll och räntor är ren och skär bortkastad avgift som går direkt till banken utan att ge dig annat än "förmånen" att få ta lån. Tomte

Första gången jag bytte in en HR tjänade jag 300 000, andra gången 500 000 genom avdrag på försäljningspriset. Så visst kan man tjäna pengar på HR på ett HELT annat sätt än vad du någonsin kommer att kunna göra!

Jag tackar verkligen alliansen som gjort detta möjligt genom att driva igenom försäljningar så att HR börjar bli ovanligt. I och med att det mest byggs BR så blir min 3:e lägenhet mer och mer värd och jag kommer att tjäna MYCKET om några år då jag kommer att flytta igen.
    Jag skrattar hela vägen till banken och än mer när jag tänker på vad du skrivit!
  • Anonym
    Gumsegumsan skrev 2012-05-20 10:44:09 följande:
    roligt att jag förgyllt din dag! tyvärr kan jag inte skratta lika mycket åt ditt inlägg eftersom det fullkomligt lyser om din okunskap, vilket är skrämmande.

men men, hade alla varit lika ekonomiskt sinnade som jag så hade jag ju inte suttit här med bra vinster i bakfickan och tack vare detta nu vara villaägare till en fastighet som är högt värderad utan topplån. så jag är väldigt tacksam att det finns idioter också   
    Det som är skrämmande är DIN okunskap. Att du är grön av avund lyser igenom extremt tydligt eftersom du känner dig tvingad att ta till påhopp.
    Av det du berättar så äör du inte ekonomiskt sinnad alls utan du tror det bara.
  • Anonym
    Anonym (Är det sant?) skrev 2012-05-20 13:13:40 följande:
    Det är lagligt att t ex göra ett byte till en villa eller en BR och samtidigt dra ned på priset. Ganska mkt t o m.

Att det dealas med HR vet alla. det gör t o m domare och poliser. 

Visst, men lagligt är det inte.
  • Anonym
    Tom Araya skrev 2012-05-25 04:50:59 följande:
    Nej, nu räknar du helt galet.
    Räntan är en ren kostnad till banken, ja. Amorteringen på ett lån är faktiskt att betala till sig själv då jag äger 100% av vad jag köpt för lånet när 100% av lånet är betalt och rör det sig om bostad/fastighet så ökar värdet på längre sikt.

ja den är en ren kostnad, men det folk här inne inte verkar fatta är att det är en kostnad som med största sannolikhet kommer att betala sig då man oftast går plus på affären. Inte en kostnad som bara lämnas till en hyresvärd månad efter månad, utan en kostnad för en investering som kan ge lite extra klirr i kassan.
  • Anonym
    Pompeia01 skrev 2012-06-10 08:49:29 följande:
    Fast de flesta äger ju inte sin bostad ändå. Det är banken som äger den.
    Fel. Enligt köpekontraktet äger du huset själv. Däremot har många satt huset i pant hos banken, men det betyder inte att banken äger huset.
  • Anonym
    Fattig student skrev 2012-06-13 17:05:40 följande:
    Att medvetet utesluta en bostadsrätt, dvs. att man har ekonomi för att köpa, tycker jag är dumt. Oftast är det billigare att bo i BR då du betalar till dig själv.

WT är ingenting man kan köpa sig fri från. Klass är något man är.

Hela den här tråden genomsyras av en WT attityd, enligt min mening. Man saknar livskunskap och allmän kunskap om människors olika förutsättningar.

Jag bor i en hyresrätt, ett betonghus från 70-talet.
    Borg bara älskar dig som tror att enda vägen ut ur kris är konsumtion.
    Att "köpa" betyder oftast ta en massa jäkla lån och det är definitivt inte säkert att det är mest ekonomiskt lönsamt, det är tvärtom riktigt korkat att köpa om man jämför med HR om det ligger i någorlunda attraktiva områden.
  • Anonym
    Fattig student skrev 2012-06-13 22:00:45 följande:
    Självklart är det inte lönsamt att köpa en BR där föreningens ekonomi är värdelös. Det måste man ju även ta hänsyn till. Om man köper en prisvärd BR så kommer man definitivt att tjäna på det. En person/företag som hyr ut har oftast vinstintresse, dvs. de vill tjäna pengar på sina hyreskunder.

Sedan har jag aldrig sagt någonting om att konsumtion står för lösningen på en kris. Så det där fattar jag inte.
    AH! Precis som bankerna och bostadsrättsföreningarna! Så där skiljer inte ett dugg, du får helt enkelt ta till bättre och hållbara argument.
    Som sagt, Borg älskar såna som dig som utan vidare eftertanke pratar om köpa och konsumtion som enda och RÄTTA lösningen.
Svar på tråden Är det WT att bo i hyesrätt?