Är det WT att bo i hyesrätt?
Indianica skrev 2012-05-19 16:07:34 följande:
Nej, det säger inte mycket om ens ekonomi (mer än att man aldrig kommer ha en chans att göra en vinst på sitt boende förstås). Däremot säger det mycket om ens ekonomi ifall man bor i ett villaområde där villorna kostar 6-7 miljoner eller mer. Det kan gömmas sig mångmiljonärer i hyresrätterna, men oftast är det trots allt troligtvis inte så. Att betala för boendet innebär också viss valfrihet och de flesta(?) föredrar nog valfrihet. Du får t ex välja hur nära havet (sjön?)du ska bo, hur nära barnens skola/dagis och samhällsservice av olika slag. Du får välja hur tomten ser ut och är fri att göra vad du vill med tomt och ditt hus/din BR (inom lagens råmärken förstås). Allt det där är omöjligt i en hyresrätt.Sedan har jag bott i BR och vet inte vad det är för massa praktiska saker man "måste fixa med" där som folk skriver om här inne. Vi har inte gjort en enda stor reparation i vår förra BR, men det beror väl på hur fräscht hus man bor i antar jag. Allt "kosmetiskt" som att köpa nytt kök och tapetsera mm, väljer man ju själv. Vi gjorde inte ett dugg och enligt mäklaren förlorade vi runt 100 000 på att inte tapetsera och fixa inför försäljning, men det struntade jag i. Vi gick ändå 200 000 kr i vinst på ett år, så det var en ok vinst ändå

Det som visats i tråden är att BR- och villaägare gärna VILL tro att det säger mycket.
Den som har en villa i 6-7 miljonklassen kan ha stora lån, vilket de brukar ha, och därmed också en ganska bedrövlig ekonomi. De har råd med boendet men inte så mycket mer.
Vinst går att göra på HR fastän villaägare inte VILL att det ska vara så.
Otur för dig. :-P