• Anonym

Är det WT att bo i hyesrätt?

absolut inte.

det är ett bekvämt "all-inclusive-boende" där man betalar för att kunna lyfta luren om något går sönder. däremot är det en ekonomisk förlust att slänga pengar i sjön varje månad som man aldrig får igen.

• Anonym

Personligen tycker jag att folk som köper bostadsrätter i ett höghus är lite kokko. Kan inte för mitt liv begripa varför man inte väljer att hyra lägenhet istället, bra mycket mer gynnsamt och bra. Ska man köpa en bostad så köper man väl ett radhus eller en villa i så fall. Inte en lägenhet liksom...

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-18 16:59:06 följande:
    Personligen tycker jag att folk som köper bostadsrätter i ett höghus är lite kokko. Kan inte för mitt liv begripa varför man inte väljer att hyra lägenhet istället, bra mycket mer gynnsamt och bra. Ska man köpa en bostad så köper man väl ett radhus eller en villa i så fall. Inte en lägenhet liksom...

vad får du den dag du gör dig av med en hyresrätt efter att ha bott där i fem år? just det, inte ett skit.

säljer du en bostadsrätt så går du med största sannolikhet med vinst (visst undantag finns, men i de allra flesta fall är det lönsamt att äga sitt eget) samt att räntekostnaderna du betalar under tiden du bor där är avdragsgilla.

men men, alla är ju inte ekonomer och tur är väl det 
  • Anonym

Vi har bra löner både min man och jag, men bor i en jättefin hyresrätt och betalar faktiskt inte så mycket i hyra, men den är fräsch och skulle vi vara WT då, ha ha !!! Det var det fjantigaste jag hört. Snacka om att sortera folk i fack, den som säger så, vet nog inte vad hyresrätt är, och vi trivs bra i hyresrätt och har inte nån lust att slänga pengar i sjön på ett dyrt hus, vi kan unna oss utlandssemester, vår dotter får gå på aktiviteter, vi åker också på Sverigesemester mm.

Vi trivs bäst så, typiskt Sverige att stoppa folk i fack, man måste vara som alla andra för att duga i detta land.

Vi trivs i vår lägenhet, men vi är verkligen inte fattiga.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-18 17:02:49 följande:

vad får du den dag du gör dig av med en hyresrätt efter att ha bott där i fem år? just det, inte ett skit.

säljer du en bostadsrätt så går du med största sannolikhet med vinst (visst undantag finns, men i de allra flesta fall är det lönsamt att äga sitt eget) samt att räntekostnaderna du betalar under tiden du bor där är avdragsgilla.

men men, alla är ju inte ekonomer och tur är väl det 

och varför säljer man sin lägenhet?
    för att köpa ny. och vips är pengarna man tjänat bundna igen.  så det spelar knappast nån roll.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-18 17:05:18 följande:

och varför säljer man sin lägenhet?
    för att köpa ny. och vips är pengarna man tjänat bundna igen.  så det spelar knappast nån roll.

jag köpte min första lgh när jag var 20 år. tack vare detta hade jag 250 tkr i kontantinsats till nästa lgh som jag och killen köpte. tack vare andra lägenheten hade vi 500 tkr att putta in i huset när vi köpte detta.

det är vad som kallas bostadskarriär. kompisar som bor i hyresrätt med småbarn vet inte hur de någonsin ska kunna skaffa hus när de inte har någon form av insats.

jo, det spelar stor roll.   
  • Anonym
    Anonym (Är det sant?) skrev 2012-05-18 17:07:06 följande:
    Håller ej med dig.

En HR har en årlig höjning av hyran med ca 2,5%. Den är reglerad. Du har besittningsrätten så länge du betalar hyran. Du kan byta den. 

och? det är fortfarande ingen investering som ger dig någon avkastning
  • Anonym
    Jättekul skrev 2012-05-18 17:09:57 följande:
    En BR är en riskaffär.

man måste våga för att vinna. det är alltid riskabelt att göra finansiella investeringar, men man får se till statistiken. de allra flesta går plus när de säljer. och om man har hyresrätt så går man garanterat back.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-18 17:08:00 följande:
    och? det är fortfarande ingen investering som ger dig någon avkastning
    Det är en sanning med stor modifikation. 500kkrs avdrag i köpeskillnaden för att bara ha bott i 4 år är en skaplig avkastning.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-18 17:13:13 följande:
    Det är en sanning med stor modifikation. 500kkrs avdrag i köpeskillnaden för att bara ha bott i 4 år är en skaplig avkastning.

?

den där konstiga meningen får du förtydliga 
Svar på tråden Är det WT att bo i hyesrätt?