• Anonym (stolt mamma)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?

Här är en listan på vad hon kan nu:
    - Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.

-Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.

- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.

- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.

-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.

- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.

- Kan våran adress och hemtelefon nummer.

-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.

-Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100.

- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
    -Kan alla färger

-Förstår skämt
    - Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.

Såklart är vi föräldrar stolta över henne!
    Nån som har ett tidigt utvecklat barn?

• Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!
  • Anonym
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-26 11:00:48 följande:
    Har hon användning av kinesiska?

Kan ALDRIG ha för lite språkkunskaper.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-26 10:55:10 följande:
    Jag funderar över, vad är man stolt över? Har det varit en kamp för flickan att lära sig dessa saker? Eller har det kommit naturligt?

För mig är det ungefär som att vara stolt över att barnet är långt, har rött hår eller 5 tänder. Alla barn är ju olika och utvecklas i sin egen takt så jag ser inte riktigt vad man ska vara stolt över? Det är ju ingen prestation vi pratar om här.
  • Anonym (särbegåvad)

jag har själv ingen tre-åring än, men ÄR själv särbegåvad (programmerade bland annat mitt första dataspel när jag var fyra år) och det tips jag vill ge för att uppmuntra och inte hindra ditt barn är att utmana det! i hela min uppväxt fick jag bara höra: "vänta in. andra", "kan du inte vänta.", "nu får du faktiskt ge andra barna chansen att vara duktiga också" osv. osv....detta tjat krossade mittstackars barnhjärta samt var förödande socialt då jag(på ett barns nivå) absolut inte kunde förstå varför andra barn var så dumma....tänk om någon istället hade utmanat mig på min nivå istället för att bara se till min faktiska ålder...? Va stolt och VISA DET även om majoriteten av andra föräldrar aldrig kommer att förstå det du är med om

• Jordgubbssmak

Jag kommer inte ihåg om min dotter kunde exakt det där, vid precis den åldern (hon är 19 nu) men hon var alltid väldigt tidig och smart osv. Fick flytta upp en klass från 5an till 7an på inrådan av sin lärare. Jag var med jättestolt :)
    Men vet du vad, det har liksom inte spelat så stor roll i det långa loppet...Hon fyllde 18 och blev vuxen precis samtidigt som alla andra. Och nu kan alla hennes kullkamrater också gå och kissa på toaletten och prata och köra bil de med. Man får lite perspektiv med tiden :)

• pluvdo

Ts, kanske dags för dig att finslipa din grammatik nu då så att du kan vara en förebild för ditt barn. Du särskriver, särskriver och särskriver. Plus att det, i synnerhet i skriftspråk, heter "vår". Inte "våran".

• pluvdo
    Anonym skrev 2012-05-26 11:00:18 följande:
    Jag har lika..fast lite merDubbelnamn..så långt namn att stava;) helt blöjfri vid 1år,även natten. ALDRIG hänt en olycka. Men nästan föör bra håll..Och vi tränar inget alls. Utan det bara kommer. Vårt barn är 3år och 5månader. Vårt barn är väldigt envis och kan lätt bestämma över andra..det försöker vi dra ner lite.

Kan dock inte hoppa hage.

Har kanske inte ärvt stavningen av dig hoppas jag....det finns inget som heter våran:P   

Du skriver uppriktigt sagt ganska så illa själv.
  • Anonym
    Jordgubbssmak skrev 2012-05-26 11:09:43 följande:
    Jag kommer inte ihåg om min dotter kunde exakt det där, vid precis den åldern (hon är 19 nu) men hon var alltid väldigt tidig och smart osv. Fick flytta upp en klass från 5an till 7an på inrådan av sin lärare. Jag var med jättestolt :)
    Men vet du vad, det har liksom inte spelat så stor roll i det långa loppet...Hon fyllde 18 och blev vuxen precis samtidigt som alla andra. Och nu kan alla hennes kullkamrater också gå och kissa på toaletten och prata och köra bil de med. Man får lite perspektiv med tiden :)
  • Venne

Kul Klart man blir stolt som en tupp när ens barn klarar saker! Håller med särbegåvad här ovanför. Även om jag inte programmerade vid 4 års ålder var jag före de flesta i klassen och blev hindrad att fortsätta, vilket är förödande. Håll barnet nyfiket och utmana det lite, utan att för den sakens skull lägga någon press. Det är lätt att de barnen som är så snabba istället blir tvingade till passivitet.

• taquine
    Anonym (Petra77) skrev 2012-05-26 11:00:06 följande:
    Toppen tycker jag! Forskning visar ju att kinesiska kommer vara mer användbart än engelska inom 30 år så det är riktigt smart!
    Nja det är väl snarare arabiska som kommer toppa . Men TS lycka till med dottern o glöm inte anmäla henne till MENSA
    Bryt inte ensam Bryt ihop
  • Anonym
    Jordgubbssmak skrev 2012-05-26 11:09:43 följande:
    Haha

Visst är det så.
    Jag kan inte kommentera om ts barn för jag vet inget om 3-åringar, mitt barn är 1. Men hon var tidig motoriskt och verkar väldigt intresserad av att lära sig. Men jag VET att när hon börjar skolan med de jämngamla kompisar hon har så kommer det inte märkas vem som lärde sig gå först, eller vem som kunde kissa på pottan först.
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!