• Anonym (stolt mamma)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?

Här är en listan på vad hon kan nu:
    - Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.

-Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.

- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.

- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.

-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.

- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.

- Kan våran adress och hemtelefon nummer.

-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.

-Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100.

- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
    -Kan alla färger

-Förstår skämt
    - Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.

Såklart är vi föräldrar stolta över henne!
    Nån som har ett tidigt utvecklat barn?

• Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!
  • Anonym

Jag har fyra barn, min äldsta flicka är sådär tidig och smart, skrev bokstäver innan hon var två år, och kunde läsa enkla ord när hon var tre. Nu när hon är tio år har hon nyss skrivit en sång, kommit på melodin och texten själv, och självklart är jag jättestolt. Det måste man få vara som mamma.
     Men jag är lika stolt över min autistiske son, när han lärde sig att svara på frågor vid 6 års ålder, eller som nu börjar visa empati när han är 8 år.
     Och jag är lika stolt över min krångliga 6-åring när hon istället för att bara skrika vid en konflikt kommer ihåg att hon ska prata istället.
     Och min yngste retsamme lille unge är jag självklart också stolt över, fast han inte gör något särskilt :))
     Alla är självklart stolta över sitt barn, hur smarta eller icke smarta de än är!

• Lyckliga Lotta

Min son på snart 3 år kan också väldigt mycket.... Och han har helt underbar jäkla humor. Dessvärre avskyr han att lyda och bevisa saker och spela duktig. Nä nä, en riktig busunge som inte gör något på beställning men kan om han vill. 
    Ditt barn är säkert jätteduktigt TS men lyssnar ungen på er jämt och gör precis som ni säger när han/ hon ska lära sig rabbla adresser osv.... Ärligt nyfiken. Min son kan kissa och bajsa på toan men han tycker det är supertrist och jag får liksom tvinga dit honom. Han har helt enkelt inget intresse...

• Anonym (I win)

Nej, asså helt seriöst så kunde mitt barn inget av det där från BB ;)
    Det sticker inte i mina ögon att en treåring kan det där. Det som sticker i mina ögon är att mamma känner ett behov av att RADA UPP allt dottern kan. Det finns ingen poäng med det förutom att hon vill höra "ooooh! wow!"

Det är stressande nog att vara förälder idag. Både jag och ungefär alla föräldrar jag känner har någongång tänkt eller frågat oss själva: Är mitt barn normal? Trots att man vet att alla barn utvecklas olika bidrar sådana här trådar bara till jämförelse med andra, vilket också är precis det som TS vill, då hon skriver i trådstarten "Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?" Hon vill jämföra. 

Det äcklar mig lika mycket som när föräldrar stoppar sina bebisar i skönhetstävlingar. 

Denna typen av skryt, för ja enligt mig så är det skryt, gör att andra föräldrar blir osäkra och vissa kanske pressar sina små barn att lära sig mer och snabbare och springer till bvc i tid och otid för att de inte tror att deras barn är normalt. Om ts verkligen hade velat diskutera hur det är att ha ett begåvat barn hade hon kunnat skriva på många andra sätt. Jag tycker att det är bra om människor är stolta över sina bedrifter och jag tror som jag skrev först att alla föräldrar är stolta över sina barn, vare sig de kan borsta håret eller inte. Men alla känner inte att de måste skryta över det...

• themix

Ja, inte är det genetiskt eftersom du särskriver och stavar illa.

Limitless undying love which shines around me like a million suns and callls me on and on across the universe. 💙Lee 2011
  • Lyckliga Lotta
    Anonym (smart barn) skrev 2012-05-26 13:55:44 följande:
    För övrigt tycker jag att vi i Sverige borde bli bättre på att ta vara på barns talanger inte bara inom musik och idrott, utan också när de är duktiga på klassiska läsämnen i skolan som matematik, språk, historia o.s.v. Det känns som att det är så djupt rotat i den svenska kulturen att alla ska vara lika, alla ska bara vara godkända i våra klassiska skolämnen.

I länder som USA och Japan t.ex. tar man direkt tillvara på barnens talanger även inom vanliga skolämnen. På gott och ont kanske, men det tycker jag ändå att vi borde bli bättre på här också och inte stoppa upp barnets utveckling och intresse i ämnet bara för att de jämnåriga inte är lika duktiga.
    Håller helt och hållet med ovanstående. När jag tänker tillbaka på min uppväxt kan jag minnas många gånger man blev tillbakahålld. Särskilt av mina föräldrar. Mitt mål i min uppfostran är att låta min son hitat sin egen väg. Visst finns vi här för att guida och stötta men han får bestämma ganska mycket själv och vi låter han testa sina gränser så mycket det går..
  • Anonym

Hon låter som en duktig tjej!

Men TS, måste bara fråga varför du har ett behov av skriva ut detta i ett forum? Vad vill du ha ut av det.

Du frågar om det finns andra med så begåvade barn. Här finns säkert massa, om dom nu ger sig tillkänna, vad vill du diskutera med dom då?    

• septemberbarn08
    Anonym (I win) skrev 2012-05-26 14:05:23 följande:
    Nej, asså helt seriöst så kunde mitt barn inget av det där från BB ;) Det sticker inte i mina ögon att en treåring kan det där. Det som sticker i mina ögon är att mamma känner ett behov av att RADA UPP allt dottern kan. Det finns ingen poäng med det förutom att hon vill höra "ooooh! wow!" Det är stressande nog att vara förälder idag. Både jag och ungefär alla föräldrar jag känner har någongång tänkt eller frågat oss själva: Är mitt barn normal? Trots att man vet att alla barn utvecklas olika bidrar sådana här trådar bara till jämförelse med andra, vilket också är precis det som TS vill, då hon skriver i trådstarten "Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?" Hon vill jämföra.  Det äcklar mig lika mycket som när föräldrar stoppar sina bebisar i skönhetstävlingar.    Denna typen av skryt, för ja enligt mig så är det skryt, gör att andra föräldrar blir osäkra och vissa kanske pressar sina små barn att lära sig mer och snabbare och springer till bvc i tid och otid för att de inte tror att deras barn är normalt. Om ts verkligen hade velat diskutera hur det är att ha ett begåvat barn hade hon kunnat skriva på många andra sätt. Jag tycker att det är bra om människor är stolta över sina bedrifter och jag tror som jag skrev först att alla föräldrar är stolta över sina barn, vare sig de kan borsta håret eller inte. Men alla känner inte att de måste skryta över det...

Tror du lyckades skriva allt jag tänkte!
  • Regnig måndag
    Anonym (smart barn) skrev 2012-05-26 13:50:12 följande:
    Oj vad många verkar sura och avundsjuka i sina svar!

Barn som är intelligentare än genomsnittet har alltid fascinerat mig. Många vuxna verkar bli fascinerade och uppslukade av ovanligt söta och vackra barn, men jag blir uppslukad av de smarta. Kanske för att jag själv var lillgammal och smart för min ålder. Inte riktigt lika smart som de andra i tråden dock, jag var bara tvåspråkig som 3-åring, kunde läsa och skriva först som 4-åring, skrev och illustrerade min första "bok" som 6-åring och programmerade dataspel som 8-åring. ;)

Det jag märkt själv genom egna erfarenheter är dock att vissa vuxna nästan blir skrämda eller provocerade av smarta barn. Jag blev också "stoppad" i min utveckling för att klasskamraterna skulle komma ikapp.
    Oj, jag tycker att det är tvärtom, att det är otroligt vanligt med föräldrar som pratar om sina "smarta barn" och tom så att många vill att de ska hoppa över klasser. Att de missar mycket annat tänker de inte på utan de är, som du säger, uppslukade av sina barns smarthet.
    Jag tror mest att det handlar om att man är rätt distanslös, saknar perspektiv och inte kan vara objektiv eller kritisk i förhållande till sitt eget barns prestationer. För prestationer är vad det handlar om, att barnet inte kan bara-vara utan kan-göra.

Skolan har fungerat så dåligt som du säger men jag ser att stora förändringar faktiskt har skett de senaste 10-20 åren. Tror säkert att det beror på vilken skola det handlar om men idag har skolan en helt annan inriktning med individuella läroplaner.  Det ser jag inte som det största problemet utan faktiskt för de barn som inte är logiskt lagda eller har svårt för det abstrakta tänkandet. Skolan är teoretisk och en grupp som glöms bort helt är praktikerna, de som lär sig via kroppen och inte via bokstäver. Det handlar inte om smarthet utan om lärstil men iom att skolan ser ut som den gör och krav på satsningar på en typ av intelligens (logik) så kommer dessa barn att halka på efterkälken från början.

Någon sa att vi måste satsa mer på högpresterande barn. Jag anser att det är helt fel. Föräldrarna måste ta sitt ansvar där och själva stimulera sina barn. Skolan ska satsa så att alla har en hygglig chans att bli bäst på det de är bäst på. Så funkar det inte idag och till dess så ska vi inte lägga resurser på mer elitisk inriktning utan det åligger föräldrarna.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • barnluktarbajs

Oj vilken duktig tjej du verkar ha, jag som är vuxen kan inte ens bena ur kotletter eller reda ut tovor. Förvånad
    Jag tycker du ska va jättestolt TS! Och jag tycker inte det är något fel att skryta lite ibland. {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (stolt mamma)
    Anonym skrev 2012-05-26 14:12:56 följande:
    Hon låter som en duktig tjej!

Men TS, måste bara fråga varför du har ett behov av skriva ut detta i ett forum? Vad vill du ha ut av det.

Du frågar om det finns andra med så begåvade barn. Här finns säkert massa, om dom nu ger sig tillkänna, vad vill du diskutera med dom då?    
    Jag vill veta hur mycket andra 3 åringar kan. Om min dotter är väldigt unik eller om det finns flera 3 åringar som är på min dotters nivå. Jag vill verkligen inte skryta men jag visste att jag skulle få många avundsjuka svar, pikar och annat, det är liksom FL. 
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!