• Anonym (stolt mamma)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?

Här är en listan på vad hon kan nu:
    - Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.

-Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.

- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.

- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.

-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.

- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.

- Kan våran adress och hemtelefon nummer.

-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.

-Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100.

- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
    -Kan alla färger

-Förstår skämt
    - Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.

Såklart är vi föräldrar stolta över henne!
    Nån som har ett tidigt utvecklat barn?

• Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!
  • Anonym (sluta gamnfora!!)

alla barn utvecklas olika fran fodsel till ca 7 ar da har de flesta kommit i kapp till samma niva. Men du ska nog vara ganska tyst om hur "duktigt" detta barn ar for det kommer bara ge prestaions angest hos henne och de andra barnen. Strunta i att gamfora och kolla hur andra barn ar i gamforelse lat dom vara barn och utvecklas i sin takt. Bade min dotter och son ar jatte duktiga pa olika sker, och jag har ingen aning om detta ar normalt eller inte for deras alder och vad andra ungar kan jag ar bara helt enkelt stolt over dem anda...

• Anonym (Genius)

Har ett barn som är särbegåvat, och ett som är helt normalbegåvat. Tyvärr tenderar man (vi) att jämföra det normalbegåvade barnet med det särbegåvade barnet. Det är inte helt lyckat, kan jag säga, för det normalbegåvade barnet, då man (jag) ibland undrar om det barnet är lite "korkat", vilket det naturligtvis inte är.

Varje barn utvecklas individuellt. Vissa lär sig snabbt, andra behöver lite längre tid på sig. I det långa loppet brukar det dock jämna ut sig och de flesta visar sig vara normalbegåvade vid ungefär 18 års ålder.

• Anonym (stolt mamma)
    themix skrev 2012-05-26 14:06:39 följande:
    Ja, inte är det genetiskt eftersom du särskriver och stavar illa.
    Det gör jag inte.
  • Regnig måndag
    Anonym (Genius) skrev 2012-05-26 14:29:31 följande:
    Har ett barn som är särbegåvat, och ett som är helt normalbegåvat. Tyvärr tenderar man (vi) att jämföra det normalbegåvade barnet med det särbegåvade barnet. Det är inte helt lyckat, kan jag säga, för det normalbegåvade barnet, då man (jag) ibland undrar om det barnet är lite "korkat", vilket det naturligtvis inte är.

Varje barn utvecklas individuellt. Vissa lär sig snabbt, andra behöver lite längre tid på sig. I det långa loppet brukar det dock jämna ut sig och de flesta visar sig vara normalbegåvade vid ungefär 18 års ålder.
    Rätt klassiskt.
    Försök hitta det som det normalbegåvade är duktigare på, för det finns om man vill se det.
    Sen hänger det mycket på vad man tycker är en begåvning, helt enkelt att man överskattar en viss typ av begåvning och undervärderar en annan.
    Ta Zlatan som exempel. Jag har den bilden av honom att han intellektuellt kanske inte har alla hästar i stallet men med bollen är han ett geni. Vem är mest begåvad, han eller Einstein som knappt kunde klä sig själv?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Nape

Oj, ja hon är tidig. Smart tjej!

Min fyraåring kan inte allt det där (och jag är lika stolt över honom). Däremot räknade hans storebrorsa plus och minus när han var fyra, multiplikation när han var sex år och han förstod tabeller, diagram och X och Y-tal innan han fyllt sju.

Han är 15 idag och hatar matte. Det kan svänga snabbt.

Coolt att barn är så olika.

• Nape

Men ååh, jäkla Jante! Fram för mer skryt! Varför blir folk så provocerade?

ALLA barn är unika, det är fritt fram att vara en stolt förälder.

Varför vill så många "trycka till" en förälder som är stolt? Istället för att bara glädjas med denne?

Min son är fyra och kan inte torka rumpan själv. Men han är så SNÄLL mot alla barn och djur, riktigt go och omtänksam. Och jag är STOLT! Min fina grabb!

• Regnig måndag
    Nape skrev 2012-05-26 14:37:52 följande:
    Men ååh, jäkla Jante! Fram för mer skryt! Varför blir folk så provocerade?

ALLA barn är unika, det är fritt fram att vara en stolt förälder.

Varför vill så många "trycka till" en förälder som är stolt? Istället för att bara glädjas med denne?

Min son är fyra och kan inte torka rumpan själv. Men han är så SNÄLL mot alla barn och djur, riktigt go och omtänksam. Och jag är STOLT! Min fina grabb!
    Och varför blir folk så kränkta om man frågar och undrar?

Finns bara ett svar: FL.... Drömmer
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • KiaL

Tyckte min dotter var tidig med det mesta men nu ligger hon i lä..Flört
    Klart du ska va stolt över din dotter. Det är man ju alltid oavsett.

Det du ska tänka på är att det kan också ställa till problem i skolan. För man kan för mycket är det lätt att det blir tråkigt när de går igenom sånt man redan kan.
    Så var det för mig.
    Jag började läsa och skriva vid 5 och när jag började ettan så kunde jag redan en del av det de började lära ut. Så istället för att lära så satt jag och drömde eller suckade för att jag kunde det redan.      

• Anonym (Genius)
    Regnig måndag skrev 2012-05-26 14:33:42 följande:
    Rätt klassiskt.
    Försök hitta det som det normalbegåvade är duktigare på, för det finns om man vill se det.
    Sen hänger det mycket på vad man tycker är en begåvning, helt enkelt att man överskattar en viss typ av begåvning och undervärderar en annan.
    Ta Zlatan som exempel. Jag har den bilden av honom att han intellektuellt kanske inte har alla hästar i stallet men med bollen är han ett geni. Vem är mest begåvad, han eller Einstein som knappt kunde klä sig själv?
    Visst är det klassiskt. Ville med detta påtala att bara för att man är tidig är det inget som säger att man är särbegåvad, eller att sen är lika med "korkad". Nu råkar min 22-årige son ha ett högt IQ (han har testat sig på Mensas hemsida) men inget som han skryter eller briljerar med, snarare tvärtom.

Vet också med mig att lillasyster har andra begåvningar och talanger som jag uppmuntrar henne i.
  • Anonym

Mitt barn är väl dum i huvudet då för mitt barn kan varken läsa eller skriva och bara räkna till 7 och mitt barn ligg väl efter med då den är 3.5år!

Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!