• Anonym (stolt mamma)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?

Här är en listan på vad hon kan nu:
    - Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.

-Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.

- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.

- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.

-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.

- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.

- Kan våran adress och hemtelefon nummer.

-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.

-Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100.

- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
    -Kan alla färger

-Förstår skämt
    - Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.

Såklart är vi föräldrar stolta över henne!
    Nån som har ett tidigt utvecklat barn?

• Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!
  • Insatt
    viseversa skrev 2012-05-26 11:58:25 följande:
    Min 3 åring kan.... *7 språk FLYTANDE. *Hon är ett mattegeni och räknar ut extremt komplicerade tal *Hon Har räknat ut hur vi ska minska människans påverkan på naturen *Hon läser tjocka böcker utan bilder *Brukar diskutera landets ekonomi med mina bekanta. *Lärde sig cykla vid 6 mån *Gick vid 3 mån *Pratade rent vis 2 mån *Sjunger som en gudinna och har redan skivkontrakt *kan baka och laga väldigt avancerade maträtter och bakverk *Spelar piano som ett proffs *dansar också 4 dagar i veckan.  

Det är nästan så jag tror att vi har sama barn! Bara det att min dotter också kan.... Detta är otroligt... GÅ PÅ TOALETTEN! Och hon är bara 15 år!!!
  • Regnig måndag
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-26 11:54:41 följande:
    Hon kan inte våra namn och våran adress och telefonnummer, inte ALLAS.
    Jag menade inom familjen och ionte hela Sverige. Jag trodde att det var underförstått men det blev rätt otydligt märte jag. Jag ber om ursäkt för förvirringen det skapade.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym
    Regnig måndag skrev 2012-05-26 11:50:07 följande:
    Varför tar du illa vid dig?
    Du väljer själv hur du vill tolka saker och uppenbarligen väljer du att se det som ett påhopp. Varför?
    Jag har 100% färgseende vilket är ovanligt och jag tycker att det är en adekvat fråga eftersom blått inte bara är blått i min värld.

Varför får man inte ifrågasätta bara för att det finns någon ömhudad typ som känner sig kränkt?
    Jag tycker bara att det är löjligt att ifrågasätta i syfte att TS ska fatta att hennes barn inte är så smart som hon tror (eller vad syftet annars skulle vara).
  • viseversa
    Insatt skrev 2012-05-26 12:01:33 följande:
    Det är nästan så jag tror att vi har sama barn! Bara det att min dotter också kan.... Detta är otroligt... GÅ PÅ TOALETTEN! Och hon är bara 15 år!!!
    Wow grattis!!
  • Anonym (stolt mamma)
    viseversa skrev 2012-05-26 11:58:25 följande:
    Min 3 åring kan....

*7 språk FLYTANDE.
    *Hon är ett mattegeni och räknar ut extremt komplicerade tal
    *Hon Har räknat ut hur vi ska minska människans påverkan på naturen
    *Hon läser tjocka böcker utan bilder
    *Brukar diskutera landets ekonomi med mina bekanta.
    *Lärde sig cykla vid 6 mån
    *Gick vid 3 mån
    *Pratade rent vis 2 mån
    *Sjunger som en gudinna och har redan skivkontrakt
    *kan baka och laga väldigt avancerade maträtter och bakverk
    *Spelar piano som ett proffs
    *dansar också 4 dagar i veckan.

Varför driva med mig? Försöker du göra dig lustig? Jag ber om ursäkt att det sticker i dina ögon att läsa att mitt barn är intelligent, om du tar illa vid dig är det bara att lämna tråden.
  • viseversa
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-26 12:06:15 följande:
    Varför driva med mig? Försöker du göra dig lustig? Jag ber om ursäkt att det sticker i dina ögon att läsa att mitt barn är intelligent, om du tar illa vid dig är det bara att lämna tråden.
    Oj då här blev man agro=). Nej det sticker inte i mina ögon för du ser ju hur smart MIN unge är=)
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-05-26 12:03:11 följande:
    Jag tycker bara att det är löjligt att ifrågasätta i syfte att TS ska fatta att hennes barn inte är så smart som hon tror (eller vad syftet annars skulle vara).
    Du har ingen aning om mitt syfte, så det där blir bara fånigt sagt av någon som bor i de lättkränktas land.
    Dessutom har du riktigt taskig läsförmåga eftersom jag förklarade varför och hur, information du vägrar ta till dig. Självklart eftersom det nödvändigtvis inte stryker medhårs.

Säg mig, varför håller du inte till på bloggar? Där behöver du aldrig någonsin bli ifrågasatt om du inte vill.
  • Regnig måndag
    viseversa skrev 2012-05-26 12:08:06 följande:
    Oj då här blev man agro=). Nej det sticker inte i mina ögon för du ser ju hur smart MIN unge är=)
    Fast jag håller med TS.
    Man kan ifrågasätta men att du blev provocerat och ger igen är rätt uppenbart. Sånt tillhör sandlådan faktiskt.
  • viseversa

Men jag ber om ursäkt för att jag svarade på ts fråga och svarade på hur smart min 3 åring är. För det var ju vad hon ville veta!! Ha något att jämföra med eller??

• Anonym
    Regnig måndag skrev 2012-05-26 12:08:19 följande:
    Du har ingen aning om mitt syfte, så det där blir bara fånigt sagt av någon som bor i de lättkränktas land.
    Dessutom har du riktigt taskig läsförmåga eftersom jag förklarade varför och hur, information du vägrar ta till dig. Självklart eftersom det nödvändigtvis inte stryker medhårs.

Säg mig, varför håller du inte till på bloggar? Där behöver du aldrig någonsin bli ifrågasatt om du inte vill.
    Jag blir inte kränkt för detta handlar inte om mig, och jag har heller inga barn. Så nej, jag tar inte åt mig. Jag tycker bara att du skämmer ut dig själv, jag bryr mig inte vad ditt syfte är. Om någon säger till mig att deras barn är tidigt med många saker så säger jag "grattis". Jag börjar inte förhöra personen för att se om jag håller med dom först, för det är inte upp till mig att bedöma. Om föräldern upplever barnet som smart så är det vad jag går efter. Roligt för dom!
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!