• Anonym (stolt mamma)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?

Här är en listan på vad hon kan nu:
    - Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.

-Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.

- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.

- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.

-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.

- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.

- Kan våran adress och hemtelefon nummer.

-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.

-Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100.

- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
    -Kan alla färger

-Förstår skämt
    - Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.

Såklart är vi föräldrar stolta över henne!
    Nån som har ett tidigt utvecklat barn?

• Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!
  • Anonym (stolt mamma)
    Anonym (I win) skrev 2012-05-29 09:31:09 följande:
    Då tolkar jag det helt enkelt som att det är ditt standardsvar när du är ställd mot väggen att spela ut avundsjuka-kortet. Trots att du inte kan förklara eller motivera varför folk skulle vara avundsjuk på dig.
    Du får tolka mitt svar hur du vill, det bryr jag mig inte om.
  • Anonym (konstigt)
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-29 17:40:53 följande:
    Och där nådde den här trådens diskussioner sin absoluta höjdpunkt. Man kan aldrig tro att den handlar om intelligenta barn.
  • Anonym (stolt mamma)
    Anonym (konstigt) skrev 2012-05-29 17:51:53 följande:
    Och där nådde den här trådens diskussioner sin absoluta höjdpunkt. Man kan aldrig tro att den handlar om intelligenta barn.
    Oj, herregud vilket snabbt svar det kom så fort jag skrev nåt! Bor du vid datorn eller?  Uppenbarligen gillar du tråden och mina svar eftersom du svarar direkt.

Ärligt, jag kommer inte läsa och svara på mer nu i tråden,jag har ett liv med man, barn, jobb och hem.  Ni andra kan ju fortsätta tjafsa med varanndra om ni har glädje och nöje av det.
  • Beckah82
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-29 18:02:45 följande:
    Oj, herregud vilket snabbt svar det kom så fort jag skrev nåt! Bor du vid datorn eller?  Uppenbarligen gillar du tråden och mina svar eftersom du svarar direkt.

Ärligt, jag kommer inte läsa och svara på mer nu i tråden,jag har ett liv med man, barn, jobb och hem.  Ni andra kan ju fortsätta tjafsa med varanndra om ni har glädje och nöje av det.
    För din information:

Det tog lika lång tid för dig att svara här...

17:40 - 17:51 - 18:02

Be din dotter räkna så ska du få se  
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Anonym (konstigt)

Absolut, din intelligenta argumentation är allt jag lever för. Så synd att du inte tänker svara mer, jag kommer alltså aldrig få veta varför så många är avundsjuka på dig. 
  • Anonym (här med)

Funderar över sannolikhetslära och det faktum att man kan skriva under nick och anonymt i en och samma tråd. Men det kanske är OT här?!

• Indianica

Vi får hoppas att din dotter har någon slags medfödd fantastisk förmåga att argumentera för saker, annars kommer hon nog inte att göra det särskilt tidigt, men tanke på hur den här tråden utvecklar sig. Goddag yxskaft typ.
  • Anonym (konstigt)
    Indianica skrev 2012-05-29 18:18:23 följande:
    Vi får hoppas att din dotter har någon slags medfödd fantastisk förmåga att argumentera för saker, annars kommer hon nog inte att göra det särskilt tidigt, men tanke på hur den här tråden utvecklar sig. Goddag yxskaft typ.
  • Anonym

Grattis till din superintelligenta unge. Kom igen om 15 år så vi får veta hur det gick för henne. Kanske får hon väldigt mycket sociala färdigheter också. Drömmer
  • Anonym (I win)
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-29 17:40:53 följande:
    Nej, för du ville bara skryta. Tack för att du bevisar det gång på gång :)
    Anonym (konstigt) skrev 2012-05-29 17:51:53 följande:
     Skrattande *tummen upp*
  • Anonym (tvåbarnsmamma)

Beckah82:  Helt OT, men vilken fin bild du har!  Blir helt glad av att se den!

TS: Ja, vad ska man säga?   Jag har två barn.  Den äldsta har varit tidig med i princip allt, i ettan i skolan var han på treornas nivå.  Han är väldigt intelligent och bara glider fram i skolan.  Han läste svårlästa böcker medan hans jämnåriga kompisar hackade sig fram.
    Min yngsta son är kanske mer "normal", han är inte tidig med något alls, men inom det normala.

Och vet du, jag är precis lika stolt över båda två!   Var precis lika stolt när minstingen lärde sig gå, även om det var ett par månader senare i ålder än den äldsta.  Lika stolt när han läst sig olika ord.  Det viktiga är att de utvecklas och lär sig, inte när de gör det.    Lillen är inte sen på något sätt, utan det är storebror som är tidig.  Men exakt lika stolt är jag över båda mina pojkar!

• Beckah82
    Anonym (tvåbarnsmamma) skrev 2012-05-29 20:07:21 följande:
    Beckah82:  Helt OT, men vilken fin bild du har!  Blir helt glad av att se den!

TS: Ja, vad ska man säga?   Jag har två barn.  Den äldsta har varit tidig med i princip allt, i ettan i skolan var han på treornas nivå.  Han är väldigt intelligent och bara glider fram i skolan.  Han läste svårlästa böcker medan hans jämnåriga kompisar hackade sig fram.
    Min yngsta son är kanske mer "normal", han är inte tidig med något alls, men inom det normala.

Och vet du, jag är precis lika stolt över båda två!   Var precis lika stolt när minstingen lärde sig gå, även om det var ett par månader senare i ålder än den äldsta.  Lika stolt när han läst sig olika ord.  Det viktiga är att de utvecklas och lär sig, inte när de gör det.    Lillen är inte sen på något sätt, utan det är storebror som är tidig.  Men exakt lika stolt är jag över båda mina pojkar!
    Tack

...och håller med dig om det du skrev också om dina barn! Preciiiis så! Man är stolt över framstegen, inte åldern då de skedde, för om det är åldern man lägger fokuset på är man fel ute, det är inte sunt alls och himla illa för barnen  
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Lenora

Vilket tjafs i den här tråden. Ingen vettig människa skulle väl önska att sitt barn var "överintelligent" med allt vad det innebär.

I småbarnsåldern så har det inte så stor betydelse om ett barn utvecklas tidigt med vissa saker och det påverkar inte nödvändigtvis hur de kommer att utvecklas längre fram så länge det inte finns direkt fysiska eller psykiska problem med i bilden.

Min farbror började inte tala förrän han var 4år, vilket är sent. Idag arbetar han inom ett karriäryrke där den verbala förmågan är oerhört viktig. En av mina vänners barn kunde tala och  läsa helt flytande vid 3års ålder men visade sig ha allvarliga problem som hindrar det barnet så mycket i livet.

Se ditt eget barn och vad det behöver i livet just nu och jämför inte allt med andra hela tiden är mitt råd till alla föräldrar, oavsett utvecklingsnivå.

• IsadoraW
    Lenora skrev 2012-05-30 00:49:10 följande:
    Vilket tjafs i den här tråden. Ingen vettig människa skulle väl önska att sitt barn var "överintelligent" med allt vad det innebär.

I småbarnsåldern så har det inte så stor betydelse om ett barn utvecklas tidigt med vissa saker och det påverkar inte nödvändigtvis hur de kommer att utvecklas längre fram så länge det inte finns direkt fysiska eller psykiska problem med i bilden.

Min farbror började inte tala förrän han var 4år, vilket är sent. Idag arbetar han inom ett karriäryrke där den verbala förmågan är oerhört viktig. En av mina vänners barn kunde tala och  läsa helt flytande vid 3års ålder men visade sig ha allvarliga problem som hindrar det barnet så mycket i livet.

Se ditt eget barn och vad det behöver i livet just nu och jämför inte allt med andra hela tiden är mitt råd till alla föräldrar, oavsett utvecklingsnivå.
  • Fia Lärare

Kul med ett barn som är tidigt! Det är förstås spännande som förälder när det går fort. Dock ett litet varningens ord. Jag har två barn. Första barnet var nästan som er treåring, förutom att hon inte var riktigt lika tidig med att släppa blöjan. Hon bajsade enbart på potta innan hon fyllde ett, men kissandet tog längre tid att få ordning på. Men annars var hon extremt tidig språkligt och hade både ordförråd och tankar som låg långt över jämnåriga kompisars och hon intresserade sig för siffror och bokstäver när dagiskompisarna kämpade med att sätta ihop tvåordsmeningar. Hon har så småningom visat sig ha en mycket ojämn begåvning och nu när hon går på mellanstadiet har hon fått diagnosen ADHD och tillbringar en del tid hos specialläraren, särskilt i ämnet matematik.

Hennes lillebror var sen med det mesta. Han lärde sig cykla trehjuling som en av de första på dagis och var bra på att öppna sådant som påstods vara barnsäkert, men i övrigt låg han efter. Han var så sen med att prata rent och med vissa grundläggande delar av ordförrådet att vi kopplade in logoped (på inrådan av BVC). Nu är han superduktig i matte. Hjälper sin storasyster med läxorna, trots att han är tre år yngre. Ritar och skriver långa avancerade historier och tillhör den lilla grupp i skolan som hela tiden får jobba med små sidoprojekt för att alls få några utmaningar.

Förutom att jag har två egna barn är jag lärare och undervisar på mellan- och högstadiet. Även där är min erfarenhet att barn utvecklas väldigt olika. En del går framåt i en jämn takt. Andra tar plötsliga skutt och ligger stilla däremellan. Bäst i klassen i årskurs fem kan vara medelmåttig i åttan. Den som knappt ens klarar sexan kan gå ut grundskolan med toppbetyg och gå vidare till framgångsrika studier vid prestigefyllda och krävande utbildningar. Så njut av allt det spännande som händer just nu, men ta inte för givet att det alltid kommer att vara så! Och faktum är att man som mamma blir minst lika stolt när man ser hur barnet som får kämpa med allt till slut bli godkänd på provet eller vad det nu är.

• Anoonymmm990

Min 3 åring är inte smartare än andra 3 åringar men hon spelar basket med 6 åringar osv och är naturbegåvning. Spelar själv basket i damligan...

Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!