• Anonym (stolt mamma)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?

Här är en listan på vad hon kan nu:
    - Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.

-Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.

- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.

- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.

-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.

- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.

- Kan våran adress och hemtelefon nummer.

-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.

-Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100.

- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
    -Kan alla färger

-Förstår skämt
    - Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.

Såklart är vi föräldrar stolta över henne!
    Nån som har ett tidigt utvecklat barn?

• Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!
  • sextiotalist

Förresten, även om mitt barn var tidig i mycket så dröjde det länge innan han knäckte läskoden, men som 4-åring så tittade han hellre på vetenskapsprogram än bollibompa (snarare han vägrade att titta på bollibompa, han tyckte det var för bebisar)

Han tyckte det var roligare att jag berättade om fysik och sådant.

Men det växer bort, jag lovarFlört   

• Jordgubbssmak
    BookLady skrev 2012-05-26 15:11:41 följande:
    Härligt TS, så roligt både för er och er dotter! . Min tjej fyller 4 nu om ett par veckor, här är lite av det hon gör:

- Läser sen ca 2,5-3 år, har precis börjat läsa tyst för sig själv, som hon säger. Men vill helst att man läser för henne ändå. Vi har aldrig pressat eller drillat henne heller, det enda vi gjorde var att ge henne tillgång till bokstavspussel tidigt, berätta vad bokstäverna hette och läsa några ABC-böcker i samband med annan bokläsning. Hon har ett hästminne och snappade bokstäverna direkt. Läskoden knäckte hon helt själv allra första gången vi satte ihop två bokstäver K och O. Innan vi hann säga nåt utbrister hon: "Det blir KO!"

- Räknar felfritt till ca 50, har inte lärt sig sextio, sjuttio osv och uppåt än, men har förstått själva räknesystemet. Kan räkna + och -, lätta tal förstås men har förstått poängen.  

- Klär också på sig själv, går själv på toa, sätter i hårspännen själv och borstar håret själv, fast jag får rätta till frisyren efteråt ibland

-  Väldigt språkligt begåvad, började prata mycket tidigt och nästan helt rent på en gång. Numera rättar hon oss om vi säger "djurdoktorn" och påpekar "det heter faktiskt veterinär!". Använder ord som "naturligtvis", leker ordlekar som hon hittar på själv, rimmar osv. 

- Jättesugen på att lära sig hur allt möjligt fungerar. Började redan vid 2,5-3 år fråga saker som "vad händer när man dör", "vad finns det inne i jorden", "hur kan man röra sig", "vad finns inne i huvudet" osv. Ett tag läste vi bara faktaböcker för barn för henne för hon gillade sånt mest.

- Vet inte om det här är positivt eller inte, men jag tycker hon är extremt tidig med det här med killar! Hon har redan meddelat att hon är "kär" i två killar hos sin dagmamma, leker bara med dem och de håller ihop, sitter brevid varandra och har tom stängt in sig i en mörk klädkammare bara hon och en av killarna en gång på ett kalas! Jag tappade bort henne och gick runt och letade, öppnade och där sitter de och flinar!   

Seriöst? Har ditt barn läst sen det var 1 -1,5 år gammalt?
  • Anonym (mamma)

Det beror väl också på vad man lägger in i ordet "kan" kan borsta tänderna och kan duscha sig själv tex, Hur bra blir det egentligen? Det är många som säger att deras barn är blöjfria samtidigt som barnen kissar på sig x antal gånger om dagen, barnet är ju inte torrt bara för att föräldrarna slutat sätta blöja på, eller barnet är ju inte med all säkerhet rentvättad bara för att han/hon lyckas tvåla in sig och duscha sig.
    Visst är det kul när ens barn lär sig nya saker och är duktiga, men jag tror nog man kan göra dem en otjänst genom att tro att dom är duktigare än andra jämnåriga. 

• Anonym (65)

min dotter kan gora liknande saker som din kan, men inte rakna till hundra, dock till 20 pa tre sprak, kan dock inte heller vara jobb/aldrar/ hemnummer (har inte ens funderat pa att lara henne det). Men alfabetet kan hon (skriva och rabbla upp) - ocksa pa 3 sprak. Hon ar dock 3,5, lite aldre. Var MYCKET sen motoriskt och sist i allt annat under sin uppvaxt, alla barn verkade kunna allt innan henne. (ga/krypa/vanda sig/ata normal mat  mm)....da funderade jag tom ibland pa om hon var lite efterbliven. 

• NovemberBarn
    Nalle Puh73 skrev 2012-05-26 11:16:46 följande:

Min snart 4 åring kan inte allt det där men vet du vad. Jag är precis lika stolt över honom ändå.

• Anonym

Detta kunde min son när han var 3år.
    Han kunde läsa,skriva o räkna hur lång som helst.Han höll ordning på barnen osv....

När han var 5år fick han diagnosen autism,vilket jag misstänkte tidigt o ringde runt om.
    Säger inte att din dotter har det,men håll koll. 

• Lite Av Varje

Förstår att du är stolt men egentligen blir hon igen hjärnkirurg för det ;) barn kommer snabbt ifatt och utvecklas som sagt olika. Jag tycker alla barn är bra på något som just de kan vara stolta över. Min dotter gör mycket av det du räknar upp, har alltid varit tidig för sin ålder när det gäller böcker, tal, spel, pussel, musik och sång osv. Dock har jag inte ens försökt lära henne alfabetet eller våra adresser och ålder. Däremot har jag lärt henne spela lite piano. Det är jag stolt över! Men inser att hon inte kommer bli bättre på piano för det, men kanske mer intresserad! :)

• viseversa
    Anonym skrev 2012-05-26 13:57:25 följande:
    Stolthet är den största känslan. Så synd att du inte verkar uppleva den själv. Jante är ful, vet du inte det?
    Oj har jag skrivit att jag inte är stolt över mina barn? VAR isåfall? tycker bara detta jämförande av barn är väldigt larvigt därav mitt överdrivna inlägg. 
  • Lite Av Varje

Kan tillägga att min dotter varit tidig med väldigt mycket och otroligt tidig ibland MEN att krypa och gå gjorde hon mycket senare än sina kompisar. Krypa 8 månader och gå 13 månader. Man kan inte vara bra på allt ju :)

Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!