• Anonym

Borde inte jag få barnbidraget!

Hej jag har ett barn och jag är umgängesförälder, vi har gemensam vårdnad och nu i sommar ska jag ha barnet i sex veckor.
    Nu undrar jag lite borde inte jag få barnbidraget denna månad eftersom barnet ÄR hos mig.
    Men bf påstår att det ska gå till räkningar ( då bf är rejält hos kronofogden)

Men barnbidraget är ju barnets pengar och barnet ska ju inte ens vara hos bf..

• Svar på tråden Borde inte jag få barnbidraget!
  • MrsKnapa

Är barnet hos dig 6 v så ska självklart du ha barnbidraget. Säg till BF att du kan ringa och rådfråga FK då lär de bli annat ljud i skällan ;)

• Anonym (räkningar?)

Skall inte barnbidraget främst gå till barnet, eller har jag missat något?

• Anonym

Tycker absolut att du ska ha barnbidraget. Det är till för barnet. 

• Anonym (a)

hur mycket bor barnet hos dig annars?
    vv el vh?
    hur mycket brukar du vabba, hämta o lämna på dagis/ fritis osv?
    betalar du underhåll?
    tänker att du inte ska betala underhåll för veckorna i sommar, men att barnbidrag fortsätter till bb som vanligt. förutsätter att barnet är fullt utrustad med kläder för alla väder, kanske har sin cykel, annan större leksak med sig

• fjonkelina
    MrsKnapa skrev 2012-06-13 09:12:24 följande:
    Är barnet hos dig 6 v så ska självklart du ha barnbidraget. Säg till BF att du kan ringa och rådfråga FK då lär de bli annat ljud i skällan ;)
    Nej det stämmer inte alls. Barnbidraget är till för att hjälpa till med barnets försörjning, dvs diverse omkostnader man har som bf. Det är inte alls barnets pengar utan förälderns pengar som hjälp till bland annat större lägenhet,försäkringar,fritid,kläder m.m.
    Däremot får du göra avdrag på underhållet för dessa veckor.
    Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise..................................
  • Anonym

Jag tycker det är småsint att kräva barnbidraget för 6 veckor på sommaren. Barnet kostar ju hos boendeföräldern även när barnet är hos dig (eller den andra föräldern kanske flyttar till billigare boende etc under sommaren och hyr ut sin bostad)?

• Anonym (räkningar?)

Ts, du skall värken betala underhåll, eller gå miste om barnbidraget, den månad, tycker jag. Det är ju dyrt med barn.

• ulfsas

Jo, den månaden tycker jag det men inte annars.

Vi delar barnen 50/50 men xet vill ha hela barnbidraget alltid vilket jag nekar till. Fick en rejäl avhyvling.

Ni kanske kan prata. Motiveringen är väl att barnbidraget inte är till föräldern utan till barnet som då är hos dig just denna aktuella månaden. 

Man, 48, Sundbyberg, singel ;)
  • mamau

Bf har ju kvar många kostnader för barnet ändå, t ex större bostad, fritids- eller dagisavgift osv. Så barnbidraget tycket jag inte att du ska ha, och det har du heller inte rätt att kräva. Fråga kan du ju alltid, men bf är i sin fulla rätta att neka dig. Däremot kan du via fk begära avdrag på underhållet under dessa veckor.

• Anonym (bidrag)

Barnbidraget betalas ut till den som barnet är skrivet hos och det görs ingen enskild utbetalning en enstaka månad för att barnet vistas hos den andre föräldern.
    Eftersom du kallar dig umgängesförälder så gissar jag att barnet är hos dig varannan helg i vanliga fall? Då betalar du antagligen också underhåll och det får du fortsätta göra även om barnet vistas hos dig i sommar. Men du ska du lämna in en blankett för avdrag när barnet vistas hos dig under mer sammanhängande perioder. 
    Det är bara en struntsumma man får göra avdrag, betalar du 1272kr/månad tror jag det är 29kr/dag du får i avdrag. Men det är den "rättighet" du har ekonomiskt om du går via FK. Däremot kan man tycka att en boförälder ska kunna vara mänsklig och fatta att man kan bidra med barnbidraget om barnet ska vistas en längre period under sommaren, det är dock VÄLDIGT ovanligt.

Har ni barnet lika mycket alltså varannan vecka, så kan du begära att ni delar barnbidraget även om barnet är skrivet hos den andre föräldern, blankett finns hos försäkringskassan. 

Svar på tråden Borde inte jag få barnbidraget!