• Anonym

Borde inte jag få barnbidraget!

Hej jag har ett barn och jag är umgängesförälder, vi har gemensam vårdnad och nu i sommar ska jag ha barnet i sex veckor.
    Nu undrar jag lite borde inte jag få barnbidraget denna månad eftersom barnet ÄR hos mig.
    Men bf påstår att det ska gå till räkningar ( då bf är rejält hos kronofogden)

Men barnbidraget är ju barnets pengar och barnet ska ju inte ens vara hos bf..

• Svar på tråden Borde inte jag få barnbidraget!
  • micromat

Din sambo ska börja ta ekonomiskt ansvar för sitt barn, gör han inte det: Börja jobba.. 

Du bör kontaktafamiljerätten och se om du och ditt ex kan prata med varandra.. Ska barnet vara där i 6 veckor behöver barnet kläder, kläder som hon faktiskt redan har.. Vad tror bf att du ska göra med dom? Elda upp dom?

• vampyria2
    Anonym skrev 2012-06-13 12:32:56 följande:
    OM jag börjar jobba heltid så blir mitt lilla barn lidande som inte får vara hemma och nu liter min dotter bara på grund av att bf är SNÅL
    Så det är bättre att ditt stora barn blir lidande istället menar du?
    Så gott som var enda en som har skrivit i tråden tycker att du resonerar fel, har det fått dig att tänka till något?
  • Anonym (grrrr)
    Heahog skrev 2012-06-13 15:05:32 följande:
    Om barnet är hos dig i varje dag i 6 veckor i följd, så ska du har barnbidraget. Ring Försäkringskassan, så får du höra själv. Barnbidraget är för barnet, en del är för hyra, mat etc.(vad jag fått förklarat för mig)
    Kvalificerat skitsnack! Barnbidraget är för hyra, kläder, el, dagis, försäkringar, cyklar, skor osv osv. Mat och nöjen är petitesser i sammanhanget och kan man inte ens se till att hosta upp en portion extra/dag eller betala underhåll i övrigt så kanske man ska låta barnet vara med någon som åtminstonde kan sätta mat på bordet!
  • Heahog

Vad har TS sambos ekonomi med barnbidraget att göra? Hon frågade om sitt barn & dennes barnbidrag, inget annat. Det är pinsamt så elaka människor kan vara! 

BF ska inte ha barnbidraget de veckor barnet är hos TS, det är skitsamma om BF har skulder eller inte, dessa ska inte betalas med barnets pengar! Barnbidraget ska till TS då barnet ska bo där i 6 veckor, punkt slut. 

• Beckah82
    Anonym skrev 2012-06-13 11:54:29 följande:
    Enligt familjerätten så SKA jag ha barnbidraget för den månaden barnet bor hos mig!
    Anonym skrev 2012-06-13 12:04:28 följande:
    Nä det kan dom inte bestämma med hon jag pratade med tyckte det och att det inte var mer än rätt eftersom jag  har barnet nästan hela sommarlovet.
    En VISS skillnad på dessa två påståendena

Jag TYCKER att jag ska ha ett barnbidrag av mina småkillars pappa också, faktum är att ALLA jag frågar håller med mig om det. Det hjälper föga, då han själv måste skriva under att barnbidraget ska gå till mig, alternativt ge mig ett "i handen" varje månad.

(Gemensam vårdnad, 2 barn. De är skrivna hos honom, men vi har växelvist boende, varannan vecka - exakt lika mycket. Han har båda barnbidragen). 
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Anonym (Mamma M)
    Heahog skrev 2012-06-13 17:45:39 följande:
    Vad har TS sambos ekonomi med barnbidraget att göra? Hon frågade om sitt barn & dennes barnbidrag, inget annat. Det är pinsamt så elaka människor kan vara! 

BF ska inte ha barnbidraget de veckor barnet är hos TS, det är skitsamma om BF har skulder eller inte, dessa ska inte betalas med barnets pengar! Barnbidraget ska till TS då barnet ska bo där i 6 veckor, punkt slut. 
    För att rätta dig lite; barnbidraget är inte barnets pengar, utan det går till föräldrarna.

Och för att upplysa dig lite mer så är det ju inte så att BF's kostnade rförsvinner bara sådär för att barnet spenderar några semesterveckor hos den andre föräldern, utan kostnader för boende, försäkringar och annat löpande kvarstår ju!
  • Heahog
    Anonym (Mamma M) skrev 2012-06-13 19:40:10 följande:
    För att rätta dig lite; barnbidraget är inte barnets pengar, utan det går till föräldrarna.

Och för att upplysa dig lite mer så är det ju inte så att BF's kostnade rförsvinner bara sådär för att barnet spenderar några semesterveckor hos den andre föräldern, utan kostnader för boende, försäkringar och annat löpande kvarstår ju!
    Enligt FK: Barn som bor i Sverige har rätt till barnbidrag.

Det tillhör inte föräldrarna utan barnet.
    Varför BF ska ha barnbidraget när barnet är hos TS, det ser jag ingen logik i.  
  • Heahog

Det är fruktansvärt vilken hemsk attityd många har här!  NI klankar ner på TS, som om hon inte lägger en krona på sitt barn osv, vad vet ni om det?

Varför är ni så otrevliga? Mår ni bättre av att uppföra er som ni gör? Gör ni så mot alla? 

• Anonym (Mamma M)
    Heahog skrev 2012-06-13 19:45:12 följande:
    Enligt FK: Barn som bor i Sverige har rätt till barnbidrag.

Det tillhör inte föräldrarna utan barnet.
    Varför BF ska ha barnbidraget när barnet är hos TS, det ser jag ingen logik i.  
    Jo jag vet att det står så, men har du någonsin varit med om att ett barn har fått pengarna utbetalade till sig??
    Barnbidraget är ett bidrag till familjer med barn.
    Det är inga pengar som på något sätt skall ges till barnet i handen eller som är öronmärkta till att tex handla kläder till barnet (som många tycks tro) utan det är just ett bidrag till familjer med barn.

Och återigen; kostnaderna för barnet som boendeföräldern har kvarstår ju även om barnet är borta några veckor.
  • Heahog
    Anonym (Mamma M) skrev 2012-06-13 20:17:32 följande:
    Jo jag vet att det står så, men har du någonsin varit med om att ett barn har fått pengarna utbetalade till sig??
    Barnbidraget är ett bidrag till familjer med barn.
    Det är inga pengar som på något sätt skall ges till barnet i handen eller som är öronmärkta till att tex handla kläder till barnet (som många tycks tro) utan det är just ett bidrag till familjer med barn.

Och återigen; kostnaderna för barnet som boendeföräldern har kvarstår ju även om barnet är borta några veckor.
    Och boendekostnader, mat, fritid , ev kläder etc hos varannanvecka föräldern som ska ha barnet i 6 veckor då? Du tror inte TS har kostnader för barnet oxå? Nån gnällde om en barnförsäkring, de måste inte kosta 400.- & det är inte svårt att dra av den summan eller dela på den. 
Svar på tråden Borde inte jag få barnbidraget!