• Anonym

Borde inte jag få barnbidraget!

Hej jag har ett barn och jag är umgängesförälder, vi har gemensam vårdnad och nu i sommar ska jag ha barnet i sex veckor.
    Nu undrar jag lite borde inte jag få barnbidraget denna månad eftersom barnet ÄR hos mig.
    Men bf påstår att det ska gå till räkningar ( då bf är rejält hos kronofogden)

Men barnbidraget är ju barnets pengar och barnet ska ju inte ens vara hos bf..

• Svar på tråden Borde inte jag få barnbidraget!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-13 10:48:45 följande:
    Men barnet har väl kläder? Eller går barnet naket hos pappan också?

Det här är något du får lösa i din egen familj. Jag ser inte varför ditt ex ska ge dig extrapengar för att du valt att leva på vårdnadsbidrag och barnbidrag. Ge dig ut och jobba i stället (du har inte råd att gå hemma) så har du också råd att ha alla dina barn hos dig på sommaren.
    De kläder bf köper betalar denna med barnbidraget..och barnbidraget ska gå till barnet och bf har inte barnet i över sex veckor vad ska denne då med barnbidraget till???
    Vi behöver väl kläder här också eller ska min sambo köpa kläder till ett barn som inte är hans??
    Jag köper kläder till 2åringen eftersom jag får barnbidraget för denne, och det är ju samma ska.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-13 10:56:04 följande:
    De kläder bf köper betalar denna med barnbidraget..och barnbidraget ska gå till barnet och bf har inte barnet i över sex veckor vad ska denne då med barnbidraget till???
    Vi behöver väl kläder här också eller ska min sambo köpa kläder till ett barn som inte är hans??
    Jag köper kläder till 2åringen eftersom jag får barnbidraget för denne, och det är ju samma ska.
    Men han får väl skicka med kläder? Vad är problemet?

Att ditt ex köper kläder för barnbidraget är hans val. Barnbidraget är inte öronmärkt för just kläder eller nöjen, utan det går det som föräldern anser att pengarna ska gå till helt enkelt.

Nej, din sambo behöver inte köpa kläder till din dotter, men han kan betala hälften av SITT barns omkostnader så du har råd att köpa kläder själv till ditt barn.
    Du har ju själv valt att gå hemma med 3000 i inkomst. Vårdnadsbidraget är i allra högsta grad frivilligt, så jag tyckte det är lite bekämmande att du sen säger att du inte har råd att ha ditt andra barn på sommaren.
  • Anonym
    zeppelinmamma skrev 2012-06-13 10:54:30 följande:
    Men kläder har hon väl med sig "hemifrån" iallafall? Vet ju inte var du bor men försök att forska efter gratisaktiviteter att göra era gemensamma veckor. Hur länge har du känt till att du ska ha flickan 6 veckor i sommar? Har du försökt göra en budget, även om det bara rör sig om 10kr per dag att göra av med. Har man risigt med pengar måste man planera mer, leta hårdare och anstränga sig mer än andra familjer. I sthlm har stadsmissionen sommarläger för familjer med dålig ekonomi, det har jag sökt en gång men var tyvärr för sent ute. Där kommer planeringen in.
    Hon har aldrig med sig kläder mer än det hon reser i .Det är jag som ska se till att hon har kläder.. 
    Vi bor inte i sthlm utan på landet i Hälsingland..
  • zeppelinmamma

Tror vi missuppfattar varandra. Om bf har köp kläder till barnet som du nu ska ha 6 veckor över sommaren följer ju dessa redan inköpta kläder med barnet hem till dig. Nu låter det som om du tycker du måste köpa nya kläder till hehnne under dessa 6 veckor, det är in te rimligt.

• Tittij
    Anonym skrev 2012-06-13 10:56:04 följande:
    Hur mycket betalar du för barnet annars då? Är du med och delar på fritidsaktiviteter, vinterkläder, fickpengar, cyklar och andra dyra inköp under året?

Om inte borde du verkligen tänka ett varv till!! Jag hade blivit skogstokig om jag stod för allt till barnet och sen kommer en sniken gam och vill ha 1000 kr för att ha barnet några veckor under semestern....
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-13 10:58:22 följande:
    Men han får väl skicka med kläder? Vad är problemet?

Att ditt ex köper kläder för barnbidraget är hans val. Barnbidraget är inte öronmärkt för just kläder eller nöjen, utan det går det som föräldern anser att pengarna ska gå till helt enkelt.

Nej, din sambo behöver inte köpa kläder till din dotter, men han kan betala hälften av SITT barns omkostnader så du har råd att köpa kläder själv till ditt barn.
    Du har ju själv valt att gå hemma med 3000 i inkomst. Vårdnadsbidraget är i allra högsta grad frivilligt, så jag tyckte det är lite bekämmande att du sen säger att du inte har råd att ha ditt andra barn på sommaren.
    Min sambo vill att hans barn ska vara hemma och inte på dagis så vad har jag för val? en två åring är inte hemma själv och  vi har varken släkt eller barnflicka som ställer upp.
    Och ja, jag trivs med att vara med mitt barn på dagarna.
  • Anonym
    zeppelinmamma skrev 2012-06-13 10:59:48 följande:
    Tror vi missuppfattar varandra. Om bf har köp kläder till barnet som du nu ska ha 6 veckor över sommaren följer ju dessa redan inköpta kläder med barnet hem till dig. Nu låter det som om du tycker du måste köpa nya kläder till hehnne under dessa 6 veckor, det är in te rimligt.
    Säg det till bf i stället! Vi ser aldrig röken av barnets kläder även om vi ber om det, utan då heter det att dessa har jag köpt för att ha här ni får skaffa egna. Gäller även vinterkläder allt ska vi skaffa för att få jullovet att fungera. Man kan inte vara ute utan jack i 30 minus liksom.

Barnet kommer alltid bara i sina reskläder.
  • zeppelinmamma

Men shit människa, "min sambo vill" !! Vad vill du då? Kräv att stora barnet ska ha kläder med sig hemifrån. Sen pratar du med henne och förklarar att det inte kan bli häftiga upplevelser varje dag på semestern men att ni kan ha det mysigt iallafall. Vad hade du själv tänkt göra under sommaren? Stranden, skogen, bibblan, eller sitta inne framför datorn. Ta lite ansvar nu.

• Maskot
    Anonym skrev 2012-06-13 11:03:09 följande:
    Min sambo vill att hans barn ska vara hemma och inte på dagis så vad har jag för val? en två åring är inte hemma själv och  vi har varken släkt eller barnflicka som ställer upp.
    Och ja, jag trivs med att vara med mitt barn på dagarna.

Det är jättefint att kunna vara hemma med sitt barn om man har möjlighet. Men det får ju inte bli på bekostnad av sitt andra barn. Att man inte har råd att träffas och ha sitt barn för att man valt att leva på väldigt lite pengar. Det blir väldigt konstiga val.
    Om du och din sambo gjort ett sådant livsval, så måste ni ju hjälpas åt att få det att fungera även för ditt stora barn. Jag tycker att barnbidraget ska gå till den som betalar dagis-avgifter, försäkringar kläder m.m. Eftersom barnet inte bor hos dig, är det rimligt att den andra föräldern skickar med kläder för dessa veckor.
    Prata med varandra och hitta en lösning!   
  • Anonym
    Tittij skrev 2012-06-13 11:00:04 följande:
    Hur mycket betalar du för barnet annars då? Är du med och delar på fritidsaktiviteter, vinterkläder, fickpengar, cyklar och andra dyra inköp under året?

Om inte borde du verkligen tänka ett varv till!! Jag hade blivit skogstokig om jag stod för allt till barnet och sen kommer en sniken gam och vill ha 1000 kr för att ha barnet några veckor under semestern....
    Jag köper vinterkläder, skor, jackor regnkläder och kläder att ha här under hela året.
    Jag köpte själv en NY cykel till mitt barn och barnet vägrade lära sig cykla (och vägrar än) nu är den på tok för liten och jag tvingades sälja den för att den minsta skulle få ny vagn.
    Fritidsaktiviteter finns inte, jag har otaliga gånger sagt att jag kan betala om mitt barn vill gå på något men problemet är att bf vägrar att köra barnet till det och vill heller inte att denna ska ha någon aktivitet.
Svar på tråden Borde inte jag få barnbidraget!