• Anonym

Borde inte jag få barnbidraget!

Hej jag har ett barn och jag är umgängesförälder, vi har gemensam vårdnad och nu i sommar ska jag ha barnet i sex veckor.
    Nu undrar jag lite borde inte jag få barnbidraget denna månad eftersom barnet ÄR hos mig.
    Men bf påstår att det ska gå till räkningar ( då bf är rejält hos kronofogden)

Men barnbidraget är ju barnets pengar och barnet ska ju inte ens vara hos bf..

• Svar på tråden Borde inte jag få barnbidraget!
  • Heahog

Om ni alla läser TS, så står det att barnbidraget går till att betala BFs räkningar, antar att det ska avbetalas till Kronofogden då oxå. Ska barnbidraget verkligen slösas där eller användas till barnet??

• Lavish

Tycker det är småaktigt att bråka om 1000 kr när du vet att boendeföräldern sitter i skiten ekonomiskt. Tycker ett gott samarbete kring barnet borde vara viktigare för dig än så.

• ViVäntarLois
    Heahog skrev 2012-06-13 20:54:36 följande:
    Och boendekostnader, mat, fritid , ev kläder etc hos varannanvecka föräldern som ska ha barnet i 6 veckor då? Du tror inte TS har kostnader för barnet oxå? Nån gnällde om en barnförsäkring, de måste inte kosta 400.- & det är inte svårt att dra av den summan eller dela på den. 
    Men TS har inte barnet varannan vecka utan varannan helg, det är ju ganska stor skillnad i kostnad. Hon betalar inte heller underhåll vilket hon "borde" göra eftersom BF har barnet så pass mycket.
  • Anonym (va..?)
    Beckah82 skrev 2012-06-13 18:13:23 följande:
    En VISS skillnad på dessa två påståendena

Jag TYCKER att jag ska ha ett barnbidrag av mina småkillars pappa också, faktum är att ALLA jag frågar håller med mig om det. Det hjälper föga, då han själv måste skriva under att barnbidraget ska gå till mig, alternativt ge mig ett "i handen" varje månad.

(Gemensam vårdnad, 2 barn. De är skrivna hos honom, men vi har växelvist boende, varannan vecka - exakt lika mycket. Han har båda barnbidragen). 
    men det måste ju du kunna prata med fk om, han ska väll inte ha BÅDA barnbidragen eller är jag verkligen ute och cyklar????
  • Anonym (enkelt?)

I många trådar "gnälls" det om att mamma ALLTID har rätt till barnbidraget och att pappan inte kan kräva barnbidraget om inte mamman går med på att skriva över det?! Finns det en dom på att pappan ska ha boende och barnbidrag är det kanske skillnad. Kan inte TS bara kräva barnbidraget av FK, vilket hon, enligt många andra trådar, verkar ha rätt till?

• Anonym (?)

TS, du skriver att du ska jobba i sommar och att din sambo ska vara pappaledig. Kommer han att ta hand om ditt större barn under de sex veckorna?  Om han nu anser att barnet är ditt ansvar så är ju risken att han tex vägrar laga mat till h*n när du jobbar. 

• Beckah82
    Anonym (va..?) skrev 2012-06-13 22:04:26 följande:
    men det måste ju du kunna prata med fk om, han ska väll inte ha BÅDA barnbidragen eller är jag verkligen ute och cyklar????
    Nej, det går inte göra någonting åt saken, det är helt upp till honom. Jag tycker att det är störigt, orättvist och trist, men jag tycker också att det är en alldeles för löjlig grej att bråka om, då alternativet är att barnen har föräldrar som är sams och samarbetar och är vänner. Jag har därför valt bort den striden.

Istället så har jag skaffat mig "underhållsbidrag vid växelvist boende" genom försäkringskassan och för två barn får jag sammanlagt nästan lika mycket som ett barnbidrag. Det får duga (även om jag hade kunnat få både det vv-bidraget OCH ett barnbidrag egentligen).

Som sagt - välja sina strider, utifrån vad som är bäst för barnen    
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Whirlwind

Jag tycker att din sambo verkar vara otroligt snål och egotrippad som inte vill vara med och bekosta alla utgifter för barnen. Det kvittar väll attdin äldsta inte är hans när han valde dig så valde han även ditt barn.
    Och din sambo har dessutom valt att du skall vara hemma och han har därmed valt att du skall få sänkt inkomst då får han ju också bidra till er försörjning eller är det så att han har en massa pengar att enbart spendera på sig själv medans du får v'ända och vrida på slantar? angående bf så låter det helt sjukt att barnet endast får med sig ett par kläder.. de är ju barnet som blir straffat. Går det inte att diskutera om detta?

• Anonym (vet)

Om du har gemensam vårdnad och barnet ska vara hos den ena föräldern typ ett lov I fyra sammanhängande veckor( minst) eller fler så ska du ha barnbidraget.Det är lag på det. 

Svar på tråden Borde inte jag få barnbidraget!