• Anonym

Borde inte jag få barnbidraget!

Hej jag har ett barn och jag är umgängesförälder, vi har gemensam vårdnad och nu i sommar ska jag ha barnet i sex veckor.
    Nu undrar jag lite borde inte jag få barnbidraget denna månad eftersom barnet ÄR hos mig.
    Men bf påstår att det ska gå till räkningar ( då bf är rejält hos kronofogden)

Men barnbidraget är ju barnets pengar och barnet ska ju inte ens vara hos bf..

• Svar på tråden Borde inte jag få barnbidraget!
  • Anonym (va..?)
    Beckah82 skrev 2012-06-13 22:24:30 följande:
    Nej, det går inte göra någonting åt saken, det är helt upp till honom. Jag tycker att det är störigt, orättvist och trist, men jag tycker också att det är en alldeles för löjlig grej att bråka om, då alternativet är att barnen har föräldrar som är sams och samarbetar och är vänner. Jag har därför valt bort den striden.

Istället så har jag skaffat mig "underhållsbidrag vid växelvist boende" genom försäkringskassan och för två barn får jag sammanlagt nästan lika mycket som ett barnbidrag. Det får duga (även om jag hade kunnat få både det vv-bidraget OCH ett barnbidrag egentligen).

Som sagt - välja sina strider, utifrån vad som är bäst för barnen    
    men va skumt, och elakt av honom
  • 3 barns mamma84

Jag har 2 pojkar som är mannens och han o jag får barnbidrag var 3:e mån .. jag har en dotter som jag har ensam vårdnad och får barnbidrag då vi har 3 barn i huset .. men jag ska ha underhåll från pappan men det betalar FK nämligen då pappan inte betalar .
    Men nu har jag inte fått UD sen 2009 men ska kontakra komunen fär då här vi bor finns inte FK alls inte här i byn .

Men om jag förstår rätt så länge man bor tillsammans ska man ha underhåll varje 20:e för det fick jag i sverige för min dotter .    

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • 3 barns mamma84

Om mamman inte bor tillsammans med pappan ska man ha UD för att kunna leva och ge pengar till barnet ..
    UD är till barnet men BN är till föräldrarna o barnen .. 

• 3 barns mamma84

Underhållsstöd = UH och Barnbidrag = BB haha så skulle det stå ..

• 3 barns mamma84
    Beckah82 skrev 2012-06-13 22:24:30 följande:
    Nej, det går inte göra någonting åt saken, det är helt upp till honom. Jag tycker att det är störigt, orättvist och trist, men jag tycker också att det är en alldeles för löjlig grej att bråka om, då alternativet är att barnen har föräldrar som är sams och samarbetar och är vänner. Jag har därför valt bort den striden.

Istället så har jag skaffat mig "underhållsbidrag vid växelvist boende" genom försäkringskassan och för två barn får jag sammanlagt nästan lika mycket som ett barnbidrag. Det får duga (även om jag hade kunnat få både det vv-bidraget OCH ett barnbidrag egentligen).

Som sagt - välja sina strider, utifrån vad som är bäst för barnen    
    Samma sitts man ger likom upp efter ett tag
  • Grande Rock
    Anonym skrev 2012-06-13 12:32:56 följande:
    OM jag börjar jobba heltid så blir mitt lilla barn lidande som inte får vara hemma och nu liter min dotter bara på grund av att bf är SNÅL
    Din dotter lider enbart pga att du ditt ex inte kan kommunicera
  • Beckah82
    Anonym (vet) skrev 2012-06-13 22:43:32 följande:
    Om du har gemensam vårdnad och barnet ska vara hos den ena föräldern typ ett lov I fyra sammanhängande veckor( minst) eller fler så ska du ha barnbidraget.Det är lag på det. 
    *LOL* rota fram den LAGEN är du vänlig
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Jojile
    Heahog skrev 2012-06-13 20:56:05 följande:
    Om ni alla läser TS, så står det att barnbidraget går till att betala BFs räkningar, antar att det ska avbetalas till Kronofogden då oxå. Ska barnbidraget verkligen slösas där eller användas till barnet??

Barnbidraget slösas inte där. Och nej, barnbidraget är inte märkt att gå till barnet. Det är ett bidrag man får som förälder för att underlätta barnens vardag.
  • Anonym (Sorgligt)

Fast jag fattar inte riktigt du ska ha ditt äldsta barn hos dig i sommar sex veckor och då ska du ha ett sommarjobb och din sambo ska vara föräldraledig just när hon kommer. I vilket fall .. då lär du väl tjäna pengar som du kan lägga på ditt äldre barn? Tycker det är sjukt dåligt att ditt ex inte skickar med kläder. Att vara 11 år och bara komma i jeans och t-shirt utan favoritsakerna låter otroligt elakt, varför är man ens BF om man månar så lite om sitt barn ....Om det inte hade varit för detta med kläderna hade du inte behövt barnbidraget? Så antingen tar du en fajt med exet om att barnet ska ha kläder med sig eller så slåss du för att få barnbidraget så du kan köpa kläder... För barnets skull verkar det rimligare att du bråkar om kläderna så att hon kan få resa som de flesta andra med sina egna saker ....

• 3 barns mamma84

Visst ska bf också ha pengar men han ska isf hjälpa till så älsta barnet har med sig fick pengar och kläder till mamman.
    Men sen förstår jag inte är du mamman till älsta barnet men har inte älsta hos dig boände ??
    Prata med pappan för detta fungerar ju inte .  

Svar på tråden Borde inte jag få barnbidraget!