Anonym skrev 2012-06-13 09:48:54 följande:
Om man har barnen varannan vecka så förstår jag dig. Men har ni barnet varannan helg så är det ju ni som väljer att ge barnet eget rum etc. Den som har boendet på heltid har inget val.
Att ni har kläder och saker hos er är också ert val, och jag tror nog att BF köper saker utanför de pengar som hon får från er. Barnens försäkring gäller visst hos er varför skulle den inte göra det? Ska farmor/mormor också köpa egen försäkring så att barnet har försäkring när de är där, menar du?
Sen så tror du inte att mamman har kostnader för mat? Ni kanske får temporärt högre kostnader men mamman har ju barnet på helger och lov också. Äter inte barnet då?
Vi har inte barnen varannan helg och det här gäller fler än ett barn. Var ska vi klämma in dem när de är hos oss då? I badkaret och i soffan i vardagsrummet? Om vi inte hade haft två sovrum så hade de inte fått plats och vi har inget överdrivet stort boende - bara tillräckligt för att barnen ska få plats när de är hos oss. Det innebär ändå högre kostnad för själva bostaden, el, uppvärmning och hemförsäkring.
Att vi har kläder och annat hos oss är inte heller vårt val. Vi har många gånger blivit tvungna att akuthandla kläder åt barnen eftersom deras mamma exempelvis har skickat dem till oss mitt i vintern i gympaskor och fleecetröja istället för med vinterkläder. Där vi bor blir det kallt och mycket snö på vintern.
Vi har barnen på ALLA lov, så nej, mamman har inte de kostnaderna.
När det gäller barnens försäkring hos mamman så täcker den
hennes utgifter vid exempelvis inkomstbortfall, men vi måste ju ha en egen sån försäkring och det fick vi veta den hårda vägen i september när äldste bonusen råkade ut för en hemsk olycka och hans mamma och pappa var tvungen att bo på sjukhuset med honom och jag hade hand om det yngre barnet. Mamman fick ersättning för sina kostnader, vi fick sänkt inkomst och en massa extrautgifter. Nu har även vi försäkringar för barnen även om vi naturligtvis hoppas att nåt sånt aldrig ska hända igen.
Om farmor/mormor hade haft vårdnad om barnet så hade de varit tvungna att skaffa försäkring, men nu är det barnens föräldrar som har vårdnaden.
Jag har inte sagt att vi har något emot betala dessa kostnader, jag ville bara med vårt exempel visa att det inte alltid är billigare att vara umgängesförälder.