• Anonym

Borde inte jag få barnbidraget!

Hej jag har ett barn och jag är umgängesförälder, vi har gemensam vårdnad och nu i sommar ska jag ha barnet i sex veckor.
    Nu undrar jag lite borde inte jag få barnbidraget denna månad eftersom barnet ÄR hos mig.
    Men bf påstår att det ska gå till räkningar ( då bf är rejält hos kronofogden)

Men barnbidraget är ju barnets pengar och barnet ska ju inte ens vara hos bf..

• Svar på tråden Borde inte jag få barnbidraget!
  • Neelah
    Anonym skrev 2012-06-13 09:48:54 följande:
    Om man har barnen varannan vecka så förstår jag dig. Men har ni barnet varannan helg så är det ju ni som väljer att ge barnet eget rum etc. Den som har boendet på heltid har inget val.

Att ni har kläder och saker hos er är också ert val, och jag tror nog att BF köper saker utanför de pengar som hon får från er. Barnens försäkring gäller visst hos er varför skulle den inte göra det? Ska farmor/mormor också köpa egen försäkring så att barnet har försäkring när de är där, menar du?

Sen så tror du inte att mamman har kostnader för mat? Ni kanske får temporärt högre kostnader men mamman har ju barnet på helger och lov också. Äter inte barnet då?
    Vi har inte barnen varannan helg och det här gäller fler än ett barn. Var ska vi klämma in dem när de är hos oss då? I badkaret och i soffan i vardagsrummet? Om vi inte hade haft två sovrum så hade de inte fått plats och vi har inget överdrivet stort boende - bara tillräckligt för att barnen ska få plats när de är hos oss. Det innebär ändå högre kostnad för själva bostaden, el, uppvärmning och hemförsäkring.

Att vi har kläder och annat hos oss är inte heller vårt val. Vi har många gånger blivit tvungna att akuthandla kläder åt barnen eftersom deras mamma exempelvis har skickat dem till oss mitt i vintern i gympaskor och fleecetröja istället för med vinterkläder. Där vi bor blir det kallt och mycket snö på vintern.

Vi har barnen på ALLA lov, så nej, mamman har inte de kostnaderna.

När det gäller barnens försäkring hos mamman så täcker den hennes utgifter vid exempelvis inkomstbortfall, men vi måste ju ha en egen sån försäkring och det fick vi veta den hårda vägen i september när äldste bonusen råkade ut för en hemsk olycka och hans mamma och pappa var tvungen att bo på sjukhuset med honom och jag hade hand om det yngre barnet. Mamman fick ersättning för sina kostnader, vi fick sänkt inkomst och en massa extrautgifter. Nu har även vi försäkringar för barnen även om vi naturligtvis hoppas att nåt sånt aldrig ska hända igen.

Om farmor/mormor hade haft vårdnad om barnet så hade de varit tvungna att skaffa försäkring, men nu är det barnens föräldrar som har vårdnaden.

Jag har inte sagt att vi har något emot betala dessa kostnader, jag ville bara med vårt exempel visa att det inte alltid är billigare att vara umgängesförälder.

Följ dina drömmar var de än leder
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-13 09:50:54 följande:
    Om det är dina enda inkomster så antar jag att du ska söka underhåll för 2-åringen, bostadsbidag och även socialbidrag. Kontakta soc redan nu för att se om du kan få extrapengar över sommaren för att ha ditt barn hos dig.

Men hur har du råd med hyra och mat om du har 4000 i månaden i inkomst?
    Varför ska jag söka underhåll när jag bor med barnets pappa? Men vi har inte gemensam ekonomi han tjänar runt 20 000 vissa månader och ca 8000 andra, men det är hans pengar och eftersom jag får barnbidraget så står jag för ALLA barnets kostnader + min mobilräkning.  Men jag köper även massa kläder till mitt stora barn då dennes bf som borde göra det inte gör det. Dvs BÅDA mina barn delar på ett barnbidrag.
    Men under sommaren kommer inte det att funka då min äldsta vill hitta på saker att göra här hos mig.
    Då behöver jag dennes barnbidrag för att få det att gå ihop
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-13 10:13:23 följande:
    Varför ska jag söka underhåll när jag bor med barnets pappa? Men vi har inte gemensam ekonomi han tjänar runt 20 000 vissa månader och ca 8000 andra, men det är hans pengar och eftersom jag får barnbidraget så står jag för ALLA barnets kostnader + min mobilräkning.  Men jag köper även massa kläder till mitt stora barn då dennes bf som borde göra det inte gör det. Dvs BÅDA mina barn delar på ett barnbidrag.
    Men under sommaren kommer inte det att funka då min äldsta vill hitta på saker att göra här hos mig.
    Du väljer alltså att hellre leva med en man som inte delar sina pengar med dig, än att kunna ha din dotter några extra veckor på sommaren? Behöver jag säga att jag tycker det är en konstig prioritering?

Om du står för alla barnets kostnader (ditt yngre barn) så ska du också få underhåll från din kille, även om ni bor ihop. Varför ska ditt äldre barn behöva lida för att din kille inte vill betala för sitt barn?
  • Neelah
    Anonym skrev 2012-06-13 10:13:23 följande:
    Då reagerar jag som bonusförälder. Jag skulle aldrig neka att använda mina pengar till barnen om min man inte hade haft tillräckligt. Barnen kommer alltid först oavsett om de är mina eller inte - de är ändå en del av min familj.
    Följ dina drömmar var de än leder
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-13 10:22:54 följande:
    Du väljer alltså att hellre leva med en man som inte delar sina pengar med dig, än att kunna ha din dotter några extra veckor på sommaren? Behöver jag säga att jag tycker det är en konstig prioritering?

Om du står för alla barnets kostnader (ditt yngre barn) så ska du också få underhåll från din kille, även om ni bor ihop. Varför ska ditt äldre barn behöva lida för att din kille inte vill betala för sitt barn?
    Man kan ju inte få underhåll om man bor ihop och han betalar ju hyra och en stor del av maten och köper blöjor ibland (när jag inte har råd)
  • zeppelinmamma

Kan bara inte förstå varför man har delad ekonomi när man har barn ihop. Hjälp mig förstå detta snälla.

• vampyria2
    Anonym skrev 2012-06-13 10:27:06 följande:
    Man kan ju inte få underhåll om man bor ihop och han betalar ju hyra och en stor del av maten och köper blöjor ibland (när jag inte har råd)
    Och ändå så skulle du inte ha råd att ha din 11 åring? Du tror inte att det viktigaste för barnet är att få vara med dig än att få göra en massa saker?
    Nej bsrnbidraget har du inge rätt till men om du betalar underhåll så ska du slippa det under den här tiden, när det blir mer än fem dagar i sträck så ska man få kompetens för det.
  • Anonym
    vampyria2 skrev 2012-06-13 10:34:59 följande:
    Och ändå så skulle du inte ha råd att ha din 11 åring? Du tror inte att det viktigaste för barnet är att få vara med dig än att få göra en massa saker?
    Nej bsrnbidraget har du inge rätt till men om du betalar underhåll så ska du slippa det under den här tiden, när det blir mer än fem dagar i sträck så ska man få kompetens för det.
    Bara att ta sig inte till stan kostar i busspengar för barnet, hon kanske ska gå naken hela sommaren då kläderna jag köpte i fjol inte funkar i år och under sommaren har jag inte råd med att två barn delar på den yngstas barnbidrag. Vilket mina barn gör annars.
    En 11 åring vill ha badkläder på sommaren tex och eftersom bf bor 30mil härifrån så tillkommer mina resor för att hämta och lämna också...
    En 11åring kan inte leva på luft!!!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-13 10:45:58 följande:
    Bara att ta sig inte till stan kostar i busspengar för barnet, hon kanske ska gå naken hela sommaren då kläderna jag köpte i fjol inte funkar i år och under sommaren har jag inte råd med att två barn delar på den yngstas barnbidrag. Vilket mina barn gör annars.
    En 11 åring vill ha badkläder på sommaren tex och eftersom bf bor 30mil härifrån så tillkommer mina resor för att hämta och lämna också...
    En 11åring kan inte leva på luft!!!
    Men barnet har väl kläder? Eller går barnet naket hos pappan också?

Det här är något du får lösa i din egen familj. Jag ser inte varför ditt ex ska ge dig extrapengar för att du valt att leva på vårdnadsbidrag och barnbidrag. Ge dig ut och jobba i stället (du har inte råd att gå hemma) så har du också råd att ha alla dina barn hos dig på sommaren.
  • zeppelinmamma

Men kläder har hon väl med sig "hemifrån" iallafall? Vet ju inte var du bor men försök att forska efter gratisaktiviteter att göra era gemensamma veckor. Hur länge har du känt till att du ska ha flickan 6 veckor i sommar? Har du försökt göra en budget, även om det bara rör sig om 10kr per dag att göra av med. Har man risigt med pengar måste man planera mer, leta hårdare och anstränga sig mer än andra familjer. I sthlm har stadsmissionen sommarläger för familjer med dålig ekonomi, det har jag sökt en gång men var tyvärr för sent ute. Där kommer planeringen in.

Svar på tråden Borde inte jag få barnbidraget!