• Daddysthlm

Fru utan lust

Hej

Jag har sedan snart 10 år ett förhållande med kvinna jag älskar mycket och idag är gift med. Vi har tre fina friska barn ihop är 38 å 40år och torde vara lyckliga.

Sedan tre-fyra år har min fru inte velat ha något sexuellt samliv med mig, eller rättare sagt inte har lust. Visst får man till det ibland, men det är lika ofta i kvartalet som medelsvenson har i veckan.

Vi har diskuterat detta utan resultat. Jag bönar och ber om att i alla fall få veta om det är på mig det hänger. Men hon säger att det inte finns lust och det inte har med mig att göra. 

Jag är frustrerad och vet inte vad jag skall ta mig till. För mig är sexlivet inte bara ”sex” utan en stor ömhets- och kärleks-bekräftelse.

Sexet som sådant kan jag ju lösa på annat håll ”inget alternativ för mig”.

Men det känns jobbigt eller nu snart inte hållbart är, att jag inte känner mig älskad längre.

Visst får man fina kommentarer och så men dem bryts ner i molekyler då man inte är önskvärd på hennes sänghalva.

Jag har flera gånger frågat vad man skall göra åt detta då hon själv säger att hon vill ha det bättre. Men jag kan ju inte med än prata med henne. Hon har inte heller sökt hjälp fast jag föreslagit detta. Men hon gör inte det.

Om hon nu talar sanning om att det inte är på mig felet ligger så kan jag ju inte göra mer är vara en duktig man med fina komplimanger, blommor och så.

Skall jag boka tid hos familjerådgivningen för hjälp att göra ett smidigt avslut på detta eller finne det hopp?

Jag har bestämt mig att inte leva i celibat vilket jag mer eller mindre idag gör.

Vad gör man?

/ledsen man..

• Svar på tråden Fru utan lust
  • de Robespierre
    glad i livet skrev 2012-06-20 12:55:38 följande:
    Det kan ju bli Win-win för dig även om hon får släppas ut på grönbete. hennes lust kanske väcks igen. Och om alternativet är separation pga sextorka eller otrohet så kanske det är värt att prova?
    Det är inte alldeles säkert att allt bottnar i lusten till att ha sex med någon annan än mannen. Lust föds i huvudet. För att huvudet skall fungera så måste känslolivet även vara igång. Om det går på tomgång så märks det ofta på lusten.

Alla som tvekar på att hjärnan (sinnet) är viktig för lusten bör ta en funderare på vad ett förspel eller liknande sak kan göra med lusten. Att messa, maila mm om vad man vill göra med den andre kan funka som värsta bränslet till själva sexet som kommer senare. Mao, det sker i huvudet. Om man inte mår bra, känner slentrian eller på annat sätt olust så funkar det som en blöt filt. Den lilla eld som fanns slocknar direkt och alla vet hur lätt det är att tända blött virke.

Sedan är det en annan sak om man har låtit förhållandet förfalla så mycket att det inte finns något att rädda. Kanske motivationen är borta och man lever i ett ingenting. Att låna ut frun blir då som att skruva i en skruv med en hyvel.
  • glad i livet
    de Robespierre skrev 2012-06-20 17:36:41 följande:
    Det är inte alldeles säkert att allt bottnar i lusten till att ha sex med någon annan än mannen. Lust föds i huvudet. För att huvudet skall fungera så måste känslolivet även vara igång. Om det går på tomgång så märks det ofta på lusten.

Alla som tvekar på att hjärnan (sinnet) är viktig för lusten bör ta en funderare på vad ett förspel eller liknande sak kan göra med lusten. Att messa, maila mm om vad man vill göra med den andre kan funka som värsta bränslet till själva sexet som kommer senare. Mao, det sker i huvudet. Om man inte mår bra, känner slentrian eller på annat sätt olust så funkar det som en blöt filt. Den lilla eld som fanns slocknar direkt och alla vet hur lätt det är att tända blött virke.

Sedan är det en annan sak om man har låtit förhållandet förfalla så mycket att det inte finns något att rädda. Kanske motivationen är borta och man lever i ett ingenting. Att låna ut frun blir då som att skruva i en skruv med en hyvel.

Man behöver ju inte gå så långt som till sex med andra. Lite vanlig flirt kan faktiskt få lite extra glöd. Men som sagt det är ju bara idéer, vissa fungerar för somliga och andra inte.
  • PrimitivMan
    Anonym skrev 2012-06-16 19:09:27 följande:
    Kärlek via fysisk bekräftelse kan man ju få på annat sätt än sex. 

Ne du ts, lägg ner tankarna på sex med din fru och ha närhet på annat sätt istället. Vill hon inte ha sex så vill hon inte, du kan inte tvinga henna.  
    Och vill inte TS fru att han skall ha sex med andra istället, så kan hon inte förbjuda honom. Skilja sig möjligtvis.
    Is sex dirty? Only if it's done right
  • de Robespierre
    glad i livet skrev 2012-06-20 17:45:28 följande:
    Man behöver ju inte gå så långt som till sex med andra. Lite vanlig flirt kan faktiskt få lite extra glöd. Men som sagt det är ju bara idéer, vissa fungerar för somliga och andra inte.
    Flirta är oskyldigt. Snudd på ett naturligt behov. Vissa kulturer har gjort det till en konstform. Men det kan gå fel om det sker på fel sätt och under jobbiga förhållanden. T.ex där det inte funkar hemma eller där man har svårt att sätta gränser. Då kan flirten lätt gå över till ett sökande efter mer, det outtalade löftet om möjlig njutning och spänning.
  • Bedhead
    Daddysthlm skrev 2012-06-20 16:08:26 följande:
    Sedan tror jag det är en typisk idee tjejer kommer med.
    Swinga runt lite och se om det hjälper.

Hur skulle en kvinna svara om den "lustlösa" mannen sa:
    Jag kan ju knulla runt lite och se om jag går igång på dej sen????

Och varför tror du tjejer kommer med den idén? För att det funkar, åtminstone för mig.
    Dessutom har du fel, min erfarenhet är att idén lika gärna kan komma från mannen,

I vissa fall är säkert relationen på fallrepet när förslaget kommer. Men då lär det ju visa sig snabbare än kvickt. Och de relationerna hade tagit slut vilket som. I andra fall betyder ett öppet förhållande en nytändning och en räddning för en relation.     
    It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Tool

Jag tror inte på sex efter äktenskapet... Har hört att det är en myt..

• catdancing
    Daddysthlm skrev 2012-06-15 10:48:48 följande:

Hej

Jag har sedan snart 10 år ett förhållande med kvinna jag älskar mycket och idag är gift med. Vi har tre fina friska barn ihop är 38 å 40år och torde vara lyckliga.

Sedan tre-fyra år har min fru inte velat ha något sexuellt samliv med mig, eller rättare sagt inte har lust. Visst får man till det ibland, men det är lika ofta i kvartalet som medelsvenson har i veckan.

Vi har diskuterat detta utan resultat. Jag bönar och ber om att i alla fall få veta om det är på mig det hänger. Men hon säger att det inte finns lust och det inte har med mig att göra. 

Jag är frustrerad och vet inte vad jag skall ta mig till. För mig är sexlivet inte bara ”sex” utan en stor ömhets- och kärleks-bekräftelse.

Sexet som sådant kan jag ju lösa på annat håll ”inget alternativ för mig”.

Men det känns jobbigt eller nu snart inte hållbart är, att jag inte känner mig älskad längre.

Visst får man fina kommentarer och så men dem bryts ner i molekyler då man inte är önskvärd på hennes sänghalva.

Jag har flera gånger frågat vad man skall göra åt detta då hon själv säger att hon vill ha det bättre. Men jag kan ju inte med än prata med henne. Hon har inte heller sökt hjälp fast jag föreslagit detta. Men hon gör inte det.

Om hon nu talar sanning om att det inte är på mig felet ligger så kan jag ju inte göra mer är vara en duktig man med fina komplimanger, blommor och så.

Skall jag boka tid hos familjerådgivningen för hjälp att göra ett smidigt avslut på detta eller finne det hopp?

Jag har bestämt mig att inte leva i celibat vilket jag mer eller mindre idag gör.

Vad gör man?

/ledsen man..

Förstår dig, det är förfärligt frustrerande att bli avisad av sin partner och om man då älskar denna så är det extra svårt. Det känns som om de redan gjort mycket. Tjata, böna och be hjälper ju tyvärr inte. HON måste själv vilja också. Även om sexlivet gått i dvala för att ni varit tillsammans ett tag så vill hon så kan ni hitta tillbaka. Men hon måste ha viljan själv. Försök ge varandra tid till att göra saker tillsammans ensamma utan barnen. Åk på SPA typ eller någon annanstans där ingen TV och böcker finns. Sen  finns det ju Naturläkemedel som höjer även kvinnans sexlust. Men återigen så är det henne det kommer an på. Lycka till

• catdancing
    Daddysthlm skrev 2012-06-20 12:50:24 följande:
    Givetvis skall man inte göra nått bakom ryggen på varandra.
    Jag tyckte bara att det låter som ett vinn vinn situation.
    Det är absolut inte min grej att gå bakom ryggen på någon.

Men man reagerar ju bara mänskligt, på flirtar ute på marknaden, och tar det som en trevlig komplimang.
    Och går man torr hemma så undrar man ju hur länge man bara ler tillbaka och tackar för komplimangen.

Man förstår ju att det behövs en avdelning som heter "Otrohet" här.
    Säkert en stor del Ts där som startade här.
    Tråkigt.

Annars samma lunk hemma.
    Så är det, i många fall där otrohet är inblandad och förhållande spricker för att den andra har träffat någon annan är för att det inte är så bra på hemma plan, känner man sig bortglömd av sin älskling och blir ständigt besviken hemma så är det supelätt att ta till sig en positiv kommentar från annat håll. Det är mänsligt och inget annat. Är kärlekslivet bra på hemma plan och man känner sig åtrådd och älskad hemma så söker man ingenting annat man blir inte lika öppen för inviter då
  • catdancing
    Tool skrev 2012-06-21 01:07:35 följande:
    Man slutar inte älska och lusten för sex blir inte mindre bara för att man gifter sig eller har ett långvarigt förhållande, det gäller bara att vara tillräckligt nyfiken och uppfinningsrik så att man håller lågan brinnande. Släng lite ved på brasan så slocknar den inte
  • Anonym
    Tool skrev 2012-06-21 01:07:35 följande:

Inte jag heller. När jag och min kille har gift oss behöver jag inte ha sex med honom längre
Svar på tråden Fru utan lust