• asteri

Fler utlandsföräldrar? Snacktråd

Halloj.
    Jag letar fler utlandsföräldrar och blivande utlandsföräldrar för att snacka lite om ditten och datten.  Jag har själv bott i Grekland sedan 9 år tillbaka, har en son på snart tio månader och väntar en till son i oktober. Vore skoj att ha en diskussionstråd om allt möjligt. Vi hörsSolig

• Svar på tråden Fler utlandsföräldrar? Snacktråd
  • LiKaZo
    Takex skrev 2013-01-29 17:05:27 följande:
    Ja det är ju klart, hur kommer det sig att ni ska flytta igen? Pratar du franska? Ja verkligen, Sverige är alldeles för kallt och för mörkt för länge :P

Oj, folk är alltid artiga, låg kriminalitet, rent och fräscht, alla är ambitiösa och gör sitt bästa både i skolan och på jobbet, man behöver aldrig vänta på saker allt från frisör tider till vårdcentralen.. Listan kan göras lång :)
    Vi flyttade tillfälligt till Sverige för att min sambo kunde jobba två år här med sitt franska jobb, men det har varit bra timing då vi fått två bebeisar under tiden i Sverige och fått rätt till svensk mammaledighet. Den franska är bara tre månader.
    Ja, jag pratar ganska bra franska, så jag känner mig inte alltför begränsad av språket.

Hur länge får man föräldraledighet i Japan? Kan du japanska? Det måste vara svårt att lära sig, speciellt att skriva?
  • Takex

Så smidigt, vilken chans! Ibland fantiserar vi om att mannen skulle få samma chans bara så att han skulle kunna få den långa semestern och få komma hem vid 5 till oss, så är det ju inte riktigt nu. Då fick ni barn ganska tätt? Vi är lite sugna på en till tätt, svårt att veta hur man ska tänka bara inför beslutet.
    Men vad skönt, då kan du leva som du vill där borta, utan att bli begränsad till när ni båda kan göra saker.

Jag är hemmafru så jag är hemma så länge vi vill, det är skönt att få bestämma själv hur jag vill göra och inte stressas av en deadline liksom..
    Ja jag pratar japanska, visst måste man anstränga sig lite mer än om dom hade använt alfabetet istället men så svårt har det faktiskt inte varit, det har gjort det lättare faktiskt att lära sig, kan jag inte ordet så ser jag på tecknet vad det betyder så jag kan gissa mig fram.

• LiKaZo
    Takex skrev 2013-01-29 18:05:38 följande:
    Så smidigt, vilken chans! Ibland fantiserar vi om att mannen skulle få samma chans bara så att han skulle kunna få den långa semestern och få komma hem vid 5 till oss, så är det ju inte riktigt nu. Då fick ni barn ganska tätt? Vi är lite sugna på en till tätt, svårt att veta hur man ska tänka bara inför beslutet.
    Men vad skönt, då kan du leva som du vill där borta, utan att bli begränsad till när ni båda kan göra saker.

Jag är hemmafru så jag är hemma så länge vi vill, det är skönt att få bestämma själv hur jag vill göra och inte stressas av en deadline liksom..
    Ja jag pratar japanska, visst måste man anstränga sig lite mer än om dom hade använt alfabetet istället men så svårt har det faktiskt inte varit, det har gjort det lättare faktiskt att lära sig, kan jag inte ordet så ser jag på tecknet vad det betyder så jag kan gissa mig fram.
    Vi fick vårt första barn i Frankrike, sedan det andra när hon var 2 år och 4 mån och nu fick vi ett tredje när det anra var bara 14 månader. Det blir mindre svartsjuka när dom kommer tätt, och vi skyndade på lite för att jag hllre ville få barn i Sverige än i Frankrike. Fast det är ganska intensivt just nu känns det som.

Häftigt att kunna prata japanska! Är det vanligt med hemmafruar i Japan?
  • 3 barns mamma84

Hejsan!
    Vi bor nu i Danmark bott här i 3 år
    Nr 3 föddes i danmark.
    Är sambo med mannen i mitt liv han är halv dansk och svensk JAG är finsk och svensk.
    Vi har 3 barn    

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Kina79

Hej alla glada!
    Jag har ju helt glömt bort den här tråden.
    Roligt med nya som hittar hit också.

Här (i Kina) är sommaren på gång, det var varmt i början av veckan så då tänkte vi att poolen kanske hade funkat i helgen.
    Men på fredag var det betydligt kyligare och sen var det kallr, regningt och grått i helgen. Vilket iofs var skönt, för mellantjejen kräkte och hade diarrré hela fradag natt och lördag fm.
    Så vi hade en riktig innemyshelg!

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • 3 barns mamma84

Vi har våren hos oss i danmark med sol varmt myggor grönt gräs osv man njuter !!

Hoppas Ellen får det bättre Nalle 

• Kina79
    3 barns mamma84 skrev 2013-03-04 07:17:27 följande:
    Vi har våren hos oss i danmark med sol varmt myggor grönt gräs osv man njuter !!

Hoppas Ellen får det bättre Nalle 
    idag är det faktiskt som en fantastisk svensk sen-vårdag. Klar fin luft, blå himmel och lagom varmt.
    Om några veckor kommer vi att klaga på att det är för varmt här

Ja tack, Ellen mår bättre - alldeles för bra faktiskt för att vara hemma från skolan {#emotions_dlg.flower} 

Hur är det att bo i Danmark? Som Sverige? Vad skiljer?

Var i DK bor du?

• 3 barns mamma84

Hahahaha jora entingen gnällen man om det är kallt eller om det är varmt

Det som skillner sig är sjukvården det är gratis sjukvård.
    Men är billigare i tyskland.
    Allt är mkt bättre och sen får man hyra ut hus osv och ja det är mkt mer bättre
    barnen stortrivs oxå.
    v bor i sødraljylland 20 min från tyskland ca med bil.      

• Kina79

Är det någon kvar här? Här är det snart en veckas lov. Jag och barnen ska bara gå hemma o drälla. Förhoppningsvis blir det poolen nån dag. En dag ska vi till en stor park, ett helt gäng mammor o barn. Ska bli skoj. Hemresan över sommaren planeras för fullt. Ser ut som att vi är i Sverige 15/6 - 11/8. Har en hund också, som vi trixar med för att få med oss hem. Ja, det var lite härifrån oss i Kina.

• Taquiere

Hejsan,
    Jag är här :)
    Här i Frankrike har lovet precis tagit slut och skolan började i måndags. Dock är inte dottern i skolan denna vecka utan på sjukhuset... Hon har brutit och vridit om fingret och de har just "opererat" henne och jag väntar på att hon ska vakna.
    Annars så verkar våren ha hittat hit dagen till ära och det känns riktigt nice! Tror aldrig jag längtat så mkt efter våren innan.

Svar på tråden Fler utlandsföräldrar? Snacktråd