• asteri

Fler utlandsföräldrar? Snacktråd

Halloj.
    Jag letar fler utlandsföräldrar och blivande utlandsföräldrar för att snacka lite om ditten och datten.  Jag har själv bott i Grekland sedan 9 år tillbaka, har en son på snart tio månader och väntar en till son i oktober. Vore skoj att ha en diskussionstråd om allt möjligt. Vi hörsSolig

• Svar på tråden Fler utlandsföräldrar? Snacktråd
  • evaoregon
    Kina79 skrev 2012-10-09 14:14:17 följande:
    Vet inte om jag skrivit här tidigare, men tror inte det.
    Jag heter Kristina och bor med min man och våra tre döttrar i Shenzhen i Kina.
    Vi flyttade hit i oktober 2011 och har (IDAG faktiskt!) varit här i ett år!

De två äldsta tjejerna går i amerikans skola, som jag bara älskar De trivs jättebra.

Lillan är hemma med mig tills hon fyller 3.

Kul med Kina!
  • asteri
    Kina79 skrev 2012-10-09 14:14:17 följande:
    Vet inte om jag skrivit här tidigare, men tror inte det.
    Jag heter Kristina och bor med min man och våra tre döttrar i Shenzhen i Kina.
    Vi flyttade hit i oktober 2011 och har (IDAG faktiskt!) varit här i ett år!

De två äldsta tjejerna går i amerikans skola, som jag bara älskar De trivs jättebra.

Lillan är hemma med mig tills hon fyller 3.

Välkommen! Kul med en ny här i gruppen. Låter jättespännande med Kina.

Idag har jag BF+1 och väntar på min andra son, så nyfiken på vem han är! Jag skriver och berättar så fort det händer något. Hoppas det är bra med alla. Själv är jag lycklig att få ta härliga höstpromenader i svenska skogar med min grekiske man och vår son. Första gången mannen är här på hösten och jag tror han gillar det. 
    Hej så länge!   
  • asteri

Här är jag!
    Mamma för andra gången, allt gick superfint. Var bara inne på förlossningen i 55 minuter, så var Ikaros ute :).
    Har alldeles för mycket att göra, storebror är nu 14 månader och har precis börjat gå/springa. De väcker varandra på nätterna och jag är rätt utmattad. Åker tillbaka till Grekland om en vecka om inte SAS går i konkurs i morgon...  

• evaoregon
    asteri skrev 2012-11-11 22:07:30 följande:
    Här är jag!
    Mamma för andra gången, allt gick superfint. Var bara inne på förlossningen i 55 minuter, så var Ikaros ute :).
    Har alldeles för mycket att göra, storebror är nu 14 månader och har precis börjat gå/springa. De väcker varandra på nätterna och jag är rätt utmattad. Åker tillbaka till Grekland om en vecka om inte SAS går i konkurs i morgon...  
    GRATTIS!  {#emotions_dlg.flower}
  • Hallonetsorbet

Jag har en fråga till er utomlandsboende som har fött barn, utomlands.
    "Måste" man skriva in sig hos en BM eller doktor i Sverige.
    Jag ska föda utomlands, i ett icke eu-land, i sommar och kommer göra alla kontroller m.m. här borta.
    Men för att barnet sedan ska ha dubbelt medborgarskap, är det lättare att berätta att man är gravid och skriva in sig hos en BM i Sverige nu innan då?

Har inte riktigt någon koll på hur detta funkar så därför tänkte jag höra mer er som kan och har varit med om detta.

• tahira
    Hallonetsorbet skrev 2013-01-06 19:37:11 följande:
    Jag har en fråga till er utomlandsboende som har fött barn, utomlands.
    "Måste" man skriva in sig hos en BM eller doktor i Sverige.
    Jag ska föda utomlands, i ett icke eu-land, i sommar och kommer göra alla kontroller m.m. här borta.
    Men för att barnet sedan ska ha dubbelt medborgarskap, är det lättare att berätta att man är gravid och skriva in sig hos en BM i Sverige nu innan då?

Har inte riktigt någon koll på hur detta funkar så därför tänkte jag höra mer er som kan och har varit med om detta.

Hur länge har du bott utomlands? Vi är folkbokförda som utflyttade och KAN därmed inte skriva in oss hos sjukvården i Sverige. När barnet föds kommer det inte få ett svenskt personnummer, med däremot kan det få ett svenskt pass.

Om du är folkbokförd i Sverige vet jag inte hur det fungerar, men jag skulle inte tro att det är så stor skillnad. Barnet kan få svenskt pass om mamman är svensk medborgare, oavsett var barnet föds. 
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • Stinis Olsson

Hallonsorbet:
    Jag infogar ett svar jag fick på samma fråga från en anställd på svenska Migrationsverket;

Om du var svensk medborgare när dina barn föddes blir de också svenska medborgare, oavsett var i världen de föddes.

Däremot så måste du ansöka om samordningsnummer hos ambassaden i det land du bor. Och när du gör det så görs också en namnanmälan till folkbokföringen i Sverige. Så har det iaf fungerat för min del i Frankrike. Får man fråga vart ni är bosatta?

• LiKaZo

Hej,

Nu har jag inte skrivit här på länge!
    Vi fick vårt tredje barn i december och flyttar tillbaka till Frankrike om två veckor, så livet är ganska intensivt just nu.

Grattis till din son asteri!

Stinis, vad kul att du också bor i Frankrike. Får man fråga var?

• Dalkulla73

Just nu är det inte så kul att bo i Beijing med ganska små barn. Luften är rent ut sagt HEMSK! Det ligger som en tät smoggig dimma över stan och luftkvalitetsindex har för länge sen överstigit gränsen för 'hazardous'. Nu längtar vi till nästa fredag då vi åker till vietnamesisk paradisö och andas lite!

Svar på tråden Fler utlandsföräldrar? Snacktråd