• asteri

Fler utlandsföräldrar? Snacktråd

Halloj.
    Jag letar fler utlandsföräldrar och blivande utlandsföräldrar för att snacka lite om ditten och datten.  Jag har själv bott i Grekland sedan 9 år tillbaka, har en son på snart tio månader och väntar en till son i oktober. Vore skoj att ha en diskussionstråd om allt möjligt. Vi hörsSolig

• Svar på tråden Fler utlandsföräldrar? Snacktråd
  • asteri

Var tog alla vägen? Så trist om tråden dör ut :(.
    Har fullt upp här, förlossningen närmar sig, drygt 34 dagar kvar till BF och 31 tills min man kommer, hoppas så att han hinner hit!!!
    Det är skönt att vara i Sverige. Så skönt att slippa värmen när man är gravid, härliga höstdagar (om än lite tidigt) med frisk luft. Det värsta med att var här är att jag verkligen frossar i onödiga saker bara för att det går att köpa (och för att jag är gravid kanske:)).

Nu ska jag passa på att lägga mig i hyfsad tid, lilleman sover och mina föräldrar har åkt till min syster i England. Hoppas alla har haft en bra sommar!!!    

• evaoregon
    asteri skrev 2012-09-06 22:44:17 följande:
    Hoppas alla har haft en bra sommar!!!    
    Här i Portland är det fortfarande sommar!  Över 30 grader varmt och soligt!  Glad
  • Dalkulla73

Vi har precis kommit igång med skolor och allt! Barnen har börjat nya skolor - min äldsta på British och de små på tvåspråkig skola/fsk med engelska och kinesiska. Första veckan har gått super - hoppas det fortsätter lika bra. Nån inskolning har det dock inte varit tal om för 3-åringen, tio minuter första dagen och sedan bara lämna. Men det har gått det med! Börjar bli kyligt på kvällen här men ff varma dagar. Om tre veckor åker vi till Borneo, ska bli underbart!

• evaoregon
    Dalkulla73 skrev 2012-09-07 15:11:12 följande:
    Vi har precis kommit igång med skolor och allt! Barnen har börjat nya skolor - min äldsta på British och de små på tvåspråkig skola/fsk med engelska och kinesiska. Första veckan har gått super - hoppas det fortsätter lika bra. Nån inskolning har det dock inte varit tal om för 3-åringen, tio minuter första dagen och sedan bara lämna. Men det har gått det med! Börjar bli kyligt på kvällen här men ff varma dagar. Om tre veckor åker vi till Borneo, ska bli underbart!
    Borneo låter härligt!  Glad  Vi var nyligen på semester på Kauai (en av Hawaiiöarna), men nu är vi tillbaka i vardagen.  Barnen började skolan i onsdags och det var en stor omställning för sonen som började middle school.  Ifrån att ha haft en lärare och varit i en klass med 25 barn så har han nu ett helt eget schema, sju olika lärare varje dag och är i helt olika klasser med olika barn för sina lektioner.  En stor omställning för en elvaåring...
  • tahira

Här är vi också tillbaka till vardagen! Spike började i skolan igen förra onsdagen, tidigare än alla andra i London, och det går bra.

Här började han också "Middle School", men det innebär inte samma saki UK som i USA, han är inte ens sju fyllda. När de är 9 blir det som för din son, evaoregon - att de inte har en egen klass och lärare längre. Förstår att det måste vara en stor omställnig!

Vi hade ordentlig höst förra veckan, men i helgen skall det bli sommarvärme! Sista sensommaren blir det nog. 27C på söndag och sedan skall det dyka rakt ner till 19C på måndag. Så vi skall passa på att ligga på filtar i parkerna och lata oss hela helgen!

Borneo låter fantastiskt! Vi planerar lite smått en Kenya-resa, min pappa och massor av familj bor där och vi brukar åka dit varannat år, men nu verkar det som att jag äntligen lyckats bli gravid, så vi får se lite hur det blir  

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • evaoregon
    tahira skrev 2012-09-07 16:17:05 följande:
    Här är vi också tillbaka till vardagen! Spike började i skolan igen förra onsdagen, tidigare än alla andra i London, och det går bra.

Här började han också "Middle School", men det innebär inte samma saki UK som i USA, han är inte ens sju fyllda. När de är 9 blir det som för din son, evaoregon - att de inte har en egen klass och lärare längre. Förstår att det måste vara en stor omställnig!

Vi hade ordentlig höst förra veckan, men i helgen skall det bli sommarvärme! Sista sensommaren blir det nog. 27C på söndag och sedan skall det dyka rakt ner till 19C på måndag. Så vi skall passa på att ligga på filtar i parkerna och lata oss hela helgen!

Borneo låter fantastiskt! Vi planerar lite smått en Kenya-resa, min pappa och massor av familj bor där och vi brukar åka dit varannat år, men nu verkar det som att jag äntligen lyckats bli gravid, så vi får se lite hur det blir  
    Här är det 32 grader varmt, men nästa vecka ska det bli svalare.  

Just det här med att det är andra barn i matteklassen än i t ex historia verkar struligt, men det vänjer han sig nog vid.  På hans förra skola fanns det tre klasser per årskurs och varje år fick barnen en ny lärare och alla barnen flyttades runt så att det inte var samma klasskompisar varje år.  På så sätt är han ju van vid att träffa nya barn hela tiden.  På nya skolan går barn ifrån tre olika skolor och det finns ungefär 600 barn på skolan med cirka 200 barn i varje årskurs.  För att göra det ännu lite struligare så har han t ex teckning med barn ifrån både årskurs 6 och 7.
  • Kina79

Vet inte om jag skrivit här tidigare, men tror inte det.
    Jag heter Kristina och bor med min man och våra tre döttrar i Shenzhen i Kina.
    Vi flyttade hit i oktober 2011 och har (IDAG faktiskt!) varit här i ett år!

De två äldsta tjejerna går i amerikans skola, som jag bara älskar De trivs jättebra.

Lillan är hemma med mig tills hon fyller 3.

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
Svar på tråden Fler utlandsföräldrar? Snacktråd