LiKaZo skrev 2012-08-04 20:10:40 följande:
Nu kommer jag inte ihåg hur gamla dina barn var, men hur har du gjort med att lära dom skriva och läsa på svenska?
När det finns så många hemmafruar, har ni mycket socialt tilsammans då?
Dalkulla73 skrev 2012-08-05 06:10:11 följande:
Kinesiska är inte lätt det heller! Har läst ett år och kan kommunicera hjälpligt men väldigt basic. Grammatiken är busenkel men uttalet - phew!!
Likazo: Har små barn, den äldsta är snart ett år och den andra ligger i magen och kommer om 2 månader :). Jag tänker jobba stenhårt med svenskan. Pratar bara svenska med lilleman utom om det är mycket folk med. Hör på svenska barnvisor och tittar i svenska böcker. Jag tänker läsa svenska med honom hemma, ska höra med skolan sen om vi kan få köpa de böcker som används i Sverige genom min gamla skola. Har också hört att det finns svenskalektioner på grannön på helgerna som är enligt svensk läroplan där barnen får skriva prov som skickas till Sverige och betygsätts, så funderar på om det blir helgpendling dit, tar bara en timme och familjen har lägenhet där. Men... det är långt till dess.
Det roliga är att många här frågar mig om han förstår grekiska, och hur han ska kunna lära sig när jag bara pratar svenska med honom :).
Tyvärr har jag inget socialt med hemmafruarna här, har förgäves försökt starta en mammagrupp, det var en tjej som svarade (tror hon tyckte synd om mig) och sa att jag är välkommen hem till henne på kaffe om jag känner mig ensam... Hemmafru här innebär så mycket annat än barn, det ska städas, tvättas, strykas och lagas mat, ibland till släkten också. Tror inte det är någon som har tid. Så finns det inte någonstans att vara heller vintertid.
Dalkulla: Var kommer du ifrån? Jag är från Leksand :). Shit vad tufft att lära sig kinesiska, jag som tycker grekiska är svårt...
I morgon åker vi till Sverige :). Tiden har äntligen kommit. Håller på att packa för fullt och försöker minnas vad man behöver inför förlossning, till en nyfödd osv. Trots att det bara är ett år sedan så tror jag att jag har glömt hur det var? Håll nu tummarna för mig, att vädret är ok så att flyget går härifrån som det ska. Tror vi har jordens kortaste landningsbana, och blåser det från fel håll och för hårt får de inte landa...
Sen är det sill och potatis som gäller :D