• asteri

Fler utlandsföräldrar? Snacktråd

Halloj.
    Jag letar fler utlandsföräldrar och blivande utlandsföräldrar för att snacka lite om ditten och datten.  Jag har själv bott i Grekland sedan 9 år tillbaka, har en son på snart tio månader och väntar en till son i oktober. Vore skoj att ha en diskussionstråd om allt möjligt. Vi hörsSolig

• Svar på tråden Fler utlandsföräldrar? Snacktråd
  • Apotheosis

Wow vad aktiva vi är i den här tråden! :)

Dalkulla: Usch, vad jobbigt! Skönt att få komma iväg lite! :)
    Hur är klimatet annars i Beijing jämfört med Sverige? Varmare, kallare, mer mindre regn eller ungefär samma?

Hallonetsorbet: Om du inte pendlar till Sverige regelbundet blir det väl ganska jobbigt att träffa en BM i Sverige? Jag skulle skippa det! Medborgarskapet får du ändå (men passen är mycket dyrare om man köper dem utomlands).

asteri: Wohoo! Grattis! och vilket fint namn ni valt! :) passar bra på någon som verkligen störtade ut. ;)

• evaoregon
    Dalkulla73 skrev 2013-01-29 07:34:04 följande:
    Just nu är det inte så kul att bo i Beijing med ganska små barn. Luften är rent ut sagt HEMSK! Det ligger som en tät smoggig dimma över stan och luftkvalitetsindex har för länge sen överstigit gränsen för 'hazardous'. Nu längtar vi till nästa fredag då vi åker till vietnamesisk paradisö och andas lite!
    Det låtr inte alls kul med luften.  Rynkar på näsan  Jag har hört av vänner och släktingar som varit där via jobb eller på semester att luften verkligen är hemsk.
  • LiKaZo
    Dalkulla73 skrev 2013-01-29 07:34:04 följande:
    Just nu är det inte så kul att bo i Beijing med ganska små barn. Luften är rent ut sagt HEMSK! Det ligger som en tät smoggig dimma över stan och luftkvalitetsindex har för länge sen överstigit gränsen för 'hazardous'. Nu längtar vi till nästa fredag då vi åker till vietnamesisk paradisö och andas lite!
    Usch, det låter inget kul! Är ni där permanent eller tillfälligt? Fast paradisö låter ju inte fel..
  • Takex

Jag vet inte om jag skrivit här förut men jag bor i Tokyo och har en son som blev 4 månader igår :) roligt med andra utlandsföräldrar!

• LiKaZo
    Takex skrev 2013-01-29 16:22:44 följande:
    Jag vet inte om jag skrivit här förut men jag bor i Tokyo och har en son som blev 4 månader igår :) roligt med andra utlandsföräldrar!
    Spännande med Tokyo! Har du bott där länge? Är du där permanent?
  • Takex

Jag har bott här i 5,5 år och bor här permanent, är gift med en Japan :)

Vart bor du? :)

• LiKaZo
    Takex skrev 2013-01-29 16:27:40 följande:
    Jag har bott här i 5,5 år och bor här permanent, är gift med en Japan :)

Vart bor du? :)
    Vad kul! Hur trivs du? Vad är det för för/nackdelar jämfört med Sverige?

Jag bor i Sverige just nu, men flyttar till Frankrike om två veckor. Min man är fransk och jag har bott där innan, och också i Schweiz.
  • Takex

Jag stortrivs! Enda nackdelen är väl att min familj är så långt bort annars väljer jag Japan över Sverige alla gånger.

Åh Frankrike! Dom har världens godaste smör! En barndomsvän till mannen bor där just nu, han är kock, och han hade med sig smör till oss och jag riktigt deppar över att det snart är slut :(
    Hur känns det inför flytten? :)

• LiKaZo
    Takex skrev 2013-01-29 16:36:47 följande:
    Jag stortrivs! Enda nackdelen är väl att min familj är så långt bort annars väljer jag Japan över Sverige alla gånger.

Åh Frankrike! Dom har världens godaste smör! En barndomsvän till mannen bor där just nu, han är kock, och han hade med sig smör till oss och jag riktigt deppar över att det snart är slut :(
    Hur känns det inför flytten? :)
    Det knns bra med flytten, fast samtidigt sorgligt att lämna. Vi har bott här två år nu så det har varit precis lagom tid att bygga upp ett kontaktnät och käna att man hittat nya vänner. Då är det lite tråkgit att lämna allt och börja om igen. Men maten är så mycket bätre i Frankrike, och vädret! Det känns som mn har ett roligare liv där när man inte har den långa mörka vintern som finns i Sverige.

Vad är det du gillar med Japan?

• Takex

Ja det är ju klart, hur kommer det sig att ni ska flytta igen? Pratar du franska? Ja verkligen, Sverige är alldeles för kallt och för mörkt för länge :P

Oj, folk är alltid artiga, låg kriminalitet, rent och fräscht, alla är ambitiösa och gör sitt bästa både i skolan och på jobbet, man behöver aldrig vänta på saker allt från frisör tider till vårdcentralen.. Listan kan göras lång :)

Svar på tråden Fler utlandsföräldrar? Snacktråd