• asteri

Fler utlandsföräldrar? Snacktråd

Halloj.
    Jag letar fler utlandsföräldrar och blivande utlandsföräldrar för att snacka lite om ditten och datten.  Jag har själv bott i Grekland sedan 9 år tillbaka, har en son på snart tio månader och väntar en till son i oktober. Vore skoj att ha en diskussionstråd om allt möjligt. Vi hörsSolig

• Svar på tråden Fler utlandsföräldrar? Snacktråd
  • asteri

Orlando: Välkommen! Vad många barn du har :). Jag som tycker det kommer bli kämpigt med två!

Airhostess: Ha ha, när jag blir större, det lät så kul nu när jag är så gravid och stor och dessutom har passerat 30. Nej, flygvärdinnejobbet får nog stanna som en plan B... Vi har inte någon internationell flygplats här, bara ett Olympicplan om dagen från Aten, så det är nog inte så mycket att satsa på tyvärr.

Jag är inte så aktiv eftersom min lillasyster och hennes man är här på besök. Han har aldrig varit här, så vi har mycket sightseeing att göra. Fast mest bad blir det, vi hade 37grader igår och det är på tok för varmt för min gravida kropp.

Hur som helst, skriv skriv skriv, jag kommer strax tillbaka!       

• beautiful03

Hej!
    Jag bor i Los Angeles med min amerikanska man och våra 3 barn, väntar tvillingar med BF i september. Åkte till Australien när jag var 18 år och jobbade i ett år och 3 månader, det var där jag träffade min man. Han är 50% amerikan och 50% australiensare. När jag var 19 så flyttade vi till en lägenhet i New York och bodde där i ett år innan vi bosatte oss i en villa i Los Angeles. Bor fortfaranade kvar i samma underbara hus med 3 barn och en katt. Jag jobbar inte längre, är hemma med barnen och har varit det i 10 år. 
    Är hemma i Sverige ett par veckor varje sommar och i Australien (Brisbane) ett par veckor under vintern. Saknar Sverige, men inte så mycket så att jag vill flytta hem hit igen.   

Har läst i tråden lite att ni är två stycken som bor i Grekland, jag som älskar Grekland! Det är ju så fint och härligt där, det är ett utav mina favorit länder då jag alltid åkte på semester dit som barn.
    Är ni hemma ni också eller jobbar ni? Det kanske ni redan har skrivit här på tråden men jag har inte hunnit läsa allt ännu.

Härlig tråd iallafall! Glad 

• Airhostess

Hahaha men Asteri mou jag skrev när DINA BARN BLIVIT större! Knäppis :-P  

Måste va sjukt jobbigt att vara höggravid i den här värmen :-/

Min granne är det också hon säger att hon vill hoppa från balkongen 

Anyways, har du ett plan om dan till Athen så räcker det för att pendla till Danmark som jag gör tex. Man kan jobba när man vill alltså minimum 10 dagar per månad så du åker en gång upp och en gång ner så är du ledig resten.

Många i min kurs när jag började var över 40 år gamla så du ska inte tro att det är några kids som jobbar. Och många bor i Spanien, Frankrike och tom USA.

Beautiful03 jag jobbar och min man e hemmafru! Dåligt med jobb i Grekland men lika vackert som alltid! Jag hoppas verkligen vi har råd att bo kvar här för jag saknar heller inte Sverige så pass mycket att jag vill tillbaka.

Måste vara skönt att bi i LA också? Hur gamla är dina barn och går dem på förskola? Hur är den amerikanska förskolan? Dyrt? Pedagogik jämfört med den svenska?

Får du egentid eller är du en super husmusig hemmafru?

• beautiful03
    Airhostess skrev 2012-07-19 19:13:50 följande:

Hahaha men Asteri mou jag skrev när DINA BARN BLIVIT större! Knäppis :-P  

Måste va sjukt jobbigt att vara höggravid i den här värmen :-/

Min granne är det också hon säger att hon vill hoppa från balkongen 

Anyways, har du ett plan om dan till Athen så räcker det för att pendla till Danmark som jag gör tex. Man kan jobba när man vill alltså minimum 10 dagar per månad så du åker en gång upp och en gång ner så är du ledig resten.

Många i min kurs när jag började var över 40 år gamla så du ska inte tro att det är några kids som jobbar. Och många bor i Spanien, Frankrike och tom USA.

Beautiful03 jag jobbar och min man e hemmafru! Dåligt med jobb i Grekland men lika vackert som alltid! Jag hoppas verkligen vi har råd att bo kvar här för jag saknar heller inte Sverige så pass mycket att jag vill tillbaka.

Måste vara skönt att bi i LA också? Hur gamla är dina barn och går dem på förskola? Hur är den amerikanska förskolan? Dyrt? Pedagogik jämfört med den svenska?

Får du egentid eller är du en super husmusig hemmafru?

Jaha okej. 
    Ja det är jättehärligt att bo här! Mina barn är 16, 10 & 2 år gamla. 2 åringen börjar på Preschool (dagis/förskola) i höst, 10 åringen (11 i augusti) ska börja på Middle school - 6th grade och 16 åringen går på High school, hon ska börja näst sista året där - Junior year. Hon går dock inte i skolan varje dag utan är "homeschooled" måndagar och tisdagar pga kronisk sjukdom. 

De senaste två åren har jag inte haft så mycket egentid då min yngsta varit hemma med mig medans de andra två gått i skola. Äldsta dottern är också hemma, 2 utav 5 skoldagar. I höst kommer alla tjejerna att gå på skola under dagtid och då kommer jag att få mycket egentid hemma. Mannen jobbar måndag - fredag. Äldsta dottern kommer att vara hemma endast 1 utav 5 skoldagar denna terminen så får vi se hur det går. Så från och med september kommer jag att ha en del egentid under vardagarna. 
  • Airhostess
    beautiful03 skrev 2012-07-19 22:01:48 följande:
    Jaha okej. 
    Ja det är jättehärligt att bo här! Mina barn är 16, 10 & 2 år gamla. 2 åringen börjar på Preschool (dagis/förskola) i höst, 10 åringen (11 i augusti) ska börja på Middle school - 6th grade och 16 åringen går på High school, hon ska börja näst sista året där - Junior year. Hon går dock inte i skolan varje dag utan är "homeschooled" måndagar och tisdagar pga kronisk sjukdom. 

De senaste två åren har jag inte haft så mycket egentid då min yngsta varit hemma med mig medans de andra två gått i skola. Äldsta dottern är också hemma, 2 utav 5 skoldagar. I höst kommer alla tjejerna att gå på skola under dagtid och då kommer jag att få mycket egentid hemma. Mannen jobbar måndag - fredag. Äldsta dottern kommer att vara hemma endast 1 utav 5 skoldagar denna terminen så får vi se hur det går. Så från och med september kommer jag att ha en del egentid under vardagarna. 
    Då har du varit hemma länge med barnen, måste kännas konstigt nu när du får loss en massa tid? Vad ska du hitta på?
  • evaoregon
    Airhostess skrev 2012-07-19 23:53:12 följande:
    Då har du varit hemma länge med barnen, måste kännas konstigt nu när du får loss en massa tid? Vad ska du hitta på?
    Eftersom hon väntar tvillingar så lär hon inte behöva fundera över vad hon ska göra på dagarna!  Flört
  • evaoregon
    beautiful03 skrev 2012-07-19 22:01:48 följande:
    Jaha okej. 
    Jag bor i Portland, Oregon, med min amerikanske man och våra två barn, en dotter på 8 år som börjar i 3e klass till hösten och en son som fyller 11 år i augusti som börjar i 6e klass (middle school) till hösten.  Jag ser att vi har ett barn i samma ålder.  Jag har bott i USA i 17 år och har dubbla medborgarskap.  Jag är hemmamamma och hjälper till en del i barnens skola.  
  • evaoregon

Jag har förresten besökt både Grekland och Australien och gillar båda länderna.  Min son har en bästis vars farbror bor i Brisbane.  

• Airhostess
    evaoregon skrev 2012-07-20 01:57:04 följande:
    Eftersom hon väntar tvillingar så lär hon inte behöva fundera över vad hon ska göra på dagarna!  Flört

Men jag skrev detta till beautiful03, inte till ts
  • tahira

Hej! Kul att läsa hur det är runt om i världen!

Jag bor i London med min svenske man och vår 6-årige son. Men vi börjar fundera lite smått på en liten till  

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
Svar på tråden Fler utlandsföräldrar? Snacktråd