• skruljo

Surrogatmamma dog

Alltså, detta gör mig så upprörd! Att västerländska par åker till Indien och köper en kvinna som ska bära fram ett barn. Nyligen dog en indisk surrogatmamma och två indiska barn blev moderlösa. Det västerländska paret fick dock "sin" bebis. Modern slavhandel tycker jag att det är. Vad tycker du?

The Guardian har skrivit om händelsen:

www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/jun/05/india-surrogates-impoverished-die

• Svar på tråden Surrogatmamma dog
  • TantForm
    skruljo skrev 2012-06-25 20:39:07 följande:
    De par som köper surrogatpaketet har ofta gjort flera ivf-behandlingar och vet mycket väl vad som gäller i Sverige och varför. Ändå väljer de att utsätta surrogatmodern för högre risker än vad de utsatt sig själva för. Det är rätt ruttet, tycker jag. Hjälper liksom inte att man tillhör gruppen ofrivillig barnlösa, som det är synd om.
    De allra flesta väljer inte alternativet med surrogat för att dom tycker att det är för riskfyllt för dom själva, utan för att dom av olik skäl inte kan bli gravida på egen hand. De kvinnor som är födda utan livmoder, skulle säkerligen gladerligen genom gå omfattande behandlingar om dom bara kunde. De kvinnor som som drabbats av upprepade missfall halvvägs in i graviditeten, skulle säkerligen också hellre gå hela graviditeten själva än att låta någon annan göra det. Ytterst få (om ens någon) väljer surrogat som första eller ens andra alternativ, så att påstå att dom gör det för att dom hellre vill utsätta någon annan för riskerna än att själv ta dom, tycker jag är rätt ruttet tycker jag.
  • skruljo

Nu väljer du att missförstå mig. Klart jag fattar att de flesta kvinnor hellre vill bära barnet själva. Däremot verkar många välja att utsätta surrogatmodern för högre risker än vad de själva blivit utsatta för när de genomgått diverse ivf-behandlingar. De vet att man bara sätter in 1-2 embryon i Sverige, men surrogatkvinnan får ta emot 4-5 embryon. De tilltänkta föräldrarna skulle kunna tala om för kliniken att vi vill bara att ni sätter in ett embryo. Framförallt de som använder sig av unga äggdonatorer med hög kvalitet på äggen och därmed stor sannolikhet att embryot fäster och utvecklas till ett barn, skulle kunna göra det om de brydde sig om surrogatmodern välmående. För övrigt är behandling av kvinnor med Mayer Rokitansky-syndromet på gång. Sahlgrenska står i startgroparna för livmodertransplantation. Förhoppningsvis kan det minska behovet av surrogatmödrar i framtiden.

• TantForm

Nej,självklar har jag inte valt att missförstå dig. Den argumentationstekniken ligger inte för mig. Jag läste helt enkelt det du skrev och det fanns ingenting som tydde på att det var antalet embryon som du syftade på.

Och jag håller helt med dig om antalet embryon. Det är fullkomligt vansinne att sätta in så många som 4-5. Och det är här en svensk myndighet skulle kunna göra mycket nytta. Tänk dig att du måste godkännas för surrogat i Sverige. Då skulle vi kunna anamma vår princip med max 2 embryon även vid surrogat utomlands.Man skulle även kunna registrera barnen redan innan förlossningen så att föräldrarna inte kan smita undan sitt ansvar om barnet är svårt funktionshindrat, samt att formaliteter skulle gå snabbare och enklare att få fixat.

• skruljo

Ok, du tycker att surrogat i Indien är ett bra alternativ om det sker under kontrollerade former, vilket det inte gör idag. Jag är mer tveksam till detta att man bara för att man längtar efter barn (eller handlar det egentligen om en längtan efter att reproducera sig?) ska ha rätt att utnyttja andras kroppar, särskilt när det handlar om människor som befinner sig i en utsatt situation.

• TantForm

Och jag tycker att det är ett mindre utnyttjande av människor än vad dessa kvinnors alternativ ofta är. Men jag tycker som sagt att de regler och riktlinjer som finns idag inte är tillräckliga och skulle även vilja se svenska riktlinjer.

• lennartsdotter
    Dr Mupp skrev 2012-06-24 18:32:38 följande:
    Kan alla so är för surgotautnyttjandet i indinen ge en enda vettig anledning till varför det ska vara ok att utnyttja fattiga kvinnor på det sättet.
    Kvinnor har rätt att bestämma över sina egna kroppar. Det är det vettigaste jävla argumentet jag har och jag försvarar aborträten med samma argument!!!
  • lennartsdotter
    skruljo skrev 2012-06-25 13:55:02 följande:
    Har du varit gravid och fött barn själv? Det är, för väldigt många kvinnor, en stor uppoffring att bära, föda barn åt någon annan och sedan lämna ifrån sig barnet. Jag hade själv en naiv föreställning om att jag skulle kunna ställa upp som surrogat. Det var innan jag själv fött barn. Idag vet jag att jag aldrig skulle kunna lämna ifrån mig ett barn. Man blir otroligt påverkad av att bära ett barn i nio månader. I Finland stoppade man surrogatverksamheten eftersom det visade sig att många surrogatmödrar drabbades av förlossningsdepression.
    Jag har barn och skulle absolut ställa upp som surrogat till iaf nära vänner och till min syster (jag har erbjudit mig som surrogat till en nära vän). Utan någon som helst tvekan. Det finns dessutom åtskilliga exempel på västerländska kvinnor, med egen inkomst, som ställer upp som surrogater av helt altruistiska skäl.

Att du inte kan tänka dig att göra det innebär inte att andra inte kan tänka sig att göra det. Alla är inte som du. 
  • Tonårsmamman1
    lennartsdotter skrev 2012-06-27 00:39:04 följande:
    Jag har barn och skulle absolut ställa upp som surrogat till iaf nära vänner och till min syster (jag har erbjudit mig som surrogat till en nära vän). Utan någon som helst tvekan. Det finns dessutom åtskilliga exempel på västerländska kvinnor, med egen inkomst, som ställer upp som surrogater av helt altruistiska skäl.

Att du inte kan tänka dig att göra det innebär inte att andra inte kan tänka sig att göra det. Alla är inte som du. 
    Du kan ju inte jämföra dessa exempel med fattiga kvinnor i t ex Indien. De bestämmer inte över sin egen kropp, de gör det för pengarnas skull. Om kvinnor i Indien inte skulle få betalt tror du att de skulle hjälpa kvinnor i Europa då?
  • Dr Mupp
    lennartsdotter skrev 2012-06-27 00:32:41 följande:
    Kvinnor har rätt att bestämma över sina egna kroppar. Det är det vettigaste jävla argumentet jag har och jag försvarar aborträten med samma argument!!!
    de bestämmer inte över sina kroppar.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • skruljo
    lennartsdotter skrev 2012-06-27 00:39:04 följande:

Nej, alla är inte som jag och jag är inte heller emot alla former av surrogatmödraskap. Däremot tycker jag inte att det är ok att vända sig till Indien om man tänker skaffa barn på detta sätt.
Svar på tråden Surrogatmamma dog