• skruljo

Surrogatmamma dog

Alltså, detta gör mig så upprörd! Att västerländska par åker till Indien och köper en kvinna som ska bära fram ett barn. Nyligen dog en indisk surrogatmamma och två indiska barn blev moderlösa. Det västerländska paret fick dock "sin" bebis. Modern slavhandel tycker jag att det är. Vad tycker du?

The Guardian har skrivit om händelsen:

www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/jun/05/india-surrogates-impoverished-die

• Svar på tråden Surrogatmamma dog
  • FrejaP
    skruljo skrev 2012-07-06 08:36:16 följande:
    För mig handlar det om värderingar, människosyn. Jag tycker inte att fattiga människor ska behöva få sina kroppar invaderade, ja till och med uppskurna, bara för att de har det ekonomiskt sämre ställt än oss i väst.

Att jag började tänka på frågan hängde samman med att jag kom i  kontakt med en kvinna som uttryckte att hon inte ville adoptera, eftersom man då inte visste vad man fick. Hon hade ingen livmoder och inga egna fungerande ägg men hennes man hade spermier. De ville hellre skaffa sig ett barn med hjälp av indisk äggdonator och surrogatmamma än adoptera ett barn. Hon menade på att man har kontroll på att fostret inte får i sig något olämpligt om man använder sig av surrogatmamma i Indien (på kliniken kollar man vad de äter och dricker) och att chansen därmed  är större att barnet är friskt om man adopterar ett barn. Hon vill ha ett "perfekt" barn trots att hon själv var född missbildad och en annan människa skulle behöva riskera sin hälsa för att hon och hennes man skulle uppfylla den drömmen. För mig som själv är adopterad kändes detta resonemang så beräknande och cyniskt.  Så ja, i viss mån är jag väl känslomässigt engagerad i frågan.

Kvinnan får inte adoptera i och med att hon inte har någon livmoder... Är väldigt svårt att få adoptera. Känns som många i denna tråd har läst på ganska dåligt...
  • skruljo

Var har du fått det ifrån, att man inte skulle få adoptera om man råkar vara född utan livmoder? Finns många exempel på kvinnor med den missbildningen som fått adoptera. Svårare kan det däremot vara om man exempelvis haft cancer.

• FrejaP

I Sverige är det idag nästan omöjligt att få adoptera. Så lätt att yttra sig om hur hemska andra människor är när man själv inte är i samma situation.

• vampyria2

FrejaP det verkar vara du som inte har någon riktig koll, jag har två adoptiv bröder, har två vänner som har adopterat så jag har en hel del koll och jag håller inte med dig.
    Visst finns det "krav" men de är inte så hårda som du verkar vilja få det till.
    Har du själv fått avslag eller vad grundat du dina påståenden i?

Och jo man får adoptera i Sverige även om man är född utan livmoder, det vet jag helt säkert!

• Mrs Onedin

vampyria2 skrev 2012-07-05 00:27:13 följande:
    Men sex, vad pratar ni om?? Ni kan väl ändå inte tro att nån har sex för att bli surugatmamma?
    Ärligt jag tror att många även i Sverige skulle kunna tänka sig var surugatmamma om de fick bra betalt för det.
    Förstår ni att ni tar bort människors fria vilja att kunna välja ett bättre liv om ni skulle ta bort den här möjligheten?
    De allra flesta surugatmammor bli dessutom väl omhändertagna medans de är gravida, bra mat och sjukvård.
    Ni vet inte heller om inte många av dem kan känna att de gör något väldigt bra för nån annan, ni bara förutsätter att de är tvingade till det.

Fast det är ju som att säga, att det är OK för en rik västerlänning att ta emot en njure från en fattig person i ett U-land. Han eller hon gör ju detta för att hjälpa och samtidigt få ett bättre liv själv...

Nä, alltså. Det finns saker som inte får vara till salu. Det är inte mänskligt, inte värdigt och inte etiskt. Och dit räknar jag just människor och deras kroppar, vare sig de säljer sex, sina organ, sina barn (förekommer), eller hyr ut sin livmoder... 
    What might have been...
  • SamireSimone

vi måste våga tala om detta. Det kommer att hända igen.  Vi har under senare tid kunnat bota sjukdomar,
    vaccinera bort smittkoppor från planeten, förr dog kvinnor i barnsäng precis som denna kvinna
    Allt är pengar,   västerländsa företag och sjukvård tjänar på att västerländska
    l kvinnor hyr en annan kvinnas kropp
    Denna kvinnas kropp orkade inte,och det kommer hända igen.Teknik och forskning har gjort det möjligt att
    inplantera ägg, klona möss, donera ägg,få en annans befruktade ägg.
    Men vi vet ännu inte riskerna.Det har blivit en verksamhet som utnyttjar fattiga kvinnor i Indien, de lever i ett höghus och föder barn åt par från västerländska länder
    Först finns det etik. är det rätt? Sedan finns det medicinska risker, fattigdom, och surrogatmödrar som genom att föda sitt egna biologiska barn ångrar sig och vill behålla sitt barn,sedan en risk vems är barnet? Kvinnans i paret som donerat ägg för att hennes livmoder inte orkar bära fram det, den indiska kvinnans , eller mannen som donerat sperma
    Men de indiska kvinnornas hälsa som livmoder med problem,cancer, blodtryck, socker,njurar,utomkveds,
    deras hälsa då att orka bära fram barn efter barn årligen åt västerländska par?Amma barnet ge bort det .vänta 2 månader ,sedan få ett nytt ägg inplanterat...leva i höghuset föda, sedan en tredje gång på beställning
    Dessa kvinnor lever i höghuset kommer inte ut på flera månader, för tidiga födslar utsläpade livmödrar,blödningar ,missfall, deras blodvärden,kejsarsnitt, 
    I Sverige är inte detta tillåtet men nu finns verksamheten öppet,och flera kommer utnyttja den

• TantForm

Men hur ser ni på all den tillverkning av kläderna ni bär, leksakerna ni köper till era barn, skorna ni tränar i, som sker på bekostnad av fattiga människors hälsa? ALLA i den här träden utnyttjar fattiga människor. Vissa mer andra mindre, men det konsumtionsamhälle vi lever i , förutsätter tillgång till en massa fattiga människor som för väldigt låga löner kan tillverka varorna vi köper. De flesta verkar överhuvudtaget inte reflektera över detta, utan fokuserar på och fördömmer surrogat, eftersom dom själva inte är delaktiga i den formen av utnyttjande.

• Mrs Onedin
    TantForm skrev 2012-11-11 10:44:12 följande:
    Men hur ser ni på all den tillverkning av kläderna ni bär, leksakerna ni köper till era barn, skorna ni tränar i, som sker på bekostnad av fattiga människors hälsa? ALLA i den här träden utnyttjar fattiga människor. Vissa mer andra mindre, men det konsumtionsamhälle vi lever i , förutsätter tillgång till en massa fattiga människor som för väldigt låga löner kan tillverka varorna vi köper. De flesta verkar överhuvudtaget inte reflektera över detta, utan fokuserar på och fördömmer surrogat, eftersom dom själva inte är delaktiga i den formen av utnyttjande.
    Det är trots allt en väldigt stor skillnad mellan att utnyttja andra människors ARBETE - after all så säljer de flesta av oss vår arbetskraft, om än under varierande omständigheter - och att utnyttja deras kroppar så direkt som man gör vid sex, organdonation eller surrogat.
    What might have been...
  • Dr Mupp
    TantForm skrev 2012-11-11 10:44:12 följande:
    Det är det sämsta argumentet. "Eftersom de redan har så dåligt så är det fritt fram att utnyttja dem lite mer". 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • elyse

Ett av problemen är väl att svensk lagstiftning ligger så långt efter vad befolkningen faktiskt befinner sig/önskar. Jag skulle t.ex. inte få bära ett barn till min svägerska, hur gärna jag än skulle vilja. Så länge man inte är villig att erbjuda alternativ så tycker jag att svenska staten delvis är skyldig i den här härvan.  

Svar på tråden Surrogatmamma dog