• skruljo

Surrogatmamma dog

Alltså, detta gör mig så upprörd! Att västerländska par åker till Indien och köper en kvinna som ska bära fram ett barn. Nyligen dog en indisk surrogatmamma och två indiska barn blev moderlösa. Det västerländska paret fick dock "sin" bebis. Modern slavhandel tycker jag att det är. Vad tycker du?

The Guardian har skrivit om händelsen:

www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/jun/05/india-surrogates-impoverished-die

• Svar på tråden Surrogatmamma dog
  • TantForm
    skruljo skrev 2012-06-21 20:21:44 följande:
    Dessutom är det väldigt många som skulle få adoptera som gör surrogat istället.
    Där har du fel. Det blir färre och färre barn som får adopteras internationellt. Och fler och fler par som vill adoptera. Resultatet blir väntetider på 4-6 år.

De flesta svenska par som använder sig av surrogatmamma har inga möjligheter att adoptera; homosexuella män, par där ena parten är över 42 år och par med sjukdomar i bagaget. Ibland är det cancer som gjort att livmodern opererats bort, men även diabetes och andra kroniska sjukdomar är ett hinder många länder.

Och självklart finns det par som inte vill adoptera. Precis som det finns dom som inte anser att provrörsbefrukting är ett alternativ och hellre är barnlösa än genomgår en behandling.

Läs på lite om adoption innan du uttalar dig så tvärsäkert.
  • skruljo

Har du statistik på vilka det är som använder surrogatmammor?  Surrogatförespråkare vill gärna förmedla bilden "att det är det enda sättet för dem att få barn", men är den verkligen sann? För övrigt uttalade sig Adoptionscentrum för en tid sen om att det är svårt att hitta föräldrar till barn med lättare handikapp, t ex gomspalt, skelning osv.  Lite äldre barn är det också svårt att placera.

• TantForm
    skruljo skrev 2012-06-22 13:45:02 följande:
    Har du statistik på vilka det är som använder surrogatmammor?  Surrogatförespråkare vill gärna förmedla bilden "att det är det enda sättet för dem att få barn", men är den verkligen sann? För övrigt uttalade sig Adoptionscentrum för en tid sen om att det är svårt att hitta föräldrar till barn med lättare handikapp, t ex gomspalt, skelning osv.  Lite äldre barn är det också svårt att placera.
    Vilka tror du själv att det är som använder sig av surrogat? Karriärister som inte vill förstöra sina fina kroppar genom en graviditet?

Det är inga som helst problem att hitta föräldrar till barn med gomspalt, skelning, dysmeli, lättare hjärtfel. Dessa barn adopteras över hela världen och många hamnar i Sverige. Däremot har man svårare att hitta föräldrar till äldre barn och barn med svårare cp-skador, utvecklingsstörning, hiv. Vad gäller de äldre barnen finns dessuom en helt annan problematik, än med mindre barn. Här handlar det om barn med relationer till andra barn, vårdare, lärare osv. Barn med ett utvecklat språk och minnen från sitt förflutna. Dessa barn, tro det eller ej, mår i många fall bätttre av at stanna i sitt hemland än att flytta till andra sidan jordklotet och anpassa sig till ett helt nytt liv.
  • skruljo

Känns lite poänglöst att sitta och dividera om vilka som gör surrogat, eftersom vi inte kan veta det. Finns ingen samlad statistik kring det, vad jag vet. Det vi vet är att surrogatindustrin i Indien kan ifrågasättas. Jag är inte motståndare mot surrogatverksamhet per definition. Men om man ska välja den metoden tycker jag att det finns bättre alternativ än att åka till Indien. Vad gäller adopterade barn så var det en representant för en adoptionsorganisation som sa att även barn med lättare handikapp blivit svårare att placera. Men det är möjligt att hon inte visste vad hon talade om.

• Tonårsmamman1
    vampyria2 skrev 2012-06-21 15:35:09 följande:
    Mindre seriösa aktörer kan det nog finnas men de allra flesta som väljer att ha en surrogatmamma vill nog att denne ska ha det så bra som möjligt medan hon är gravid, de får ofta bo på speciella sjukhus där de får mycket vila och bra mat för att bebisarna ska växa så bra som möjligt, kvinnan får dessutom sjukvård och UL, något som fattiga kvinnor aldrig får annars.

Jag tycker att du behöver läsa på lite mer om det här innan du sätter dig och skriver om saken på FL, det märks att du inte riktigt har koll på läget.

Sen visst är det risker med att vara gravid men är riskerna mindre om det är en frivillig gratis surrogatmamma? 
    Skulle det vara mindre hemskt om kvinnan som dog hade varit vit?
    De människorna som bor i Indien är så fruktansvärt fattiga så du kan inte förstå hur fattiga de är, om jag var fattig och kunde med hjälp av detta kunna se till att mina barn har det bra så skulle jag bli förbannad om någon svensk kom och sa till mig "jag ska rädda dig från de hemska människorna som vill utnyttja dig", det skulle resultera i att jag inte fick den chansen att rädda min familj, tror du att man skulle bli tacksam över det?
    Här finns en mindre seriös aktör, som du kallar det.

www.svd.se/nyheter/utrikes/raddade-fran-olaglig-babyfabrik_5966457.svd

Vissa vill bara köpa ett barn så billigt som möjligt.
  • skruljo

Även sådana aktörer som anses vara seriösa, t ex doktor Patels klinik som många svenskar har använt sig av bryter mot de riktlinjer som finns.4-5 embryon sätts in i surrogatmodern. I Sverige sätts bara ett, i undantagsfall två embryon in eftersom flerbörd ökar riskerna för skador/sjukdom för både barn och moder. Enligt indiska riktlinjer ska inte fler än 3 sättas in. Man plockar också ut barnen rutinmässigt med kejsarsnitt i förtid vilket ökar risken för komplikationer för både kvinnan och barnet/barnen.

www.motherjones.com/politics/2010/02/surrogacy-tourism-india-nayna-patel

• TantForm
    skruljo skrev 2012-06-22 16:42:23 följande:
    Vad gäller adopterade barn så var det en representant för en adoptionsorganisation som sa att även barn med lättare handikapp blivit svårare att placera. Men det är möjligt att hon inte visste vad hon talade om.
    Det gällde för ett par år sedan men inte idag.

Ta tex den väldigt populära kinesiska 72-timmars listan. Här finns adoptionsbara barn med olika typer och grad av handikapp. Gomspalter, hjärtfel, dysmeli och andra mindre handikapp försvinner bums från listan.
  • Dr Mupp
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-21 14:44:12 följande:
    Det är en form av människorhandel, precis som organhandel är, tycker jag. Och hur vet man att allt går rätt till, det är väl klart att det finns mindre seriösa aktörer, och folk vill i regel inte betala mer än de behöver.
    Är det OK att gå till prostituerade i Thailand också bara för att de tjänar mer än en fabriksarbeterska?
    Klart det är ok, du gör ju kvinnorna en tjänst, de slipper ju jobba fabriken. Det är även ok att ha sex med barn så länge det är ett land där barnarbete förekommer och du betalar mer än vad fabriken gör.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Lavish

Ja, det är motbjudande. Värre än prostitution. Barn är ingen rättighet.

Svar på tråden Surrogatmamma dog