• skruljo

Surrogatmamma dog

Alltså, detta gör mig så upprörd! Att västerländska par åker till Indien och köper en kvinna som ska bära fram ett barn. Nyligen dog en indisk surrogatmamma och två indiska barn blev moderlösa. Det västerländska paret fick dock "sin" bebis. Modern slavhandel tycker jag att det är. Vad tycker du?

The Guardian har skrivit om händelsen:

www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/jun/05/india-surrogates-impoverished-die

• Svar på tråden Surrogatmamma dog
  • TantForm

Precis som surrogat är prostitution ett problematiskt område men det handlar mycket om synen sexköparna har på de prostituerade än själva prostitutionen. Kastsystemet och flickebarnsaborter har funnits betydligt längre än surrogat och surrogat är en realitet även i länder utan varesig flickebarnsaborter eller kastsystem. Du talar om kvinnor som är födda till ett liv i djupaste fattigdom. Som inte har några som helst utsikter att ta sig ur sin fattigdom. Det är här problemet ligger, inte i surrogatmödraskapet. Hade surrogatmödraskap varit tillåtet i Sverige så hade vi kunnat ha en kontrollerande myndighet (motsvarande adoptionensMIA) som hade kunnat ställa krav på surrogatagenturer runt om i världen. Lite märkligt är det ju att det är just surrogatmödraskap som så ofta hamnar i fokus (som utnyttjas av en liten del av västvärldens befolkning) när det stora problemet för fattiga indier är den hälsovådliga massproduktion av "nödvändigheter" som brukas av i stort sätt hela västvärldens befolkning? Men det kanske det som är själva grejen, det är lättare att kasta sten på de desperata barnlösa som vill ha barn till varje pris än att se hu ens egen dagliga konsumtion skadar fattiga indier i betydligt större utsträckning...

• Chianti
    TantForm skrev 2012-06-24 10:55:46 följande:
    Precis som surrogat är prostitution ett problematiskt område men det handlar mycket om synen sexköparna har på de prostituerade än själva prostitutionen. Kastsystemet och flickebarnsaborter har funnits betydligt längre än surrogat och surrogat är en realitet även i länder utan varesig flickebarnsaborter eller kastsystem. Du talar om kvinnor som är födda till ett liv i djupaste fattigdom. Som inte har några som helst utsikter att ta sig ur sin fattigdom. Det är här problemet ligger, inte i surrogatmödraskapet. Hade surrogatmödraskap varit tillåtet i Sverige så hade vi kunnat ha en kontrollerande myndighet (motsvarande adoptionensMIA) som hade kunnat ställa krav på surrogatagenturer runt om i världen. Lite märkligt är det ju att det är just surrogatmödraskap som så ofta hamnar i fokus (som utnyttjas av en liten del av västvärldens befolkning) när det stora problemet för fattiga indier är den hälsovådliga massproduktion av "nödvändigheter" som brukas av i stort sätt hela västvärldens befolkning? Men det kanske det som är själva grejen, det är lättare att kasta sten på de desperata barnlösa som vill ha barn till varje pris än att se hu ens egen dagliga konsumtion skadar fattiga indier i betydligt större utsträckning...
    Mycket svammel, men du väljer att inte kommentera de argument mot surrogatmammor jag rabblat upp, varför?

Att det finns fler problem innebär inte att surrogatmödraskap är ok. Det är dessutom helt ot, så vad sägs om att diskutera det tråden handlar om? på ett hederligt sätt dessutom? Inte lika enkelt eller bekvämt kanske.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Chianti
    Lenche skrev 2012-06-24 10:16:18 följande:
    Jag har läst tråden men som jag skrev är jag inte jätteinsatt i frågan nej. Får jag inte uttala mig då enligt dig? Måste jag läsa motståndarsidans artiklar och sen hålla med innan jag svarar på det här forumet? Som jag skrev i mitt andra inlägg så vet jag många svenska kvinnor med god ekonomi och med gedigen utbildning och omvärldskunskap som mycket väl hade kunnat tänka sig att vara surrogatmödrar om det varit lagligt i sverige. Hur gör det mig naiv när jag därför inte kan se att det är just surrogatmoderskap som något som kränker och utnyttjar indiska fattiga kvinnor?  Att vara gravid och föda barn må vara ett straff för dig men många kvinnor ser det inte så. Jag hade gärna tagit tjänstledigt ett år från mitt jobb och jobbat som gravid om det var möjligt. Och om de fattiga kvinnorna i indien utnyttjas, får för lite betalt och behandlas illa som surrogatmödrar så är det HANTERINGEN det är fel på. Inte det faktum att de jobbar som surrogatmödrar.
    Jo du är välkommen. Ehh, ja det är hanteringen som är problemet. vilket oxå alla som är emot den i den här tråden tycker.

Att föda barn är inget straff... Man slår sig för pannan. Du har inte läst tråden, eller så har du inte förstått under vilka villkor en del av dessa kvinnor föder barnen.
  • Chianti
    Lavish skrev 2012-06-24 10:37:54 följande:
    Gattis till graviditeten! Så otroligt roligt att du förhoppningsvis blir mamma till slut!

Men jag fortsätter att hävda att det är fel att utnyttja fattiga människor på det sättet oavsett hur olycklig man blir av att vara barnlös.
    +1.
    Jag är för surrogatmödraskap, så länge det sker av osjälviska skäl, och inte mot betalning.
  • Lenche

Hmm ska inte skriva i den här tråden nåt mer. Chianti får leka Gestapo med någon annan än mig i den här tråden.

• TantForm
    Chianti skrev 2012-06-24 11:20:44 följande:
    Mycket svammel, men du väljer att inte kommentera de argument mot surrogatmammor jag rabblat upp, varför?

Att det finns fler problem innebär inte att surrogatmödraskap är ok. Det är dessutom helt ot, så vad sägs om att diskutera det tråden handlar om? på ett hederligt sätt dessutom? Inte lika enkelt eller bekvämt kanske.
    Chianti, börja med att läsa igenom dina inlägg så kommer du att upptäcka att dom till 90% består av svammel typ "jag slår mig för pannan". "jag blir så trött", "snark", "skitsnack" och annan trevlig och konstruktiv argumentationsteknink.

Endast i ditt första inlägg ger du argument mot surrgoatmödraskap och de argumenten att indiska kvinnor lever i en helt annan värld än oss svenska kvinnor (dööööhhh...), att dom går i usla skolor och är så outbildade att dom inte förstår konsekvenserna av avtal och vad det innebär att vara surrogat. I övrigt består inlägget mest av raljerande över vad du tycker är andra trådskrivares naiva syn på surrogat.

Ditt andra inlägg handlar om att du är trött på mig. Inte ett enda argument så långt ögat når.

Ditt tredje inlägg handlar om att jag snackar skit och att jag är ynklig som inte kan backa. Inte ett enda argument mot surrogat där heller.

Ditt fjärde inlägg är ett otrevligt och nedlåtande inlägg riktat till Lenche. Härligt argumnetation där när du avslutar med "Tack för ditt totalt ointressanta och naiva inlägg". Inga argument mot surrogat där.

Ditt femte inlägg går i samma stil. Inga argument utan bara klagomål och påståendet att du rabblat upp en massa argument mot surrogat men inte fått något svar samt klagomål på min argumentationsteknik.

Ditt sjätte inlägg är återigen ett ett otrevlig bemötande av andra i tråden.

Ditt sjunde inlägg är bara ett konstaterande att du är för altruistisk surrogat.

Var är dessa punkter med argument du har rabblat, de går iallafall inte att hitta i inläggen du har gjort?

Men vad det gäller ditt argument att indiska kvinnors utbildning är så undermålig att dom inte förstår vad dom ger sig in i, så säger jag så här. Jag är helt övertygad om att kvinnorna visst kan göra ett genomtänkt val. De gör valet utifrån sina förutsättningar; ett val som står mellan att slita på fabriken (och kanske dö av det som grannen gjorde) eller att genomgå en graviditet under 9 månader till ca 5 fabriksårslöner. I realiteten är det fler som dör i arbetsskador än under en kontrollerad graviditet.

Däremot tycker jag, att om "kommersiell surrgogatmödraskap" i fortsättningen ska vara tillåtet, så måste kontrollerna på agenturerna vara rigorösa. Och inte bara i landet de utförs, utan även i länderna som surrogatkunderna kommer ifrån. Precis som tillsynsmyndigheten för adoption.
  • FIame

Är ju bara göra det lagligt i Sverige och andra västländer, på frivillig basis kanske med en peng från staten, så skulle ni slippa lejonparten av denna industrin, istället för att spela skenheliga småpåvar. Eller förbjuda alla former av singelbarnskapande, inklusive förbud av inseminationsbarn.

• Chianti

Kan inte citera från mobilen men 6 argument bara i mitt första inlägg. Som du inte låtsas om.
    Hur man kan tycka att kvinnorna med dr förutsättningarna gör upplysta val är helt oförståeligt.
    I övrigt ger jag både dig och lenche rätt i att jag varit otrevlig, ber om ursäkt.

• TantForm
    Chianti skrev 2012-06-24 12:37:03 följande:
    Kan inte citera från mobilen men 6 argument bara i mitt första inlägg. Som du inte låtsas om.
    Hur man kan tycka att kvinnorna med dr förutsättningarna gör upplysta val är helt oförståeligt.
    I övrigt ger jag både dig och lenche rätt i att jag varit otrevlig, ber om ursäkt.
    Var då vänlig och lista de 6 argumenten i sex punkter. Hur jag än letar efter dom så hittar jag dom inte.

Att du inte förstår hur man kan tycka att kvinnorna gör upplysta val, säger ju mer dom dig än något annat.
  • Chianti

Sitter på mobilen och kan inte citera. Patriarkala samhällen t ex.

Min uppfattning säger en del om mig ja. Vad du antagligen inte vet är att min uppfattning grundar sig på att en av mina arbetsuppgifter är att investera i mänskliga rättigheter i bland annat Indien. Jag reser frekvent dit och pratar med människor i byar och på fabriker.
    Har dock aldrig träffat en surrogatmamma, inte heller diskuterat ämnet med nån i Indien. Så jag är antagligen heelt okunnig.

Ett av problemen med att förbättra arbetsmiljön i tex fabriker är den sjukt låga bildningsnivån, i kombination med den kulturella uppfattningen att fattiga har inga rättigheter och att man inte sätter sig upp mot överheten.
    Kan sätta en tusenlapp på att det mindsetet ser likadant ut oavsett om man funderar på att föda nån annans barn eller ta jobb i en fabrik.
    Men du kanske vet bättre?

Svar på tråden Surrogatmamma dog