Chianti skrev 2012-06-24 11:20:44 följande:
Mycket svammel, men du väljer att inte kommentera de argument mot surrogatmammor jag rabblat upp, varför?
Att det finns fler problem innebär inte att surrogatmödraskap är ok. Det är dessutom helt ot, så vad sägs om att diskutera det tråden handlar om? på ett hederligt sätt dessutom? Inte lika enkelt eller bekvämt kanske.
Chianti, börja med att läsa igenom dina inlägg så kommer du att upptäcka att dom till 90% består av svammel typ "jag slår mig för pannan". "jag blir så trött", "snark", "skitsnack" och annan trevlig och konstruktiv argumentationsteknink.
Endast i ditt första inlägg ger du argument mot surrgoatmödraskap och de argumenten att indiska kvinnor lever i en helt annan värld än oss svenska kvinnor (dööööhhh...), att dom går i usla skolor och är så outbildade att dom inte förstår konsekvenserna av avtal och vad det innebär att vara surrogat. I övrigt består inlägget mest av raljerande över vad du tycker är andra trådskrivares naiva syn på surrogat.
Ditt andra inlägg handlar om att du är trött på mig. Inte ett enda argument så långt ögat når.
Ditt tredje inlägg handlar om att jag snackar skit och att jag är ynklig som inte kan backa. Inte ett enda argument mot surrogat där heller.
Ditt fjärde inlägg är ett otrevligt och nedlåtande inlägg riktat till Lenche. Härligt argumnetation där när du avslutar med "Tack för ditt totalt ointressanta och naiva inlägg". Inga argument mot surrogat där.
Ditt femte inlägg går i samma stil. Inga argument utan bara klagomål och påståendet att du rabblat upp en massa argument mot surrogat men inte fått något svar samt klagomål på min argumentationsteknik.
Ditt sjätte inlägg är återigen ett ett otrevlig bemötande av andra i tråden.
Ditt sjunde inlägg är bara ett konstaterande att du är för altruistisk surrogat.
Var är dessa punkter med argument du har rabblat, de går iallafall inte att hitta i inläggen du har gjort?
Men vad det gäller ditt argument att indiska kvinnors utbildning är så undermålig att dom inte förstår vad dom ger sig in i, så säger jag så här. Jag är helt övertygad om att kvinnorna visst kan göra ett genomtänkt val. De gör valet utifrån sina förutsättningar; ett val som står mellan att slita på fabriken (och kanske dö av det som grannen gjorde) eller att genomgå en graviditet under 9 månader till ca 5 fabriksårslöner. I realiteten är det fler som dör i arbetsskador än under en kontrollerad graviditet.
Däremot tycker jag, att om "kommersiell surrgogatmödraskap" i fortsättningen ska vara tillåtet, så måste kontrollerna på agenturerna vara rigorösa. Och inte bara i landet de utförs, utan även i länderna som surrogatkunderna kommer ifrån. Precis som tillsynsmyndigheten för adoption.