• skruljo

Surrogatmamma dog

Alltså, detta gör mig så upprörd! Att västerländska par åker till Indien och köper en kvinna som ska bära fram ett barn. Nyligen dog en indisk surrogatmamma och två indiska barn blev moderlösa. Det västerländska paret fick dock "sin" bebis. Modern slavhandel tycker jag att det är. Vad tycker du?

The Guardian har skrivit om händelsen:

www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/jun/05/india-surrogates-impoverished-die

• Svar på tråden Surrogatmamma dog
  • Chianti
    TantForm skrev 2012-06-23 20:35:21 följande:
    Efter som du inte med ett enda ord nämner deras alternativa uppehälle i ett långt inlägg, kan det inte tolkas på annat sätt än att du inte tar med det i beräkningen = är särskilt viktigt. Snacka om att inte se gråskalan i problemet.
    Skitsnack! Då måste jag vara för prostitution, kastsystemet och flickebarnsaborter också eftersom jag inte heller nämnde dem?

Ynkligt att inte kunna backa och säga att man dragit förhastade slutsatser.

Du får gärna kommentera de punkter jag rabblade upp som problematiska även om du inte är rakryggad nog att kunna stå för att du misstagit dig.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • skruljo

För er som är intresserade av att sätta er in i ämnet kan jag rekommendera boken "Den röda marknaden: bland organförmedlare, skelettjuvar och blodfarmare i kroppshandelns undre värld" av Scott Carney. Han har i många år bott i Indien och beskriver hur en marknad växt fram där fattiga människor får agera leverantörer av vävnader och kroppsdelar, bl a livmödrar.

• Lenche

Jag är inte så insatt i surrogatfrågan men tycker ändå att svenska kvinnors aggression mot det hela är överdriven och tramsig. Tror ni verkligen att jobbet som surrogatmamma är ett dåligt, undebetalt och slitsamt jobb jämfört med de andra "arbeten" som fattiga indiskor utför? Att vara gravid i nio månader och föda ett barn är det verkligen så hemskt jämförelsevis med att prostituera sig, slava runt på gatan och försöka sälja krimskrams, jobba 24 timmar om dygnet i ett restaurangkök mm.

• Lenche

Dessutom: jag känner flera kvinnor (inte fattiga utan utbildade medelklasskvinnor) i Sverige som uttryckt att det absolut skulle ställa upp som surrogatmödrar för att hjälpa andra par om det hade varit lagligt i Sverige och om de hade fått ekonomisk ersättning som täcker ev sjukfrånvaro från jobbet vid illamående, foglossning och återhämtning efter förlossning för det. Så, så förfärligt vidrigt, hemskt och förnedrande tror jag inte att många tycker att surrogatmödrajobbet är.

• Lavish
    Lenche skrev 2012-06-24 09:44:59 följande:
    Jag är inte så insatt i surrogatfrågan men tycker ändå att svenska kvinnors aggression mot det hela är överdriven och tramsig. Tror ni verkligen att jobbet som surrogatmamma är ett dåligt, undebetalt och slitsamt jobb jämfört med de andra "arbeten" som fattiga indiskor utför? Att vara gravid i nio månader och föda ett barn är det verkligen så hemskt jämförelsevis med att prostituera sig, slava runt på gatan och försöka sälja krimskrams, jobba 24 timmar om dygnet i ett restaurangkök mm.
    Det är väl ytterst en fråga om vad som egentligen ska vara till salu, att köpas för pengar.
  • gerd123
    TantForm skrev 2012-06-23 14:16:43 följande:
    Det är inte alls samma . Surrogatmödraskap handlar om en vuxen människa som fattar ett beslut om sin egen kropp. När det kommer till barnprostitution handlar det om vuxna människor som fattar beslut om ett barns kropp. Kan ni verkligen inte se den enorma skillnaden i er usla jämförelse? Jag säger inte att surrogat är toppen eller ens skulle vara tillåtet. Men faktum är, att om kvinnor inte slet ut sina kroppar, förstörde sin hälsa och dog utslita pga arbetet på en fabrik som tillverkar kläder, skor och leksaker som du och jag konsumerar, så hade ett surrogatmödraskap inte setts som ett bättre alternativ för dessa kvinnor.
  • Chianti
    Lenche skrev 2012-06-24 09:44:59 följande:
    Du missade just att läsa tråden, och att sätta dig in i frågan? Du läste inte artiklarna och inte länkarna?
    Tack för ditt helt totalt oinsatta och naiva inlägg.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Lenche
    Chianti skrev 2012-06-24 10:07:08 följande:
    Du missade just att läsa tråden, och att sätta dig in i frågan? Du läste inte artiklarna och inte länkarna?
    Tack för ditt helt totalt oinsatta och naiva inlägg.
    Jag har läst tråden men som jag skrev är jag inte jätteinsatt i frågan nej. Får jag inte uttala mig då enligt dig? Måste jag läsa motståndarsidans artiklar och sen hålla med innan jag svarar på det här forumet? Som jag skrev i mitt andra inlägg så vet jag många svenska kvinnor med god ekonomi och med gedigen utbildning och omvärldskunskap som mycket väl hade kunnat tänka sig att vara surrogatmödrar om det varit lagligt i sverige. Hur gör det mig naiv när jag därför inte kan se att det är just surrogatmoderskap som något som kränker och utnyttjar indiska fattiga kvinnor?  Att vara gravid och föda barn må vara ett straff för dig men många kvinnor ser det inte så. Jag hade gärna tagit tjänstledigt ett år från mitt jobb och jobbat som gravid om det var möjligt. Och om de fattiga kvinnorna i indien utnyttjas, får för lite betalt och behandlas illa som surrogatmödrar så är det HANTERINGEN det är fel på. Inte det faktum att de jobbar som surrogatmödrar.
  • FrejaP

Om det var lagligt i Sverige och om jag hade haft lätt att bli gravid hade jag kunnat tänka mig att ställa upp som surrogatmamma om någon nära mig behövde det. Jag hade dock haft svårt för att donera mina ägg. 

Seriösa kliniker i Indien erbjuder visst förstklassig vård för surrogatmamman. 

Seriösa kliniker sätter in max tre ägg, inte fler som nämns ovan. Och du kan själv välja att de bara ska sätta in ett.

Man får bara anlita seriösa kliniker i Indien om man inte själv kan få barn.

Kvinnorna hålls inte inlåsta utan man hyr en lägenhet till dem i närheten av kliniken om de inte vill bo hemma. De får väldigt bra vård. Bättre kontroller än i Sverige.

De tvingas inte till kejsarsnitt men får däremot frivilligt välja om de vill ha kejsarsnitt.

De kastas inte ut på gatan så fort de har fött barn utan får ordentlig eftervård.    

Visst är betalningen snevriden, surrogatmamman får ca 5 årslöner medan  kliniken får väldigt mycket mer beroende på hur många försök som krävs.

Kostnaden i Indien 300 tkr - 500 tkr beroende på om donerade ägg krävs och hur många försök som krävs. Denna kostnad garanterar inte att försöken ska lyckas så det kan bli ännu dyrare. I USA är lägst kostnaden ca 1 mkr.  

Jag är lycklig över att tillslut ha blivit gravid själv men surrogatmödraskap hade kunnat vara ett alternativ för mig därav att jag satt mig in i frågan. Har förstått att många i denna tråd därmed klassificeras mig som en otroligt ond och egoistisk människa och att barn inte är en rättighet. Lätt att säga när man kan få barn.

Jag har som sagt nu äntligen blivit gravid efter 4 års kämpande och 4 missfall bakom mig. Är i vecka 32 och håller tummarna. Jag är dock väldigt tacksam över att denna möjlighet finns framförallt för dem som av olika anledning inte får adoptera.

Barn är ingen rättighet men mitt liv har känts väldigt tomt under de åren jag kämpat. Så får mig kommer det garanterat att kännas som att ett stort tomrum fylls och jag får möjlighet att bli lycklig. För det har jag inte varit under alla år av missfall.       

• Lavish
    FrejaP skrev 2012-06-24 10:35:30 följande:
    Om det var lagligt i Sverige och om jag hade haft lätt att bli gravid hade jag kunnat tänka mig att ställa upp som surrogatmamma om någon nära mig behövde det. Jag hade dock haft svårt för att donera mina ägg. 

Seriösa kliniker i Indien erbjuder visst förstklassig vård för surrogatmamman. 

Seriösa kliniker sätter in max tre ägg, inte fler som nämns ovan. Och du kan själv välja att de bara ska sätta in ett.

Man får bara anlita seriösa kliniker i Indien om man inte själv kan få barn.

Kvinnorna hålls inte inlåsta utan man hyr en lägenhet till dem i närheten av kliniken om de inte vill bo hemma. De får väldigt bra vård. Bättre kontroller än i Sverige.

De tvingas inte till kejsarsnitt men får däremot frivilligt välja om de vill ha kejsarsnitt.

De kastas inte ut på gatan så fort de har fött barn utan får ordentlig eftervård.    

Visst är betalningen snevriden, surrogatmamman får ca 5 årslöner medan  kliniken får väldigt mycket mer beroende på hur många försök som krävs.

Kostnaden i Indien 300 tkr - 500 tkr beroende på om donerade ägg krävs och hur många försök som krävs. Denna kostnad garanterar inte att försöken ska lyckas så det kan bli ännu dyrare. I USA är lägst kostnaden ca 1 mkr.  

Jag är lycklig över att tillslut ha blivit gravid själv men surrogatmödraskap hade kunnat vara ett alternativ för mig därav att jag satt mig in i frågan. Har förstått att många i denna tråd därmed klassificeras mig som en otroligt ond och egoistisk människa och att barn inte är en rättighet. Lätt att säga när man kan få barn.

Jag har som sagt nu äntligen blivit gravid efter 4 års kämpande och 4 missfall bakom mig. Är i vecka 32 och håller tummarna. Jag är dock väldigt tacksam över att denna möjlighet finns framförallt för dem som av olika anledning inte får adoptera.

Barn är ingen rättighet men mitt liv har känts väldigt tomt under de åren jag kämpat. Så får mig kommer det garanterat att kännas som att ett stort tomrum fylls och jag får möjlighet att bli lycklig. För det har jag inte varit under alla år av missfall.       

Gattis till graviditeten! Så otroligt roligt att du förhoppningsvis blir mamma till slut!

Men jag fortsätter att hävda att det är fel att utnyttja fattiga människor på det sättet oavsett hur olycklig man blir av att vara barnlös.
Svar på tråden Surrogatmamma dog