FrejaP skrev 2012-06-24 10:35:30 följande:
Om det var lagligt i Sverige och om jag hade haft lätt att bli gravid hade jag kunnat tänka mig att ställa upp som surrogatmamma om någon nära mig behövde det. Jag hade dock haft svårt för att donera mina ägg.
Seriösa kliniker i Indien erbjuder visst förstklassig vård för surrogatmamman.
Seriösa kliniker sätter in max tre ägg, inte fler som nämns ovan. Och du kan själv välja att de bara ska sätta in ett.
Man får bara anlita seriösa kliniker i Indien om man inte själv kan få barn.
Kvinnorna hålls inte inlåsta utan man hyr en lägenhet till dem i närheten av kliniken om de inte vill bo hemma. De får väldigt bra vård. Bättre kontroller än i Sverige.
De tvingas inte till kejsarsnitt men får däremot frivilligt välja om de vill ha kejsarsnitt.
De kastas inte ut på gatan så fort de har fött barn utan får ordentlig eftervård.
Visst är betalningen snevriden, surrogatmamman får ca 5 årslöner medan kliniken får väldigt mycket mer beroende på hur många försök som krävs.
Kostnaden i Indien 300 tkr - 500 tkr beroende på om donerade ägg krävs och hur många försök som krävs. Denna kostnad garanterar inte att försöken ska lyckas så det kan bli ännu dyrare. I USA är lägst kostnaden ca 1 mkr.
Jag är lycklig över att tillslut ha blivit gravid själv men surrogatmödraskap hade kunnat vara ett alternativ för mig därav att jag satt mig in i frågan. Har förstått att många i denna tråd därmed klassificeras mig som en otroligt ond och egoistisk människa och att barn inte är en rättighet. Lätt att säga när man kan få barn.
Jag har som sagt nu äntligen blivit gravid efter 4 års kämpande och 4 missfall bakom mig. Är i vecka 32 och håller tummarna. Jag är dock väldigt tacksam över att denna möjlighet finns framförallt för dem som av olika anledning inte får adoptera.
Barn är ingen rättighet men mitt liv har känts väldigt tomt under de åren jag kämpat. Så får mig kommer det garanterat att kännas som att ett stort tomrum fylls och jag får möjlighet att bli lycklig. För det har jag inte varit under alla år av missfall.
Gattis till graviditeten! Så otroligt roligt att du förhoppningsvis blir mamma till slut!
Men jag fortsätter att hävda att det är fel att utnyttja fattiga människor på det sättet oavsett hur olycklig man blir av att vara barnlös.