Chianti skrev 2012-06-24 18:20:41 följande:
Trams. Jag sitter på mobil och kan inte citera. Efter inledning om utbildning börjar varje nytt argument på en ny rad.
Sista argumentet är det det om patriarkatet. Nu är jag säker på att du hittar dem. Om du vill. Vilket du inte vill för då måste du bemöta dem
Shit, du kan verkligen inte argumentera utan är dryg och otrevlig istället. Bedrövligt är bara förnamnet.
De argument kan hittar i ditt första inlägg är:
Första stycket: Brist på utbildning.
Att det indiska skolsystemet är så uselt att kvinnorna inte förstår vad dom ger sig in på, gällande avtal och läkarvård.
Andra stycket består av en fråga, inte av ett argument: Vad händer med barnen om surrogatmamman dör eller blir svårt sjuk?
I tredje stycket påstår du att kvinnorna är är inlåsta under hela graviditeten.
Och i fjärde stycket säger du att det patriarkala samhället gör att kvinnorna inte kan fatta ett fritt val utan gör vad som sägs till dom.
Summasummarum: I ditt första inlägg finns 3 argument och 1 fråga. I dina andra inlägg finns som jag tidigare påpekat inga argument utan bara påstådda hänvisningar till argument och en massa svammel/raljeranden/otrevligheter riktat mot andra i tråden.
Men, jag vill bemöta de 3 argument du faktiskt ger.
Bristen på utbildning är ju i sig inget argument mot surrogat, utan snarare något som gör deras valmöjligheter minimala. Däremot är det ju oerhört viktigt att kvinnorna verkligen förstår vad kontraktet innebär. Å andra sidan så är ju detta antaganden från din sida, att kvinnorna inte förstår vad dom ger sig in i. Du säger själv att du aldrig diskuterat saken med personer som berörs. Det stora problemet här är det inte finns några lagar och regler kring surrogatmödraskap i Indien. Detta leder så klart till att mindre seriösa kliniker lättare får fotfäste.
Ditt andra argument är att kvinnorna hålls inlåsta under hela graviditeten. Vilket säkert existerar men i de flesta fall inte stämmer. Återigen, lagar och regler behövs, inte bara i surrogatländerna utan även i exempelvis Sverige.
Så till ditt tredje argument; att det patriarkala samhället gör att kvinnorna inte kan säga nej. Återigen, det här är ju ett antagande från din sida, en oro att kvinnorna ska bli tvingade av sina män. Och det förekommer säkerligen, precis som det finns kvinnor i hela världen som blir tvingade till en massa saker; både lagliga och olagliga mot sin vilja. Här ligger självklart ett stort ansvar på klinikerna, att ha en urvalsprocess som är uppmärksam på tveksamheter och eventuellt tvång. En reglerig skulle kunna säkerställa detta.
Sen till din fråga, vad händer med barnen om kvinnan dör eller blir svårt sjuk? Ja, även här skulle ju lagar och reglering göra mycket för att säkerställa efterlevandes situation. Jag vet att det finns kliniker som försäkrar sina surrogatmödrar men det borde vara en förutsättning och en självklarhet för alla kliniker.
Jag har aldrig sagt att jag är för en oreglerad surrogatverksamhet i Indien eller i något land. Jag tror däremot inte att surrogmödraskap kommer att försvinna, inte ens om man förbjuder det hela. Och jag ser att en reglerad surrogatverksamhet även kan vara till gagn för fattiga kvinnor.
Jag vill avsluta med att säga att det som gör mig verkligt upprörd i den här frågan, inte är själva surrogatets vara eller icke-vara. Det som upprör mig mest är att så många sitter här och tycker det är förfärligt att indiska kvinnor utnyttjas som surrogatmödrar, men utan minsta eftertanke handlar kläder, kläder och prylar utan att se att deras shoppinghobby är ett värre utnyttjande än det de fördömer i så starka ordalag. Skenheligt är bara förnamnet.