• skruljo

Surrogatmamma dog

Alltså, detta gör mig så upprörd! Att västerländska par åker till Indien och köper en kvinna som ska bära fram ett barn. Nyligen dog en indisk surrogatmamma och två indiska barn blev moderlösa. Det västerländska paret fick dock "sin" bebis. Modern slavhandel tycker jag att det är. Vad tycker du?

The Guardian har skrivit om händelsen:

www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/jun/05/india-surrogates-impoverished-die

• Svar på tråden Surrogatmamma dog
  • TantForm

Patriarkala strukturer och den usla utbildningen är två argument du framför. Var är de andra 4?

• Chianti

Du borde vara kapabel att läsa själv, och jag ser ingen anledning att skriva om allt. Men har du inget att komma med så slutar vi diskutera.

• TantForm

Hur jag än letar hittar jag inte några 6 argument mot surrogat i ditt första inlägg. Därför ber jag dig spalta upp dom igen. Kan du inte göra det så beror det enbart på att du inte hittar några 6 argument i ditt första inlägg. Men det är klart, det är ett enkelt sätt där dig att slippa undan diskussionen när man kräver mer än svammel och otrevligheter från din sida.

• Chianti

Trams. Jag sitter på mobil och kan inte citera. Efter inledning om utbildning börjar varje nytt argument på en ny rad.
    Sista argumentet är det det om patriarkatet. Nu är jag säker på att du hittar dem. Om du vill. Vilket du inte vill för då måste du bemöta dem

• Dr Mupp

Kan alla so är för surgotautnyttjandet i indinen ge en enda vettig anledning till varför det ska vara ok att utnyttja fattiga kvinnor på det sättet.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • skruljo
    FrejaP skrev 2012-06-24 10:35:30 följande:
    Om det var lagligt i Sverige och om jag hade haft lätt att bli gravid hade jag kunnat tänka mig att ställa upp som surrogatmamma om någon nära mig behövde det. Jag hade dock haft svårt för att donera mina ägg. 

Seriösa kliniker i Indien erbjuder visst förstklassig vård för surrogatmamman. 

Seriösa kliniker sätter in max tre ägg, inte fler som nämns ovan. Och du kan själv välja att de bara ska sätta in ett.

Man får bara anlita seriösa kliniker i Indien om man inte själv kan få barn.

Kvinnorna hålls inte inlåsta utan man hyr en lägenhet till dem i närheten av kliniken om de inte vill bo hemma. De får väldigt bra vård. Bättre kontroller än i Sverige.

De tvingas inte till kejsarsnitt men får däremot frivilligt välja om de vill ha kejsarsnitt.

De kastas inte ut på gatan så fort de har fött barn utan får ordentlig eftervård.    

Visst är betalningen snevriden, surrogatmamman får ca 5 årslöner medan  kliniken får väldigt mycket mer beroende på hur många försök som krävs.

Kostnaden i Indien 300 tkr - 500 tkr beroende på om donerade ägg krävs och hur många försök som krävs. Denna kostnad garanterar inte att försöken ska lyckas så det kan bli ännu dyrare. I USA är lägst kostnaden ca 1 mkr.  

Jag är lycklig över att tillslut ha blivit gravid själv men surrogatmödraskap hade kunnat vara ett alternativ för mig därav att jag satt mig in i frågan. Har förstått att många i denna tråd därmed klassificeras mig som en otroligt ond och egoistisk människa och att barn inte är en rättighet. Lätt att säga när man kan få barn.

Jag har som sagt nu äntligen blivit gravid efter 4 års kämpande och 4 missfall bakom mig. Är i vecka 32 och håller tummarna. Jag är dock väldigt tacksam över att denna möjlighet finns framförallt för dem som av olika anledning inte får adoptera.

Barn är ingen rättighet men mitt liv har känts väldigt tomt under de åren jag kämpat. Så får mig kommer det garanterat att kännas som att ett stort tomrum fylls och jag får möjlighet att bli lycklig. För det har jag inte varit under alla år av missfall.       

Först och främst, grattis till graviditeten! Tyvärr stämmer inte det du skriver. Så kallade seriösa kliniker sätter in fler än tre ägg. Jag har läst svenska par som på surrogatföreningens hemsida (surrogat.nu) beskriver just detta. Däremot kan man som kund begära att få bara ett embryo insatt, men det verkar inte vara så många som gör det, med tanke på hur många tvillingar som föds. Det stämmer inte heller att alla kan välja om de vill ha kejsarsnitt eller en vanlig förlossning. En annan sak är att man t ex på den kända Rotundakliniken använder sig av back-up, dvs man behandlar flera kvinnor samtidigt med kraftiga hormondoser inför en embryoöverföring. Om det inte skulle funka med den surrogat man först tänkt sig så har man reserver som kan hoppa in. Men inte kan man kalla det etiskt att kvinnor ska proppas fulla med hormoner i onödan, bara för att tillmötesgå köparna av barnet/barnen.
  • TantForm
    Chianti skrev 2012-06-24 18:20:41 följande:
    Trams. Jag sitter på mobil och kan inte citera. Efter inledning om utbildning börjar varje nytt argument på en ny rad.
    Sista argumentet är det det om patriarkatet. Nu är jag säker på att du hittar dem. Om du vill. Vilket du inte vill för då måste du bemöta dem
    Shit, du kan verkligen inte argumentera utan är dryg och otrevlig istället. Bedrövligt är bara förnamnet.

De argument kan hittar i ditt första inlägg är:
    Första stycket: Brist på utbildning.
    Att det indiska skolsystemet är så uselt att kvinnorna inte förstår vad dom ger sig in på, gällande avtal och läkarvård.

Andra stycket består av en fråga, inte av ett argument: Vad händer med barnen om surrogatmamman dör eller blir svårt sjuk?

I tredje stycket påstår du att kvinnorna är är inlåsta under hela graviditeten.

Och i fjärde stycket säger du att det patriarkala samhället gör att kvinnorna inte kan fatta ett fritt val utan gör vad som sägs till dom.

Summasummarum: I ditt första inlägg finns 3 argument och 1 fråga. I dina andra inlägg finns som jag tidigare påpekat inga argument utan bara påstådda hänvisningar till argument och en massa svammel/raljeranden/otrevligheter riktat mot andra i tråden.

Men, jag vill bemöta de 3 argument du faktiskt ger.

Bristen på utbildning är ju i sig inget argument mot surrogat, utan snarare något som gör deras valmöjligheter minimala. Däremot är det ju oerhört viktigt att kvinnorna verkligen förstår vad kontraktet innebär. Å andra sidan så är ju detta antaganden från din sida, att kvinnorna inte förstår vad dom ger sig in i. Du säger själv att du aldrig diskuterat saken med personer som berörs. Det stora problemet här är det inte finns några lagar och regler kring surrogatmödraskap i Indien. Detta leder så klart till att mindre seriösa kliniker lättare får fotfäste.

Ditt andra argument är att kvinnorna hålls inlåsta under hela graviditeten. Vilket säkert existerar men i de flesta fall inte stämmer. Återigen, lagar och regler behövs, inte bara i surrogatländerna utan även i exempelvis Sverige.

Så till ditt tredje argument; att det patriarkala samhället gör att kvinnorna inte kan säga nej. Återigen, det här är ju ett antagande från din sida, en oro att kvinnorna ska bli tvingade av sina män. Och det förekommer säkerligen, precis som det finns kvinnor i hela världen som blir tvingade till en massa saker; både lagliga och olagliga mot sin vilja. Här ligger självklart ett stort ansvar på klinikerna, att ha en urvalsprocess som är uppmärksam på tveksamheter och eventuellt tvång. En reglerig skulle kunna säkerställa detta.

Sen till din fråga, vad händer med barnen om kvinnan dör eller blir svårt sjuk? Ja, även här skulle ju lagar och reglering göra mycket för att säkerställa efterlevandes situation. Jag vet att det finns kliniker som försäkrar sina surrogatmödrar men det borde vara en förutsättning och en självklarhet för alla kliniker.

Jag har aldrig sagt att jag är för en oreglerad surrogatverksamhet i Indien eller i något land. Jag tror däremot inte att surrogmödraskap kommer att försvinna, inte ens om man förbjuder det hela. Och jag ser att en reglerad surrogatverksamhet även kan vara till gagn för fattiga kvinnor.

Jag vill avsluta med att säga att det som gör mig verkligt upprörd i den här frågan, inte är själva surrogatets vara eller icke-vara. Det som upprör mig mest är att så många sitter här och tycker det är förfärligt att indiska kvinnor utnyttjas som surrogatmödrar, men utan minsta eftertanke handlar kläder, kläder och prylar utan att se att deras shoppinghobby är ett värre utnyttjande än det de fördömer i så starka ordalag. Skenheligt är bara förnamnet.
  • Nick1

Legalisera surrogatmammor i Sverige.
    När det kommer till ersättning vet jag däremot inte hur jag ser på det, det borde inte kosta staten mer än om adoptivmamman skulle varit den som var gravid...

Eller jag vet inte.
    Jag är inte insatt i hur mycket insimination och annat sådant kostar staten om det nu gör det (gör det säkert)

Men jag är för legalisering av svenska surrogatmammor till andra svenska kvinnor som inte själva kan få barn.
    Jag har själv varit i sitsen där jag ville vara surrogatmamma men lagen hindrade mig. 

• skruljo
    Jag vill avsluta med att säga att det som gör mig verkligt upprörd i den här frågan, inte är själva surrogatets vara eller icke-vara. Det som upprör mig mest är att så många sitter här och tycker det är förfärligt att indiska kvinnor utnyttjas som surrogatmödrar, men utan minsta eftertanke handlar kläder, kläder och prylar utan att se att deras shoppinghobby är ett värre utnyttjande än det de fördömer i så starka ordalag. Skenheligt är bara förnamnet.
    Hur kan du veta att alla som är kritiska mot surrogatverksamheten i Indien har shopping som hobby och helt utan eftertanke handlar varor som produceras i fattiga länder? Det kan ju vara så att de försöker dra sitt strå till stacken genom att handla t ex fair-trade. Dessutom är det så att stora företag som t ex  H&M och IKEA har ögonen på sig. Media uppmärksammar, åtminstone ibland, när deras underleverantörer behandlar arbetarna alltför dåligt. Surrogatindustrin däremot verkar i stort i det tysta. Jag tycker inte att man ska "kasta sten på de barnlösa" som du skriver. Men det är bra om det skapas ett socialt tryck på människor som avser att åka utomlands och köpa barn, eftersom det kanske innebär att de i sin tur ställer krav på att klinikerna behandlar surrogatmödrarna på ett bättre sätt än de gör idag. 
  • TantForm
    skruljo skrev 2012-06-25 08:49:30 följande:
     Men det är bra om det skapas ett socialt tryck på människor som avser att åka utomlands och köpa barn, eftersom det kanske innebär att de i sin tur ställer krav på att klinikerna behandlar surrogatmödrarna på ett bättre sätt än de gör idag. 
    Även om jag inte gillar uttrycket "köpa barn" eftersom det är långt ifrån vad det handlar om, så håller jag med dig om att det krävs insyn, lagar och regler för surrogatverksamheten. Så länge Sverige har ett förbud mot surrogat, så blir det också svårt att ställa krav på surrogatkliniker i andra länder. Inom adoptionen har man löst det genom en myndighet som ställer strikta krav på adoptionsförmedlingar där kontakternas verksamhet granskas och godkänns.
Svar på tråden Surrogatmamma dog