• skruljo

Surrogatmamma dog

Alltså, detta gör mig så upprörd! Att västerländska par åker till Indien och köper en kvinna som ska bära fram ett barn. Nyligen dog en indisk surrogatmamma och två indiska barn blev moderlösa. Det västerländska paret fick dock "sin" bebis. Modern slavhandel tycker jag att det är. Vad tycker du?

The Guardian har skrivit om händelsen:

www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/jun/05/india-surrogates-impoverished-die

• Svar på tråden Surrogatmamma dog
  • Lavish
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-21 19:57:09 följande:
    Jag kan förstå att många barnlösa ser detta som sin chans att få ett barn (eller rättare sagt köpa ett barn) och då tror jag att man gärna förenklar saker och ting. Man väljer att bortse från det dåliga och tror att man gör dessa kvinnor en tjänst. men som sagts tidigare, ingen vet hur frivilligt dessa kvinnor gör det. 
    Att få ett barn är ingen mänsklig rättighet.
    Och ja, jag vet inte exakt hur det går till i Indien, men jag är inte så blåögd att jag tror att allt är guld och gröna skogar. Det är inte kvinnorna som gör de stora pengarna, utan det är klinikerna. Att tro att alla kliniker är seriösa, ja då är man blåögd. 
    Ja, exakt samma fenomen som när svenska gubbar inbillar sig att de gör thailändska småbarn en tjänst när de sätter på dem i ändan för sen får ju barnen pengar till att köpa en brödbit.
  • TantForm
    Lavish skrev 2012-06-23 12:55:48 följande:
    Ja, exakt samma fenomen som när svenska gubbar inbillar sig att de gör thailändska småbarn en tjänst när de sätter på dem i ändan för sen får ju barnen pengar till att köpa en brödbit.

Det är inte alls samma . Surrogatmödraskap handlar om en vuxen människa som fattar ett beslut om sin egen kropp. När det kommer till barnprostitution handlar det om vuxna människor som fattar beslut om ett barns kropp. Kan ni verkligen inte se den enorma skillnaden i er usla jämförelse? Jag säger inte att surrogat är toppen eller ens skulle vara tillåtet. Men faktum är, att om kvinnor inte slet ut sina kroppar, förstörde sin hälsa och dog utslita pga arbetet på en fabrik som tillverkar kläder, skor och leksaker som du och jag konsumerar, så hade ett surrogatmödraskap inte setts som ett bättre alternativ för dessa kvinnor.
  • Chianti

Blev full i skratt när jag läste den här tråden faktiskt. Här sitter folk som gått minst 12 år i skola, och tror på fullt allvar att dessa surrogatkvinnor gör ett fritt och klokt val?? Tomte

Om kvinnorna ens gått i skola, så har de liksom inte gått i samma sorts skola som vi går i här hemma. Den utbildning de fått kan varit i ett skjul, med en lärare som inte ens själv har utbildning.
    Att kvinnorna kan läsa betyder liksom inte att de kan värdera det avtal de fått under näsan.
    Inte heller att de vet vilken omfattning den läkarvård de erbjuds är. Inbilla er inte att de kan ta ambulansen till KS och sen löser sig resten själv liksom, som det gör här hemma där man är sjuk.
    Att det är sååå bra för deras barn. Jo om mamma överlever eller inte blir svårt sjuk kanske. Men om hon dör, vem tror ni kommer se till att barnen verkligen får ersättning eller skolgång?
    Och nån skrev att det inte var slaveri. Jo tjena. Många, om inte alla kliniker tillämpar just det. När kvinnan är konstaterat gravid så låses hon in i en camp som hon inte tillåts lämna innan födseln är över. Det låter väl toppen för alla hennes andra barn?
    Kan ju också tillägga att många indiska kvinnor lever i patriarkala samhällen där de fostrats från födseln att inte ifrågasätta varken män, eller överhet. Det är inte en bra förutsättning för att kunna fatta fria val, eller att kunna ifrågasätta problem som uppstår.

Ni lever i ett av världens mest upplysta samhällen, med gratis utbildning, och ändå kan ni inte dra slutsatser av det ni läser. Men ni tror att en fattig indisk kvinna är lämpad att göra ännu svårare avväganden än ni nånsin behövt göra? Era inlägg visar att ni iaf inte skulle vara kapabla till rätt beslut ens med de fantastiska förutsättningar ni har. Men det är fint av er att ha den övertron på surrogatmödrarna.

Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Lavish
    TantForm skrev 2012-06-23 14:16:43 följande:
    Det är inte alls samma . Surrogatmödraskap handlar om en vuxen människa som fattar ett beslut om sin egen kropp. När det kommer till barnprostitution handlar det om vuxna människor som fattar beslut om ett barns kropp. Kan ni verkligen inte se den enorma skillnaden i er usla jämförelse? Jag säger inte att surrogat är toppen eller ens skulle vara tillåtet. Men faktum är, att om kvinnor inte slet ut sina kroppar, förstörde sin hälsa och dog utslita pga arbetet på en fabrik som tillverkar kläder, skor och leksaker som du och jag konsumerar, så hade ett surrogatmödraskap inte setts som ett bättre alternativ för dessa kvinnor.
    Om surrogatmödraskap med alla lidande det innebär är bättre för kvinnorna än fabriken är väl våldtäkt i rumpan bättre för barnen än att svälta ihjäl eller? Man utnyttjar människor som befinner sig i en så utsatt position att de bara kan göra usla val.
  • TantForm

Chianti: Men oj så fel slutsatser man kan dra. Vi talar om ett land där många lever i extrem fattigdom. Där väldigt många människor är hänvisade till att slita ut sig i fabriker för en spottstyver. När, fattiga människor har inget val. De är så illa tvungna att jobba 18 timmars pass i oventilerade, hälsovådlig arbetsmiljö för att dra hem några rupies som för hoppningsvis räcker till mat åt barnaskaran. Och med deras liv och hälsa som insats tillverkas prylar som vi här i väst köper i mängder, eftersom vi skaffat oss shopping som en livsstil och hobby. Och du tycker att det surrogat som är det stora problemet...

• Lavish
    TantForm skrev 2012-06-23 19:29:45 följande:
    Chianti: Men oj så fel slutsatser man kan dra. Vi talar om ett land där många lever i extrem fattigdom. Där väldigt många människor är hänvisade till att slita ut sig i fabriker för en spottstyver. När, fattiga människor har inget val. De är så illa tvungna att jobba 18 timmars pass i oventilerade, hälsovådlig arbetsmiljö för att dra hem några rupies som för hoppningsvis räcker till mat åt barnaskaran. Och med deras liv och hälsa som insats tillverkas prylar som vi här i väst köper i mängder, eftersom vi skaffat oss shopping som en livsstil och hobby.
    Precis, och då gäller det att passa på att exploatera och utnyttja deras elände så mycket som möjligt för egen vinning! Varför skona dem från mer skit, de lider ju redan?
  • Chianti
    TantForm skrev 2012-06-23 19:29:45 följande:
    Chianti: Men oj så fel slutsatser man kan dra. Vi talar om ett land där många lever i extrem fattigdom. Där väldigt många människor är hänvisade till att slita ut sig i fabriker för en spottstyver. När, fattiga människor har inget val. De är så illa tvungna att jobba 18 timmars pass i oventilerade, hälsovådlig arbetsmiljö för att dra hem några rupies som för hoppningsvis räcker till mat åt barnaskaran. Och med deras liv och hälsa som insats tillverkas prylar som vi här i väst köper i mängder, eftersom vi skaffat oss shopping som en livsstil och hobby. Och du tycker att det surrogat som är det stora problemet...
    Jag blir så trött på er svartvit tänkare. Snark.
    Jag har överhuvudtaget inte jämfört storheten på problemen, så varför skriver du att jag anser att surrogat är det stora problemet? Jag ser fram emot ditt svar.
  • TantForm
    Lavish skrev 2012-06-23 19:31:11 följande:
    Precis, och då gäller det att passa på att exploatera och utnyttja deras elände så mycket som möjligt för egen vinning! Varför skona dem från mer skit, de lider ju redan?

Men är verkligen problemet surrogatmödraskap? Är inte problemet för dessa kvinnor att de riskerna surrogat innebär faktiskt är värda att riskera? Att deras liv är så djävla hårda att faktiskt surrogat är ett bra, lönsamt och mindre riskabelt än den verklighet de är hänvisade till?
  • TantForm
    Chianti skrev 2012-06-23 20:01:25 följande:
    Jag blir så trött på er svartvit tänkare. Snark. Jag har överhuvudtaget inte jämfört storheten på problemen, så varför skriver du att jag anser att surrogat är det stora problemet? Jag ser fram emot ditt svar.

Efter som du inte med ett enda ord nämner deras alternativa uppehälle i ett långt inlägg, kan det inte tolkas på annat sätt än att du inte tar med det i beräkningen = är särskilt viktigt. Snacka om att inte se gråskalan i problemet.
  • Lavish
    TantForm skrev 2012-06-23 20:30:48 följande:
    Men är verkligen problemet surrogatmödraskap? Är inte problemet för dessa kvinnor att de riskerna surrogat innebär faktiskt är värda att riskera? Att deras liv är så djävla hårda att faktiskt surrogat är ett bra, lönsamt och mindre riskabelt än den verklighet de är hänvisade till?
    Men det är väl självklart att det också är ett problem. Det större problemet. Men det är ett problem som är mycket svårare att åtgärda, mycket mer komplicerat. Det finns så många faktorer som spelar in och skapar situationen. Till skillnad från surrogat som är simpelt och handlar om att rika västerlänningar utnyttjar fattiga på det grövsta sätt, plain and simple.
Svar på tråden Surrogatmamma dog