• Anonym

Där är ju dagisfröken!!!!!

Tänk er följande: Ni är på en allmän plats och upptäcker att en pedagog från ert barns förskola befinner sig på samma plats, kanske ensam eller tillsammans med andra. Pedagogen är inte i tjänst. Hur gör ni? Låter ni ert barn vara i närheten av pedagogen och tar för givet att h*n ska tycka att det är ok?Jag arbetar på en större förskola med ca 100 barn. Var jag befinner mig med min egen familj och mina egna barn så träffar jag på familjer vars barn jag har hand om på arbetstid. Många kan inte förstå att jag är där privat, och nyfikenheten på mig verkar vara ofantlig. Jag blir studerad, och det känns långt ifrån bra. Särskilt inte när man hamnar i konflikter med sina egna barn. Då är jag ju mamma, precis som de men förståelsen för det verkar inte finnas då jag fått höra att några föräldrar pratar bakom min rygg och är oroliga för att jag ska vara sträng i mitt arbete eftersom de hört mig tappa tålamodet på mina egna barn. Jobbigt läge!  Jag är ju en person som förskollärare, en annan som mamma. Ibland vill man bara stanna hemma hela sommaren.    

• Svar på tråden Där är ju dagisfröken!!!!!
  • Anonym

Ligger inte detta mer hos dig själv än omgivningen?

• Kattdamen

Vad menar du med vara i närheten av pedagogen? Jag utgår naturligtvis från att pedagogen inte kräver att vi ska gå därifrån. Skulle personen göra det skulle jag ta mitt barn från den förskolan och också klaga till alla som det sig bör.

En kopp te, tack.
  • hellokill3r

Om denne lägger märke till mig så vinkar och ber barnet vinka på håll. Oftast kommer då pedogen fram till oss och vill prata.

• Harmanda

Jag hade lett och nickat åt pedagogen, kanske sagt hej om vi var inom hörhåll samt låtit mitt barn hälsa glatt. Jag hade inte släppt lös min unge och lekt att pedagogen var en 3:e förälder som skulle hjälpa till att passa mitt barn på pedagogens fritid. Jag hade inte haft högre förväntningar på pedagogens föräldraskap än på mitt eget. Men det är jag det. Vissa gillar bara att skvallra, snattra och gagga med andra. De snackar säkert bara för att ha nått att säga. Andras liv är ju sååååå spännande när man inte har ett eget.

• Anonym

Nu var jag nog otydlig.Det kan vara om jag är på en strand. Då känns det ofta som om föräldrar tycker att det är ok att jag ska ha deras barn hos mig. Jag växlar gärna några ord, men jag är ingen barnvakt så föräldrarna ska kunna sola i fred. Vet inte hur många gånger detta hänt. Eller också blir jag studerad noggrant, och får sedan höra av kollegor att föräldrar hört mig "skälla" på mina barn och de vill veta om jag är lika sträng mot deras. Jag tror inte att någon förälder vill ha fröken lyssnandes när de är ute och deras barn gör något som kräver en tillsägelse?!  

• Harmanda
    Anonym skrev 2012-07-03 15:47:50 följande:
    Nu var jag nog otydlig.Det kan vara om jag är på en strand. Då känns det ofta som om föräldrar tycker att det är ok att jag ska ha deras barn hos mig. Jag växlar gärna några ord, men jag är ingen barnvakt så föräldrarna ska kunna sola i fred. Vet inte hur många gånger detta hänt. Eller också blir jag studerad noggrant, och får sedan höra av kollegor att föräldrar hört mig "skälla" på mina barn och de vill veta om jag är lika sträng mot deras. Jag tror inte att någon förälder vill ha fröken lyssnandes när de är ute och deras barn gör något som kräver en tillsägelse?!  
    Usch! Känner med dig! De där föräldrarna är idioter. Det är säkert svårt att inte ta åt sig, men du borde verkligen inte ta åt dig!!! De ska ge fan i att leka att du är gratis barnvakt. Och de borde veta bättre än att skvallra. Låter de sina egna barn härja fritt på stranden, en plats som kan vara farlig?
  • Anonym

Svårt att förklara, men jag tycker att det är roligt att barnet kommer fram och pratar lite men inte springer fram och tillbaka, stannar och vill ha av vår fika utan att föräldrar säger stopp, vill ha min hjälp att kissa, vill ha med mig att leka som på förskolan, lånar hejvilt av våra saker osv När jag säger stopp så får jag ofta sura ögonkast och sedan tar det ett tag att bygga upp en bra relation yrkesmässigt med denna familj. Man blir den "sura" dagisfröken.

• Harmanda
    Anonym skrev 2012-07-03 15:53:54 följande:
    Svårt att förklara, men jag tycker att det är roligt att barnet kommer fram och pratar lite men inte springer fram och tillbaka, stannar och vill ha av vår fika utan att föräldrar säger stopp, vill ha min hjälp att kissa, vill ha med mig att leka som på förskolan, lånar hejvilt av våra saker osv När jag säger stopp så får jag ofta sura ögonkast och sedan tar det ett tag att bygga upp en bra relation yrkesmässigt med denna familj. Man blir den "sura" dagisfröken.
    Folk har uppenbarligen inga gränser. Pinsamt. Jag hade skämts om mitt barn hade stört sin "fröken" på fritiden. Klart man ska säga hej, men inte ta upp för mycket tid och absolut inte ta sig friheter som om en är på förskolan.
  • Kattdamen
    Anonym skrev 2012-07-03 15:53:54 följande:
    Är föräldrarna till barnen lite lågbegåvade? Är det någon typ av specielförskola då? De flesta människor beter sig inte på det viset.
    En kopp te, tack.
  • Anonym

Kattdamen skrev 2012-07-03 15:57:34 följande:Är föräldrarna till barnen lite lågbegåvade? Är det någon typ av specielförskola då? De flesta människor beter sig inte på det viset.Jo... Jag var med om det både igår och idag på stranden. Vanliga normalbegåvade människor. I helgen satt jag på ett café med en väninna och hade ett jobbigt samtal. En familj lät då sina två barn springa fram till mig hela tiden och busa utan att säga till. Min väninna ville gå ganska fort, jag är mer van.

Svar på tråden Där är ju dagisfröken!!!!!