• Anonym

Där är ju dagisfröken!!!!!

Tänk er följande: Ni är på en allmän plats och upptäcker att en pedagog från ert barns förskola befinner sig på samma plats, kanske ensam eller tillsammans med andra. Pedagogen är inte i tjänst. Hur gör ni? Låter ni ert barn vara i närheten av pedagogen och tar för givet att h*n ska tycka att det är ok?Jag arbetar på en större förskola med ca 100 barn. Var jag befinner mig med min egen familj och mina egna barn så träffar jag på familjer vars barn jag har hand om på arbetstid. Många kan inte förstå att jag är där privat, och nyfikenheten på mig verkar vara ofantlig. Jag blir studerad, och det känns långt ifrån bra. Särskilt inte när man hamnar i konflikter med sina egna barn. Då är jag ju mamma, precis som de men förståelsen för det verkar inte finnas då jag fått höra att några föräldrar pratar bakom min rygg och är oroliga för att jag ska vara sträng i mitt arbete eftersom de hört mig tappa tålamodet på mina egna barn. Jobbigt läge!  Jag är ju en person som förskollärare, en annan som mamma. Ibland vill man bara stanna hemma hela sommaren.    

• Svar på tråden Där är ju dagisfröken!!!!!
  • seandra82

men du förskolelärare är ju ledig det är din fria dag , jag hade låtit min dotter sagt hej å sen visat att det är dags att gå ,visa att man kan säga snabbt hej å sen gå vidare, att du skäller på dina barn just då , vad skall jag göra du är ledig ,din fria dag du är mamma  , jag har inget att säga till om . vad skulle du göra om det hände ngt o du är ledig o du plötsligt blir ensam med detta barn? 

• Silversvans

Bor på en liten ort så visst springer vi på barnens pedagoger både här och där. (en eller två bor i området vi bor) Vi hälsar på dessa på samma sätt som vi hälsar på andra löst bekanta eller grannar. Sen visst har det utbytts ett par meningar, men aldrig om någonting som rör barnens förskolegång utan mer kommentarer om vädret eller något allmängiltigt. Arbetar själv som tekniker och uppskattar att slippa lösa folks datorproblem på fritiden. (även om jag såklart gärna hjälper mina vänner, men inte personer som på omväg fått veta att jag "kan fixa" osv.). Ärligt talat har jag inte ens en dator hemma längre utan klarar mig med iPad mycket för att jag får nog av datorer på jobbet så jag kan verkligen förstå att det blir jobbigt att känna sig bedömd eller kontrollerad eller utnyttjad. Hoppas det inte är så många som beter sig illa och att ni som drabbas kan skaka det av er!

• Iryelle

Den här tråden var mycket underhållande. :) Tyvärr blir jag inte så förvånad då jag arbetar mot kunder. Jo, blev förvånad över att vissa föräldrar tycker att alla förskollärare ska vara nykterister! Haha! Och "vi ses vid korven" haha, jag dör!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-04 19:59:47 följande:

Men nu småpratar de inte bara med ts utan bjuder in sig själva i hennes familjetid, tex på stranden där de vill ha av hennes mat osv medan föräldrarna tycker att ts är utmärkt barnpassning när de själva vill jobba på brännan. Viss skillnad faktiskt!

Jag är varken förskolelärare eller arbetar med barn överhuvudtaget men fenomenet med folk som "bjuder in sig" är väl knappast något som drabbar enbart förskolelärare
    För min del räcker det att gå till lekparken med mina kids för att genast få ytterligare två tre ungar på halsen som vill att man ska gunga dom, passa på dom när dom klättrar, bjuda av saft & bullar mm och nu senast vid stranden idag var det två kids som uppehöll sig vid vår filt i över två timmars tid medans de4ras föräldrar lungt låg och solade, detta trots att jag upprepade gånger med hög och tydlig röst svarade på frågan om dom fick äta lunch/fika med oss med orden - Nej, vi vill gärna äta ifred nu...

Kanske upplever man sig som mer utsatt just för att man ser det som en förlägning av sitt arbete....    
  • Hypnotica
    Iryelle skrev 2012-07-04 22:16:28 följande:
    Den här tråden var mycket underhållande. :) Tyvärr blir jag inte så förvånad då jag arbetar mot kunder. Jo, blev förvånad över att vissa föräldrar tycker att alla förskollärare ska vara nykterister! Haha! Och "vi ses vid korven" haha, jag dör!
    Jag tror man inte får ha sex som förskollärare heller. Eller jo, kanske om man är gift, mitt i natten under ett täcke i ett mörklagt rum. Det jag absolut vet är att man inte får ha synliga tatueringar och "konstig" hårfärg och "konstig" klädstil.
  • ogidin
    Hypnotica skrev 2012-07-04 22:26:32 följande:
    Jag tror man inte får ha sex som förskollärare heller. Eller jo, kanske om man är gift, mitt i natten under ett täcke i ett mörklagt rum. Det jag absolut vet är att man inte får ha synliga tatueringar och "konstig" hårfärg och "konstig" klädstil.
    Man får inte ha det som lärare i alla fall. Inte om man ska tro min mamma åtminstone. Hon är lärare och vågade inte köpa vare sig vin eller kondomer förrän hon var över 40. För tänka sig, läraren kanske skulle dricka vin på fredagskvällen och ha lite sex med sin make!? Flört
  • AlexandraViberg

Intressant diskussion ändå. Ser dottern någon fröken på exempelvis affären så kan hon ropa och heja och ser fröken henne så hejar hon först. De kan prata lite på affären ibland också. Inget konstigt och dom ser bara glada ut. Nu är min dotter väldigt lillgammal och många fröknar tycker om henne lite extra pga många personliga anledningar. Men det hör inte hit.

När vi som föräldrar däremot träffar på fröknarna ute så ja, man hejar ju men man vill inte träng sig på deras liv och ännu en sak, dottern var hos sin pappa i helgen och här i staden var det en form utav "matfest" med massa mattält och underhållning och sådär. Vi var där och åt och tog en öl med ett kompispar. Och där såg vi 3 onyktra fröknar. Vi kände att det var lite pinsamt först om de skulle se OSS och tro att vi är ute och super hur som helst men så fort vi fick kontakt så hejade vi glatt och de såg väldigt glada ut att se oss. (vi pratar mycket på dagis också vid lämning och hämtning om barn, väder, jobb, barnets pappa... osv)
    JAG dömer iallafall inte dom för att de är människor och ute och dricker på helgen och jag tror inte att jag skulle döma dom om de skrek lite på sina barn heller. Det är naturligt.

Sophie 070212, X Jan-12, höger äl rök!
  • Anonym
    Hypnotica skrev 2012-07-04 22:26:32 följande:
    Det kan väl inte vara så sant? Min dotter har en förskolelärare med tatuering, näsring (under näsan) och ändrar hårfärg jämt o ständigt med grönt och rött osv. Inga barn som tycker hon är konstig?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-04 22:52:12 följande:
    Det kan väl inte vara så sant? Min dotter har en förskolelärare med tatuering, näsring (under näsan) och ändrar hårfärg jämt o ständigt med grönt och rött osv. Inga barn som tycker hon är konstig?
    Barn nej... Det är föräldrar som kan ha mycket åsikter och lägga näsan i varenda vattenpöl de ser.
Svar på tråden Där är ju dagisfröken!!!!!