• Anonym

Där är ju dagisfröken!!!!!

Tänk er följande: Ni är på en allmän plats och upptäcker att en pedagog från ert barns förskola befinner sig på samma plats, kanske ensam eller tillsammans med andra. Pedagogen är inte i tjänst. Hur gör ni? Låter ni ert barn vara i närheten av pedagogen och tar för givet att h*n ska tycka att det är ok?Jag arbetar på en större förskola med ca 100 barn. Var jag befinner mig med min egen familj och mina egna barn så träffar jag på familjer vars barn jag har hand om på arbetstid. Många kan inte förstå att jag är där privat, och nyfikenheten på mig verkar vara ofantlig. Jag blir studerad, och det känns långt ifrån bra. Särskilt inte när man hamnar i konflikter med sina egna barn. Då är jag ju mamma, precis som de men förståelsen för det verkar inte finnas då jag fått höra att några föräldrar pratar bakom min rygg och är oroliga för att jag ska vara sträng i mitt arbete eftersom de hört mig tappa tålamodet på mina egna barn. Jobbigt läge!  Jag är ju en person som förskollärare, en annan som mamma. Ibland vill man bara stanna hemma hela sommaren.    

• Svar på tråden Där är ju dagisfröken!!!!!
  • Harmanda

Som sagt var, jag hade skämts om mina barn larvade sig med sin lärare som om hen var i tjänst. Men det finns uppenbarligen människor till allt.

• Fanny b

Jag förstår ts och tycker det är tråkigt att det finns föräldrar som inte respekterar att deras barns dagispersonal har en fritid, och därför inte vill agera förskolelärare då. Jag har svårt att tänka att samma föräldrar har samma åsikt om de möter sin läkare på fritiden, dvs de skulle nog inte gå fram till denne för att börja prata om sin hälsa och be om råd. Tyvärr tycker nog sådana föräldrar att förskolepersonal blir just detta för att de gillar barn, och då har de inget emot att leka med sina dagisbarn på fritiden.

• Harmanda
    Fanny b skrev 2012-07-03 16:13:02 följande:
    Jag förstår ts och tycker det är tråkigt att det finns föräldrar som inte respekterar att deras barns dagispersonal har en fritid, och därför inte vill agera förskolelärare då. Jag har svårt att tänka att samma föräldrar har samma åsikt om de möter sin läkare på fritiden, dvs de skulle nog inte gå fram till denne för att börja prata om sin hälsa och be om råd. Tyvärr tycker nog sådana föräldrar att förskolepersonal blir just detta för att de gillar barn, och då har de inget emot att leka med sina dagisbarn på fritiden.
    Fast det är väldigt vanligt att folk reagerar med ett "Jahaaaa är du läkare/advokat/whatever, då kanske du kan förklara detta för mig helt gratis och på din fritid!". 
  • Fanny b
    Harmanda skrev 2012-07-03 16:29:59 följande:
    Fast det är väldigt vanligt att folk reagerar med ett "Jahaaaa är du läkare/advokat/whatever, då kanske du kan förklara detta för mig helt gratis och på din fritid!". 

Jag tror dock att människor generellt inte agerar på detta sätt inför läkare/advokater som de inte känner privat. Det vill säga, möter man sin läkare/advokat på en strand, så uppehåller man denne inte med frågor som rör ens hälsa eller juridiska problem. Däremot, om man möter samma person som man känner eller lär känna ytligt på en fest så tror jag det är vanligt med att agera på detta sätt. 
  • Harmanda
    Fanny b skrev 2012-07-03 16:36:46 följande:
    Jag tror dock att människor generellt inte agerar på detta sätt inför läkare/advokater som de inte känner privat. Det vill säga, möter man sin läkare/advokat på en strand, så uppehåller man denne inte med frågor som rör ens hälsa eller juridiska problem. Däremot, om man möter samma person som man känner eller lär känna ytligt på en fest så tror jag det är vanligt med att agera på detta sätt. 
    Nej, det brukar mer ske på fester när folk fått ett par drinkar innanför västen. Det har du rätt i.
  • Harmanda
    Harmanda skrev 2012-07-03 16:37:27 följande:
    Nej, det brukar mer ske på fester när folk fått ett par drinkar innanför västen. Det har du rätt i.
    Dock behöver de inte känna en. De bara reagerar så när man berättar vad man jobbar med. Störande ibland (oftast).
  • Anonym (...)

det  där är ett skäl till varför jag inte jobbar där jag bor.. jag behöver mitt privatliv också. När jag jobbar på förskolan går jag in i en roll (som pedagog) jag är inte likadan i mitt privatliv, då vill jag ha lungt och skönt och skulle gärna vara ifrån barn så långt jag kan, förutom mitt eget då. 

• TrendyFarsa
    Kattdamen skrev 2012-07-03 15:57:34 följande:
    Är föräldrarna till barnen lite lågbegåvade? Är det någon typ av specielförskola då? De flesta människor beter sig inte på det viset.
    Är inte vi svenskar generellt lite lågbegåvade och kräver att "andra", "samhället" eller liknande ska ta hand om oss? Res på en vanlig charterresa så ska du få se på hur vi svenskar börjar bete oss som ett gäng förståndshandikappade.
  • Anonym

Skillnaden är nog att andra yrkeskategorier inte behöver hålla masken på samma vis. De träffar inte familjen nästan fem dagar i veckan under flera år. Det är kanske lättare för en läkare el dyl att visa att det inte är ok att tränga sig på honom eller henne på privat tid. Jag bor inte nära familjerna men i och med att man har jämnåriga barn så springer man ju på varandra. Jag har däremot kollegor som berättar att de (grannar med familjer vars barn går på deras förskolor) inte kan sitta ute på somrarna i sina trädgårdar, måste låsa dörrar etc för att barnen kommer in och tar för sig.

• Harmanda
    Anonym skrev 2012-07-03 17:06:28 följande:
    Skillnaden är nog att andra yrkeskategorier inte behöver hålla masken på samma vis. De träffar inte familjen nästan fem dagar i veckan under flera år. Det är kanske lättare för en läkare el dyl att visa att det inte är ok att tränga sig på honom eller henne på privat tid. Jag bor inte nära familjerna men i och med att man har jämnåriga barn så springer man ju på varandra. Jag har däremot kollegor som berättar att de (grannar med familjer vars barn går på deras förskolor) inte kan sitta ute på somrarna i sina trädgårdar, måste låsa dörrar etc för att barnen kommer in och tar för sig.
    Nej det är klart, folk har ju dessvärre en annan respekt för läkare än för personerna som tar hand om deras barn när föräldrarna jobba. Jag är chockad över det du berättar om hur folk tar sig friheter!
Svar på tråden Där är ju dagisfröken!!!!!