Anonym (hjälp mig) skrev 2012-07-07 11:44:54 följande:
Nej inte rått mig....men att svara på frågor med sanningen!
Ja, ingen har sagt att du ska ljuga, men att säga sanningen är inte detsamma som att berätta detaljerat om vad som hänt. Frågar en treåring var märkena kommer ifrån så svarar man helt enkelt att man slagit sig. Det är inte lögn men det är inte heller HELA sanningen. Är barnet tonåring kan man berätta lite mer men en treåring har ingen som helst nytta av att veta att "pappa slog mig, försökte strypa mig och dina stora syskon slog på honom så han släppte" Det är alldeles för avancerad information för en treåring att få, han har inte kapaciteten att rent mentalt bearbeta och förstå. Det är något en treåring blir traumatiserad av, otrygg och en massa andra negativa konsekvenser.
Ja, jag förstår att det var en hemsk upplevelse för dig och de större barnen och det är jättebra att ni nu tagit er ur det. Förstår också om du är bitter och hatisk mot honom och även barnen som var med. Men trots det så är det INTE rätt av dig att förmedla detta till treåringen. Så är det bara. Nu är det för sent för skadan är redan skedd, men jag skulle råda dig att låta både treåringen och de andra barnen få prata med någon professionell om detta om de inte redan gör det. Det räcker inte att ni nu är borta från idioten.