• kakmonstret123

Varför är det olagligt att knarka?

Jag förstår mig inte på detta förmynderi. Bör det inte vara upp till var och en att göra vad de själva vill med sina egna kroppar?

Vore det inte bättre att legalisera vissa droger såsom cannabis, avkriminalisera droganvändande, samt flytta alla resurserna från polisverksamheten till vården istället?

Tomtar som Maria Larsson hävdar att dagens drogkrig är effektivt. Fel! Det är ett misslyckade som kostar skattebetalarna ofantliga summor och många människor livet varje år, samtidigt som det stimulerar en organiserad brottslighet.

Våga tänka utanför lådan, plz.

• Svar på tråden Varför är det olagligt att knarka?
  • ftp
    FlamingRed skrev 2012-07-18 12:48:52 följande:
    Säkerligen sant i den miljö/kretsar du lever i. Men så ser inte verkligheten ut för större delen av människorna i detta land.

Alltså på riktigt.
    Handlar inte om kretsar heller inte mycket om var man bor (även om jag i det fallet utgår ifrån storstäderna)
    Gå ut på gatan och fråga om nån kan hjälpa dig att ordna grönt, det tar inte många minuter.

• Anonym (Man)

Hallå!

Narkomaner kan ofta inte sköta ett jobb, blir arbetslösa och börjar begå brott för att få in pengar till missbruket. Dessutom blir de lätt en belastning för samhället, inte minst vården.

• puss

för att det blir för jävla dyrt för oss andra.

Easy cum easy go
  • FlamingRed
    ftp skrev 2012-07-18 12:51:51 följande:
    Handlar inte om kretsar heller inte mycket om var man bor (även om jag i det fallet utgår ifrån storstäderna)
    Gå ut på gatan och fråga om nån kan hjälpa dig att ordna grönt, det tar inte många minuter.
    Du är inskränkt på riktigt när du inte fattar att alla människor inte kan göra så.

Jag har har växt upp i stockholms innerstad och känner massa med människor som inte vet hur man får tag i droger, och inte skulle klara det på tio minuter.

Du tror du är fritänkande, när du i själva verket är helt inne i din egen värld och tror att den ser likadan ut för andra.
  • ftp
    Anonym (Man) skrev 2012-07-18 12:51:59 följande:
    Hallå!

Narkomaner kan ofta inte sköta ett jobb, blir arbetslösa och börjar begå brott för att få in pengar till missbruket. Dessutom blir de lätt en belastning för samhället, inte minst vården.
    Drogval har inget med saken att göra, dom flesta drogbrukare sköter sina liv, jobb, familjer och använder droger av många olika anledningar.

Du har däremot rätt i att det är många missbrukare som blir utslagna, orsaken till det är inte droger som använts utan mer för att vården inte erbjuder adekvat hjälp till dom som behöver det samt ställer i regel orimliga krav på vårdtagare, vårdköer och brist på platser är även det ett enormt problem.
    Polisens taktiker som går ut på att straffa trakassera straffa trakassera och straffa lite till slår ut folk bidrar bara till den problematiken.

Vill man komma åt missbruks problematiken så gör man inte det genom att förbjuda droger och straffa dess användare, det bidrar bara till att problemen blir större, det gör man endast genom att erbjuda missbrukare villkorslös behandling och slutar stigmatisera och förfölja dessa.
  • Meddelande borttaget
  • ftp
    puss skrev 2012-07-18 12:53:28 följande:
    för att det blir för jävla dyrt för oss andra.
    Som fan, 20 miljarder om året kostar det plus extra insatta propaganda millioner som kommer med jämna mellanrum.
    Tycker det skulle var långt lämpligare att inte spendera astronomiska summor på att trakassera egen befolkning utan det finns bättre områden man kan spendera dessa resurser på.
    missbruks och psykvård som ett ex.

FlamingRed skrev 2012-07-18 12:54:21 följande:
    Du är inskränkt på riktigt när du inte fattar att alla människor inte kan göra så.

Jag har har växt upp i stockholms innerstad och känner massa med människor som inte vet hur man får tag i droger, och inte skulle klara det på tio minuter.

Du tror du är fritänkande, när du i själva verket är helt inne i din egen värld och tror att den ser likadan ut för andra.
    Vad hindrar dig från att gå ut på gatan och öppna munnen menar du?

Jag har själv gjort en liten experiment för ett tag sen och jag tog några hundringar och gav mig ut på stan, som längst tog det mig 20 minuter och då regnade det.
    Lever du i sverige i nån storstad så lever du i "min inskränkta värld" ... eller så är det kanske dags att öppna ögonen och se vad som händer i din egen närmiljö.

• ftp
    Anonym (ie) skrev 2012-07-18 13:02:54 följande:
    Jag startade nyligen två trådar om detta... 
    www.familjeliv.se/Forum-26-434/m65761631.html 
    www.familjeliv.se/Forum-26-434/m65728856.html 

Håller inte med TS om en sak, nolltoleransen funkar på ett sätt: Vi har färre som testar narkotika i Sverige jämfört med tex Portugal - men efter det försvinner fördelarna med vår nolltolerans. Vi har lika många tunga missbrukare och vi har dubbelt så många dödsfall relaterade till tung narkotika i sverige jämfört med genomsnittet i Europa. Iockmed att droger är kriminaliserade vågar inte missbrukare eller narkomaner söka kontakt med vården trots att de behöver det. 

Så man kan ju fråga sig vad som är viktigast? Är det inte just dödsfall och missbruk som är de största farorna med droger?  
    Det blir lite som att försöka hindra nån från att trilla med en käftsmäll.
    Man skadar människor i förebyggande syfte så dom inte skadar sig själva.
    Jag har aldrig funnit nån logik bakom det.

• FlamingRed
    ftp skrev 2012-07-18 13:03:22 följande:

Jag har själv gjort en liten experiment för ett tag sen och jag tog några hundringar och gav mig ut på stan, som längst tog det mig 20 minuter och då regnade det.
    Lever du i sverige i nån storstad så lever du i "min inskränkta värld" ... eller så är det kanske dags att öppna ögonen och se vad som händer i din egen närmiljö.
    Om det vore så lätt, så skulle ju polisen bara gå ut och plocka folk som säljer droger hela tiden. Varför gör dom inte det menar du?
  • FlamingRed
    ftp skrev 2012-07-18 13:03:22 följande:

Du är verkligen inskränkt. Du kan inte se hur du själv har ett tränat öga för att se vem som säljer droger, att du har en stil/vana/kunskap som utstrålar att du är en trygg köpare.

Egenskaper som tar många år att utveckla och som inte "vanliga" människor har.
Svar på tråden Varför är det olagligt att knarka?